بورس

روز گذشته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۸واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۱هزار و ۱۰۷واحدی رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»، در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی طی هفته جاری دو روند متفاوت را در این صنعت بورسی شاهد بودیم؛ از طرفی ایران‎خودرو و زیرمجموعه‎هایش ازجمله گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، سرمایه‎گذاری رنا، قطعات اتومبیل ایران و تولید محور خودرو مثبت شدند اما در طرف دیگر نمادهای زیرمجموعه سایپا همچون زامیاد، پارس‎خودرو و سایپا آذین منفی خوردند و سایپا نیز در آخرین دادوستد منفی شد.

اما قیمت پایانی آن‎ها نسبت‌به دادوستدهای روز چهارشنبه هفته گذشته تغییری نکرد. در مورد دلایل این روند می‎توان گفت علت عملکرد بد سایپا و زیرمجموعه‎هایش این است که شرکت‎هایی مانند مگاموتور و سازه‎گستر گزارش‎های خوبی منتشر نکردند و این امر بازتاب مناسبی در زیرمجموعه‎های سایپا حتی شرکت موفقی مانند زامیاد نداشت.

در مورد ایران‎خودرو و زیرمجموعه‎هایش نیز باید گفت باتوجه به جو کلی که همچنان در مورد افزایش قیمت خودرو وجود دارد، ایران‎خودرو همچنان از این فضا استفاده می‎کند و روز گذشته نیز نمادهای ایران‎خودرو با رشد 4.3 درصدی روبه‎رو بودند. این در حالی است که دیروز طی 31هزار و 155 نوبت معاملاتی، 425میلیون و 555هزار سهم به ارزش 78میلیارد و 490میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 18هزارو835 میلیارد تومان شد.

اتفاقی از لحاظ عملکردی در شرکت‎ها رخ نداده است

هفته گذشته مجلس معافیت مالیاتی 5ساله افزایش سرمایه شرکت‎های حاضردر بورس ازجمله خودروسازان را به‌تصویب رساند.

در این خصوص مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه در گفت‎وگو با «دنیای‌خودرو» اظهار کرد: «این مصوبه درآمدی برای شرکت‎ها به‌دنبال ندارد و هیچ تاثیری نیز در وضعیت سهام آن‎ها ایجاد نخواهد کرد.»

وی افزود: «قرار بود از ابتدای سال آینده شرکت‎ها بابت افزایش سرمایه مالیت پرداخت کنند که این موضوع با اعتراض شرکت‎های حاضر در بورس مواجه شد. بر اساس این مصوبه آن‎ها تا 5 سال از دادن معافیت به منظور افزایش سرمایه معاف هستند اما تغییری در وضعیت عملکرد آن‎ها نخواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: «اگر اجرای این مصوبه موجبات رشد سهام برخی شرکت‎ها را نیز به همراه داشته باشد، به بار روانی اجرای آن برمی‎گردد. در واقع اتفاقی از لحاظ عملکردی در شرکت‎ها رخ نداده است که موجب افزایش قیمت‎ سهام آن‎ها شود.»

روز گذشته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۸واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۱هزار و ۱۰۷واحدی رسید. همچنین ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۴۲۱میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن ۱.۸میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار تا رقم ۱۴۲هزار و ۴۱۴ بالا رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =