تعمیر خودرو ترکیه و گرجستان

درمورد خودروهای فرانسوی جدید مانند ساندرو و 2008 و برخی خودروهای چینی مشکلات لوازم یدکی وجود دارد

موجودی انبارهای لوازم یدکی یکی از دغدغه‌های ماه‌های اخیر فعالان این حوزه است؛ تا حدی که بارها از احتمال خالی‌شدن انبارها و کمبود قطعات خودرو در بازار ابراز نگرانی کرده‌اند و بعضی از آن‌ها می‌گویند موجودی انبارهای لوازم یدکی نهایتا تا پایان سال پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود.

بر این اساس رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران درباره این مساله، در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» اعلام کرد: «این موضوع صحت ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت که قطعات و لوازم یدکی موجود در انبارها تا پایان سال تمام می‌شود. اما مساله‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد، این است که بازار لوازم یدکی خودرو همواره باید تامین شود و ضروری است این روند مداومت داشته باشد.»

حل مشکل لوازم یدکی با اصلاح قوانین گمرک

علیرضا نیک‌آیین با تاکید بر اینکه قطعات زیادی وارد و در گمرکات کشور دپو شده و منتظر ترخیص است، گفت: «الان بخشی از مشکلات ایجادشده به دلیل وجود همین قوانین دست‌وپاگیر گمرک است. اگر نه، مشکلی در زمینه تامین و موجودی لوازم یدکی وجود ندارد.»

وی در توضیح این مطلب که برخی از واردکنندگان لوازم یدکی معتقدند به زودی با کمبود قطعات خودرو در بازار مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: «باتوجه‌به اطلاعاتی که از بازار دارم، شدت این موضوع صحت ندارد و اگر ترخیص قطعات مانده در گمرک هرچه زودتر انجام شود، مشکلات موجود در این زمینه حتما برطرف خواهد شد.»

نیک‌آیین با اشاره به بازار سنتی شب عید، افزود: «در بازار شب عید، مردم برای تعمیر خودروها برای سفرهای بین شهری آماده می‌شوند و به این ترتیب فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرکاران باید آماده خدمات‌رسانی به مشتریان در اسفندماه باشند.»

تعمیر خودروهای خیلی خاص در گرجستان و ترکیه

طی ماه‌های گذشته باتوجه‌به کمبود قطعات برخی خودروهای خاص، افرادی به واردات غیر رسمی قطعات مصرفی این خودروها آن هم با تعداد بسیار کم اقدام کرده‌اند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در این رابطه توضیح داد: «این مشکل درمورد لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودروهای خاص وجود دارد. در شرایط فعلی حتی مواردی پیش آمده است که خودروهای خاص برای تعمیر به کشور گرجستان یا ترکیه فرستاده شده‌اند، آنجا تعمیرات انجام شده و خودروها برگشته‌اند.»

نیک‌آیین با بیان اینکه متاسفانه شرکت‌هایی که این خودروها را وارد کرده‌اند، امروز جوابگو نیستند، تاکید کرد: «این خلاف قوانین واردات و پشتیبانی خدمات پس‌از فروش است. درواقع این شرکت‌ها وظیفه خود را درست انجام نداده‌اند. آن‎ها باید هم خدمات گارانتی و هم وارانتی خودروهای جدیدی را که وارد کشور کرده‌اند، پشتیبانی کنند.»

محصولات کیا و هیوندای کمبود لوازم یدکی ندارند

از بازار لوازم یدکی خودروهای چینی، فرانسوی و برخی خودروهای کره‌ای همچون سانگ‎یانگ کمبودهایی گزارش شده است. 

نیک‌آیین در این زمینه با اشاره به این‎که این موضوع درمورد محصولات هیوندای و کیا به آن شکل جدی نیست زیرا دپو بازار نسبتا خوب بوده است، گفت: «اما درخصوص خودروهای فرانسوی جدید مانند ساندرو و 2008 و برخی خودروهای چینی، مشکلاتی وجود دارد.» 

وی با بیان اینکه این مشکل باید به وسیله ثبت‌سفارش و واردات حل شود، تصریح کرد: «این در حالی است که ثبت‌سفارش امروز مسیر دشواری را پیش پای واردکنندگان گذاشته است. تخصیص ارز نیمایی، حواله ارز، موانع بانکی بین‌المللی و... باعث شده است تاجرها رغبتی به این روند نشان ندهند و به این ترتیب بعضی از آن‌ها خودشان قطعات را وارد می‌کنند. اگرچه امکان ترخیص از گمرک این قطعات خود چالش دیگری است.»

قیمت لوازم یدکی در بازار؛ تابعی از نرخ ارز

قیمت لوازم یدکی و قطعات طی هفته‌های اخیر در بازار با کاهش مواجه بوده است. این موضوعی است که رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران درباره آن گفت: «قیمت لوازم یدکی در بازار ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد. همانطور که با افزایش نرخ ارز قیمت قطعات خودرو بالا رفت، به همان نسبت با کاهش نرخ ارز و تثبیت حدودی آن، قیمت لوازم یدکی نیز در بازار پایین آمد.» 

نیک‌آیین با بیان این‎که قیمت لوازم یدکی در هفته‎های گذشته بین 30 تا 50درصد کاهش یافته است، افزود: «بیشتر قطعات خودرو موجود در بازار وارداتی است و سود تاجر از آن مشخص است. آن بخش از قطعات که داخل کشور تولید می‌شوند نیز به دلیل استفاده از مواداولیه، ارزبری دارند و قیمت آن‌ها نیز با نرخ ارز ارتباط دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =