جام ملت‌های آسیا

جام ملت‌های آسیا با حضور دو اسپانسر خودرویی کلید خورد. تیم ایران امید بسیاری دارد که سوار بر تویوتا و با لاستیک‌هایی از برند کانتیننتال، پس‌از 43 سال باردیگر قهرمان آسیا شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، هفدهمین دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا‏‏ روز گذشته و با حضور کریستیانو رونالدو و با دیدار تیم‌های امارات و بحرین به‌طور رسمی آغاز شد. اماراتی‌ها تلاش فراوانی کرده‌اند که از این مسابقات مهم قاره‌کهن به بهترین‌ شکل میزبانی کنند.

اسپانسرهای خودرویی جام ملت‌ها

جام ملت‌های آسیا در حالی آغاز شده است که در بین اسپانسرهای اصلی این جام دو نام خودرویی مشهور نیز دیده می‌شود؛ «تویوتا» و «کانیتننتال». شرکت تویوتا، خودروساز مشهور جهانی و مالک برندهای معروفی از جمله لکسوس است. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو دادوستد می‌شود. در سال 2018 نیز برند تویوتا به‌عنوان یکی از یک‌صد برند برتر جهان شناخته شد.

این خودروساز ژاپنی حامی اصلی مسابقات جام باشگاه‌های بین‌قاره‌ای نیز در جهان است.‏ جام بین‌قاره‌ای یا جام تویوتا، یک مسابقه ‏فوتبال بود که ‏هر سال بین قهرمان‏ جام لیبرتادورس ‏و ‏جام باشگاه‌های اروپا‏ برگزار می‌شد و از سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۷۹ به‌طور رفت‌وبرگشت و از آن پس تا سال‏۲۰۰۴‏ با حمایت مالی شرکت خودروسازی‏ تویوتا‏ در ‏ژاپن برگزار می‌شد اما از سال ‏۲۰۰۵، ‏جام باشگاه‌های جهان‏جایگزین این مسابقات شد. تویوتا در راستای تبلیغات برند خود در بسیاری از مسابقات بین‌المللی ورزشی جهان حضور پررنگی دارد. 

امسال این غول خودروساز ژاپنی در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی آسیا، به‌عنوان حامی مالی هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا حضور چشمگیری دارد. 

کانتیننتال که دیگر حامی خودرویی مسابقات جام ملت‌های آسیاست و با نام کونتی هم شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده قطعات خودروهای سبک و سنگین در کشور‏آلمان و یکی‌از معروف‌ترین برندهای لاستیک خودرو در جهان است. کانتیننتال نیز به‌عنوان یکی از حامیان مالی هفدهمین دوره از رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا حضور پررنگی در این دوره از مسابقات دارد.

این شرکت همچنین متخصص تولید انواع ‏سیستم‌های ترمز،‏ سیستم‌های کنترل پایداری خودرو ‏و طیف وسیعی از قطعات و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی در صنایع خودروسازی‏ است. کانتیننتال چند سالی است حضور چشمگیری در دنیای ورزش دارد. 

این شرکت اعلام کرده است آسیا جایگاه ویژه‌ای برای فروش محصولاتش دارد و می‌خواهد سهم بازارش را هم در این منطقه افزایش بدهد.

یوزهای آماده‌شکار!

تیم ملی فوتبال ایران ملقب‌به یوزها با سرمربی‌گری کارلوس کی‌روش، امید فراوانی برای قهرمانی در این مسابقات دارد و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی نیز محسوب می‌شود. البته غیبت چند بازیکن کلیدی ازجمله علی قلی‌زاده، کاوه رضایی و سعید عزت‌اللهی در بین اهالی فوتبال اندکی نگرانی ایجاد کرده است اما درمجموع تیم ملی به لحاظ بازیکن جانشین در یکی از بهترین شرایط تاریخی خود است و همین موضوع تا حدی نگرانی‌ها را مرتفع می‌کند.

تیم ملی ایران پس از جام ملت‌های 1976 تاکنون قهرمان این مسابقات نشده، بااین‌حال برخی رکوردهای ایران هنوز دست‌نخورده باقیمانده است.

کاپیتان تیم ایران، پرویز قلیچ‌خانی با سومین قهرمانی ایران در سال 1976 به رکوردی جاودانه دست یافت. او تنها بازیکن آسیایی است که سه‌بار جام‌زرین آسیا را بالا برده، رکورد سه قهرمانی پیاپی و دوازده پیروزی متوالی از ۱۹۶۸ تا 1976 نیز‏ رکوردی است که هنوز هیچ تیمی در آسیا به‌جز ایران به آن دست نیافته ‌است.

مسیر صعود ایران به فینال

ایران در مرحله مقدماتی با تیم‌های عراق، یمن و ویتنام هم‌گروه است و اگر بتواند در پایان مرحله گروهی صدرنشین گروه ‏D‏ باشد، باید به مصاف تیم‌سوم یکی از گروه‌های B ،E‏ و‏ F‏ برود.‏

سخت‌ترین رقیب در این حالت برای تیم‌ملی کشورمان می‌تواند تیم ملی سوریه یا عمان باشد. به‌گفته برخی کارشناسان، ایران با گذر از این مرحله برای راهیابی به جمع 4‌تیم برتر رقابت‌ها، حریف پرقدرتی را پیش‌روی خود نخواهد دید.

کارشناسان فوتبالی می‌گویند تایلند، بحرین یا چین می‌توانند رقیب ایران در دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی باشند البته عبور از این مرحله ساده کار چندان سختی به‌نظر نمی‌رسد. با این‌حال کار برای تیم ملی ایران تازه از مرحله نیمه‌نهایی آغاز خواهد شد، جایی که به احتمال زیاد باید به مصاف یکی از دو تیم ژاپن و استرالیا برود.

حواشی سیاسی جام

کشور امارات‏متحده عربی، میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، به‌رغم موافقت‌نامه‌ با کنفدراسیون فوتبال ‌آسیا مبنی‌بر تعهداتی که به‌عنوان میزبان برای اجازه ورود تیم‌های شرکت‌کننده، کلیه رسانه‌های آسیایی و بین‌المللی و تماشاگران امضا کرده، از ورود پنج خبرنگار رسانه‌های قطری به این کشور ممانعت به‌عمل آورده است. 

علاوه‌بر آن مقامات اماراتی از ورود سعود المهندی، نایب‌رئیس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا به این کشور نیز جلوگیری کرده‌اند و این اتفاق نقض دیگری از پروتکل و قوانین مسابقاتی است که میزبان این دوره از مسابقات انجام می‌دهد.‏ روابط امارات و قطر بعد از مشکلات سیاسی بین قطر و عربستان به تیرگی گرائیده است و این دو کشور در همه سطوح روابط خود را قطع کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =