مناطق آزاد

اما برخلاف تصور بسیاری از مردم، قوانین مربوط به واردات خودرو نیز طی دوسال گذشته در این مناطق مورد بازبینی قرار گرفته و محدودیت‌های فراوانی بر آن اعمال شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  مناطق آزاد کشور همواره در عرصه واردات خودرو یک گام جلوتر از خاک اصلی کشور بوده که می‌توان علت آن را آزاد بودن واردات خودرو بدون پرداخت عوارض و تعرفه‌های گمرکی دانست. اما برخلاف تصور بسیاری از مردم، قوانین مربوط به واردات خودرو نیز طی دوسال گذشته در این مناطق مورد بازبینی قرار گرفته و محدودیت‌های فراوانی بر آن اعمال شده است. همچنین از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو، در مناطق آزاد نیز شاهد اجرای این قانون هستیم و این موضوع در کنار بالا رفتن نرخ ارز، موجب شده بازار خودرو در این مناطق شرایط چندان مناسبی نداشته باشد. 

یکی از سوال‌های متداولی که در ذهن علاقه‌مندان به خودرو این روزها وجود دارد، چگونگی خرید خودرو در مناطق آزاد و انتقال آن به کشور است. در پاسخ به این سوال باید گفت این امر امکان‌پذیر نخواهد بود. زیرا خودروهای مناطق آزاد که دارای پلاک‌مخصوص همان منطقه هستند، فقط اجازه تردد در محدوده مشخص‌شده را دارند و تردد بدون‌مجوز آن‌ها در خاک اصلی خلاف‌قانون است. ازهمین‌رو کسانی که تصور می‌کنند با قیمتی بسیار کمتر می‌توانند خودرویی را در مناطق آزاد خریداری کنند و آن‌ را برای تردد دائمی به خاک اصلی بیاورند، سخت در اشتباه هستند. علت شکل‌گیری این موضوع در ذهن مخاطبان، تفاوت قیمت چشمگیر میان مدل‌های مشابه در خاک اصلی و مناطق آزاد بوده که به‌واسطه حدف تعرفه و عوارض گمرکی ایجاد می‌شود. اما نکته قابل‌توجه درخصوص وضعیت بازار خودرو در مناطق آزاد، ایجاد رکود و کاهش میزان نقل و انتقالات به‌واسطه بالا رفتن نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو است. 
همچنین پیش‌از این نیز با اعمال محدودیت‌هایی ازقبیل ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و محدودیت واردات خودرو براساس حجم موتور، شاهد ایجاد حباب قیمتی برای بسیاری از خودروها در این مناطق بودیم.
از آن‌جاکه جزیره کیش یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مناطق آزاد در زمینه واردات خودروهای خاص به‌شمار می‌رود، قصد داریم به بررسی وضعیت بازار خودرو در این منطقه بپردازیم. از همین رو در گفت‌وگو با یکی از فعالان بازار خودرو در جزیره کیش از آخرین وضعیت بازار خودروهای صفر و کارکرده مطلع شدیم. 
وی با بیان این‌که این روزها بازار خودرو در جزیره کیش شرایط چندان مناسبی ندارد و میزان نقل و انتقالات با کاهش شدیدی همراه است، عنوان کرد: بالا رفتن نرخ ارز، اصلی‌ترین دلیل رکود در بازار بوده، زیرا نرخ ارز پارامتر اصلی در تعیین قیمت خودرو در مناطق آزاد است و از زمان افزایش آن، شاهد کاهش تدریجی معاملات در بازار هستیم.
خودروهای کره‌ای معمولا به‌دلیل داشتن قیمت متعادل در بازار جهانی، با استقبال خوبی در مناطق آزاد کشور همراه بودند اما از زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا کرده است، قیمت این دسته از خودروها نیز افزایش چشمگیری داشته که همین موضوع سبب شده است قدرت خرید مردم به مراتب کاهش یابد و اقدام به خرید خودروهای کارکرده کنند. 
به‌عنوان مثال هیوندای سانتافه مدل 2017 با کارکردی حدود 30 هزار کیلومتر قیمتی حدود 225 تا 230میلیون‌تومان دارد که نمونه مشابه آن در خاک اصلی حدود 530 تا 570 میلیون تومان است. همچنین کیا اسپورتیج مدل 2018 با کارکرد حدودا 10هزار کیلومتر، قیمتی حدود 210 میلیون تومان داشته اما نمونه مشابه این خودرو در خاک اصلی قیمتی بیش از 550 میلیون تومان دارد.
درخصوص نحوه قیمت‌گذاری خودروهای آمریکایی و خاص در مناطق آزاد نیز باید گفت علاوه‌بر تاثیر مستقیم نرخ ارز، سلیقه فروشندگان و دلال‌های بازار را نیز باید موثر دانست. زیرا به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو و نبود نمونه صفر کیلومتر در بازار، حباب قیمتی برای این دسته از خودروها شکل گرفته است. 
حال باید دید در آینده چه تصمیمی درخصوص آزادسازی واردات خودرو به مناطق آزاد کشور اتخاذ خواهد شد و وضعیت بازار در این مناطق به چه شکل درخواهد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =