روانکارهای صنعت خودرو

با وجود تمام هیاهویی که در مورد خودروهای برقی وجود دارد، موتورهای درون‌سوز و روغن آنها به این زودی‌ها با ما خداحافظی نخواهند کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در آینده نزدیک، بیشترین کاربرد روغن‌موتورها برای موتورهایی خواهند بود که به‌صورت مداوم خاموش و روشن می‌شوند، همچون آپشنی که در خودروهای به‌روز استفاده ‌شده و به سیستم استارت-استاپ معروف شده است. به‌طورقطع خودروهای هیبرید نیز برای کاهش مصرف سوخت خود باید در زمان استفاده از موتوربرقی به‌صورت ۱۰۰درصدی، موتور بنزینی را خاموش کنند و سپس با دستور پردازشگر مرکزی یا شخص راننده، موتور بنزینی دوباره روشن شود. چیزی که وضعیت بازار روانکارها را در آینده نزدیک متحول خواهد کرد، تغییر کاربرد خودروها خواهد بود، به این صورت که با بیشتر شدن سهم خودروهای هیبرید‌ و تا حدی برقی، فروش خودروهای مجهز به موتور درون‌سوز کاهش پیدا می‌کند و به آرامی تولید خودروهایی که مجهز به سیستم استارت/استارپ نیستند نیز متوقف خواهد شد. با ادامه این روند تغییرات بزرگی در نیازهای بازار روانکارها پدیدار خواهد شد.

  سهم 20درصدی خودروهای برقی از بازار سال 2040
 بوریس زهمود مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت المانی بیزول (Bizol) می‌گوید خودروهای مجهز به پیشرانه درون‌سوز به‌خصوص انواع تجاری آن به حیات خود ادامه خواهند داد. به گفته او «پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای هیبریدی تا سال ۲۰۴۰ بیشتر از خودروهای درون‌سوز معمولی خواهد بود، اما در همین سال نیز تا ۸۰درصد خودروها از موتور درون‌سوز استفاده خواهند کرد. او در کنفرانس روغن‌پایه و روانکارهای اروپا (ACI) که ماه نوامبر برگزار شد، گفته بود: «صحبت کردن در مورد تغییر ناگهانی بازار به سمت خودروهای برقی، بی‌اساس است، بنابراین تعطیل‌شدن کارخانه‌های تولید روانکارها نیز بر پایه استدلال نیست، این اتفاق نمی‌افتد، حداقل درزمانی‌که صحبت آن می‌شود، رخ نمی‌دهد». اما بیزول پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای روانکارهای باکیفیت سنتتیک به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته زهموند «این رشد به‌خاطر پیچیده‌تر‌شدن پیشرانه‌های درون‌سوز رخ خواهد داد و باعث می‌شود تقاضا برای روانکارهای باکیفیت افزایش یابد».
  نقش روغن موتورها در کاهش آلودگی هوا
 او همچنین توضیح داد که موتورهای برقی صرفا جهت کاهش خروج دی‌اکسید‌کربن از تولیدات خودروسازان به‌کار خواهند رفت و دلیل آن نیز فشارهای قانونی است که روی این تولیدکنندگان اعمال می‌شود. این درحالی است که استفاده از روغن‌های باکیفیت‌تر نیز باعث کاهش مصرف‌سوخت و درنتیجه کاهش آلایندگی موتورها خواهد شد، بنابراین خودروسازان می‌توانند به روانکارهای باکیفیت نیز به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش آلایندگی برای رسیدن به محدودیت‌های تعیین‌شده استفاده کنند. از سوی دیگر عمده مصرف موتورهای برقی خودروهای هیبرید در ترافیک است که باعث می‌شود پیشرانه در چنین شرایطی یکسره روشن نباشد و برای حرکت‌های لاک‌پشتی فقط از موتور برقی استفاده شود، اما اگر ترافیک تمام شد، نیاز است که موتور بنزینی فعالیت خود را مجددا آغاز کند بنابراین در‌صورتی‌که  از روانکار مناسب استفاده نشود، عمر موتورهای بنزینی هیبرید‌‌ها حتی از عمر باتری‌هایشان نیز کمتر خواهد شد.
دلیل پایانی بیزول برای عدم ترک موتورهای درون‌سوز، در اختیار بودن سوخت‌های فسیلی است به گفته زهمود «متاسفانه به دلایل اقتصادی، گسترش خودروهای تمام‌برقی، تازمانی‌که سوخت‌های فسیلی تمام نشده‌اند کمی دور از انتظار است چراکه این خودروها برای مصرف سوخت‌های فسیلی موجود باید تولید شوند. اما حضور خودروهای برقی در شرایط فعلی می‌تواند ما را برای زمانی که این سوخت‌ها به اتمام برسند، آماده کند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =