واردات تایر

نخستین گروه از تایرهای بی‌کیفیت کامیونی اتوبوسی ساخت چین راهی بازار ایران شد. تایرهایی که درست در زمان اوج کمبودها، ‌ارز دولتی دریافت کردند و حالا سر از سبد فروش شرکت‌های واردکننده و فروشنده روغن ذرت و حبوبات درآورده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها تایرهایی وارد بازار شده‌اند که نه حرفی در زمینه کیفیت و تکنولوژی دارند و نه آینده خدمات پس‌از فروش روشنی برایشان ترسیم شده است. همین چند ماه قبل دولت با اختصاص نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی به کشور موافقت کرد و با تعیین مدت زمان محدود برای واردکنندگان، ‌تنها تا پایان سال به آنها فرصت داد از این میزان ارز استفاده کرده و تایرهای مورد نیاز کشور را واردکنند.

با انتشار این خبر موج عظیمی از واردکنندگان غیر‌رسمی تایر مانند فعالان حوزه غذا نیز پا به میدان واردات تایر از چین گذاشتند تا بتوانند از ارز دولتی موجود بهترین بهره را ببرند و سهمی نیز در واردات تایر به کشور داشته باشند. حضور این افراد البته در شرایطی رخ داد که تمام برندهای اسم‌و‌رسم‌دار چینی داخل کشور صاحب نمایندگی فعال بودند و نمایندگی‌هایشان بی‌درنگ برای واردات کالا به کشور اقدام کردند.

در این شرایط که البته برخی سختگیری‌های  استاندارد نیز از سر راه واردکنندگان کنار رفته بود،‌ شرکت‌ها و افراد بسیاری بدون آگاهی از تکنیک‌های فنی تایر و حتی خدمات مورد‌نیاز برای ارائه به خریداران پس‌از انجام روند فروش، ‌پا به میدان گذاشتند و حالا مشغول فروش کالاهای خود در بازار هستند.

ازجمله این شرکت‌ها، ‌مجموعه‌ای است که پیش‌از این اقدام به واردات و فروش انواع نوشیدنی،‌ روغن ذرت  حتی حبوبات می‌کرد. این شرکت این روزها اقدام به اعلام سبد فروش خود در بین تایرفروشان به‌نام کشور کرده و البته برای هر سبد نیز مبالغی کلان درنظر گرفته است.

بررسی برندهای واردشده توسط این شرکت و دیگر مجموعه‌های مشابه حکایت از ورود برندهای نوظهوری دارد که تا پیش‌از این نام ونشانی از آنها در بازار به‌چشم نمی‌خورده است. برندهایی که مشخص نیست درکدام کارخانه چین تولید و روانه بازار ایران شده‌اند.

 البته این روزها نباید منتظر خبر و حادثه‌ای از سوی این تایرها بود چراکه در فصل زمستان کمتر تایری دچارآسیب می‌شود ‌اما در فصل گرما به‌ویژه در مناطق جنوب، این دسته از تایرها خدای‌ناکرده دچار مشکل می‌شوند و باید منتظر حوادث جاده‌ای دردناکی ناشی‌از ترکیدگی تایرهای بی‌کیفیت چینی در نیمه نخست سال آینده باشیم.

این تایرها که به‌طور معمول بین 50تا 80دلار در هر حلقه ارزان‌تر از تایرهای صاحب‌نام هستند، ‌سود سرشاری برای واردکنندگان خود داشته‌اند ‌تا‌ آنجاکه هر حلقه از آنها حدود 10کیلوگرم سبک‌تر از تایرهای استاندارد تولید می‌شوند و به ازای هر‌کیلو سه‌دلار ارزش تایر،‌ سودی حداقل 30دلاری را تنها در محل تفاوت وزن تایرها به جیب واردکنندگانشان واریز می‌کنند.

این جدا از لایه‌هایی است که چینی‌ها به‌راحتی از آن‌ها می‌زنند و تایر باری-اتوبوسی  نازک‌تری را به‌دست مشتری می‌دهند. به‌گفته منابع آگاه درحال‌حاضر بالغ‌بر 20هزارحلقه از این تایرها وارد کشور شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =