فلاش‌اویل

متاسفانه برای این محصول، ‌مانند روغن‌موتورها، استاندارد خاصی در نظر گرفته نشده است و به همین دلیل در بازار می‌تواند به کیفیت‌های مختلفی از این محصول دسترسی پیدا کرد که باعث می‌شود با وجود انجام فرآیند پاک‌سازی موتور، به پیشرانه آسیب وارد شود

اما و اگرها درباره عضو نوظهور خانواده روانکارها یا همان ‌فلاش‌اویل‌هایی(شست‌وشودهنده‌های موتور) که قرار است یک‌تنه، کار تمیزکاری داخل خودرو را انجام دهند و البته مخالفانی هم در ایران دارند. این روزها برخی تعویض‌روغنی‌ها و تعمیرگاه‌ها، خدمتی جدید را به لیست خدمات خودرویی خود اضافه کردند و آن شست‌وشوی کامل موتور از لجن‌ها و رسوبات روغن با استفاده از محصولی جدید به نام فلاش‌اویل است.

شاید دفعه بعد که برای تعویض روغن خودرو خود اقدام کنید، با پیشنهاد عجیبی از سوی تعمیرکار مواجه شوید و آن استفاده از فلاش‌اویل است؛ مایعی که می‌تواند تمام‌ کثیفی‌ها و ذرات فلز باقی‌مانده بین قطعات را از موتور خودرو شما خارج ‌کند. فلاش‌اویل‌ها، ادتیو شیمیایی خاصی در ترکیب خود دارند که با چند دقیقه کار کردن در موتور خودرو، می‌تواند تمام‌ آلودگی‌ها و رسوب‌ها را بشوید و از بین ببرد.

کافی است چند دقیقه موتور خودرو را به‌صورت درجا به کار بیندازید و درحالی‌که این نوع از روغن را جایگزین روغن موتور معمولی کرده‌اید منتظر بمانید تا تمام‌ آلودگی‌های سطوح داخلی موتور پاک و هنگام تعویض روغن از داخل محفظه موتور خارج شود. تخلیه شوینده شیمیایی درست مانند تخلیه روغن‌موتور انجام می‌شود. 

در واقع، فلاش‌موتور زمانی انجام می‌شود که روغن قدیمی تخلیه می‌شود و قبل از اینکه روغن جدید ریخته شود، ماده شوینده اضافه می‌شود.

 البته بسیاری از خودروسازان، فلاش‌کردن موتور را برای خودروهای مدرن و امروزی توصیه نمی‌کنند. یکی از مدیران کمپانی هوندا می‌گوید: «مهندسان ما آزمایش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند تا بتوانند یک برنامه جامع و استاندارد برای تعمیر و نگهداری خودرو تهیه کنند. این برنامه باید بتواند تضمین‌کننده عملکرد و دوام خودروهای هوندا باشد و فلاش کردن موتور جزو این استانداردها نیست».

مهندسان کمپانی جنرال‌موتورز نیز معتقدند فلاش کردن موتورنباید  توصیه ‌شود و اگر روغن به‌طور مرتب تعویض شود، به فلاش کردن نیازی نیست.

‌تا اینجای کار هشدارهای خودروسازان را در خاطر داشته باشیم تا در مرحله بعد سراغ مدیران یکی از معتبرترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا یعنی کمپانی لیکومولی برویم.

 لیکومولی از شیوه صحیح فلاش‌ کردن روغن‌موتور می‌گوید

پیتر ژارفینسکی، مدیر ارتباطات لیکومولی، در پاسخ به خبرنگار «دنیای خودرو» درباره شیوه صحیح استفاده از فلاشرهای روغن‌موتور گفت: «موضوع جالبی را مطرح کردید، در شرایط عادی استفاده از ادتیو، انجین فلاش‌پلاس کاملا ایمن است و می‌تواند برای جمع‌کردن قطعات فلزی در فیلتر روغن کاملا موثر باشد. ضمن اینکه به‌خاطر سیکل ۱۰ تا ۱۵دقیقه‌ای استفاده از این ماده ریسکی برای آسیب‌رساندن به پیشرانه وجود ندارد. اما ما توصیه می‌کنیم در مورد موتورهایی که آلودگی زیادی دارند، پس از یک‌بار پمپاژ شدن روغن کارتر را باز کرده و کثیفی‌های انتهای آن را تمیز کنید. پس از این کار می‌توانید مجددا اقدام به روشن‌کردن موتور خودروی خود، آن‌هم به مدت ۱۰ تا  ۱۵دقیقه کنید تا لجن‌های ته‌نشین شده در کارتر به پمپ کارتر آسیب ‌نزند».

 وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا استفاده از این محصول درنهایت به نفع مشتری است یا ضرر او گفت: «متاسفانه برای این محصول، ‌مانند روغن‌موتورها، استاندارد خاصی در نظر گرفته نشده است و به همین دلیل در بازار می‌تواند به کیفیت‌های مختلفی از این محصول دسترسی پیدا کرد. مواردی در بازار وجود دارند که برای پایین نگه‌داشتنن هزینه‌های تولید و بسیاری از مسائل فنی از موادی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود با وجود انجام فرآیند پاک‌سازی موتور، به پیشرانه آسیب وارد شود. به‌خاطر وجود چنین مواردی در بازار است که خودروسازان عمدتا پیشنهاد می‌کنند استفاده نکردن از این ادتیو بیشتر از کاربرد آن سود دارد. البته باوجوداین حقیقت، بسیاری از خودروسازان در مراکز تعمیرشان، از ادتیو ما استفاده می‌کنند.

به‌گفته مدیر ارتباطات این کمپانی آلمانی تولیدکننده روانکار، ‌ادتیوهایی با ترکیب بد می‌توانند به قطعات موتور خودرو آسیب وارد کنند. برای اینکه به کیفیت پایین این محصول پی ببریم، راه‌حل ساده‌ای را پیش رو داریم و آن بررسی موتور پس از استفاده از این ماده است. 

اگر لجن‌ها و کثیفی‌ها در یک نقطه از موتور تجمع پیدا کنند، ‌بی‌شک باید گفت که فلاش‌اویل استفاده شده در این خودرو تقلبی بوده و فاقد کیفیت‌های لازم است، چراکه وظیفه اصلی این افزونه حل کردن موارد این‌چنینی داخل خود است، به‌نحوی‌که حتی دیده نشود. ‌

سپس از او در مورد استفاده از این افزونه در خودروهای جدید پرسیدیم که در پاسخ گفت: استفاده از این مواد، محدود به خودروهای قدیمی نیست.‌ ایده اصلی تولید این افزونه، برداشتن آلاینده‌ها از داخل سیستم روانکاری است که می‌تواند به برگشتن توان واقعی موتور و کاهش مصرف‌سوخت کمک کند. در یک خودرو قدیمی به‌طور قطع کثیفی‌های بیشتری پس از استفاده جمع‌آوری خواهد شد. اما استفاده از این مواد نه‌تنها ضرری برای خودروهای جدید ندارد، بلکه افزایش توان و کاهش مصرف سوخت آنها نیز کاملا مشهود خواهد بود. همچنین با توجه به هزینه پایین استفاده از این روش، اگر در هنگام انجام نخستین تعمیر دوره‌ای خودرو از این افزونه استفاده کنید، موتور تمیزتری خواهید داشت.

از صحبت‌های یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های روانکار در دنیا می‌توان فهمید این نکته است که فلاش‌اویل‌ها زمانی به پیشرانه آسیب می‌زنند که به‌جای حل کردن رسوبات در خود و خارج کردن آن از پیشرانه خود باعث ایجاد رسوب در حفره‌های موتور شوند؛ اتفاقی که تنها از عهده فلاش‌اویل‌های غیراستاندارد برمی‌آید و بس.

لذا درصورتی‌که تصمیم به استفاده از فلاش‌اویل‌ها گرفته‌اید، ‌پیش از هر اقدامی ماده معتبر و قابل اعتمادی را شناسایی و خریداری کنید و بعد از آن دست به این کار بزنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

آخرین اخبار