شرکت‌های خودروساز داخلی

نمایشگاهی که در دو سال گذشته و با حضور برندهای مختلف آسیایی و اروپایی و رونمایی از محصولات جدید، به سمت پیشرفت حرکت می‌کرد، در سال سوم عملا نمایشگاهی کم‎بنیه‌ است که حتی بسیاری از شرکت‌های خودروساز داخلی هم رغبتی به حضور در آن ندارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  افزایش قیمت ارز، تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو، چنان در بازار خودرو آشفتگی ایجاد کرده که نمود عینی آن را می‌توان در سومین دوره از نمایشگاه خودرو تهران دید. نمایشگاهی که در دو سال گذشته و با حضور برندهای مختلف آسیایی و اروپایی و رونمایی از محصولات جدید، به سمت پیشرفت حرکت می‌کرد، در سال سوم عملا نمایشگاهی کم‎بنیه‌ است که حتی بسیاری از شرکت‌های خودروساز داخلی هم رغبتی به حضور در آن ندارند. کاهش تولید خودرو به سبب کمبود قطعه و عدم واردات به دلیل تحریم‌ها و پا پس‌کشیدن خودروسازان داخلی از حضور در نمایشگاه باعث شد تا وزارت صنعت‌، معدن و تجارت رویه دیگری برای سومین نمایشگاه خودرو تهران در نظر بگیرد و خودروسازان را ملزم به معرفی قطعاتی کند که اصولا های‌تک هستند و داخلی‌سازی آن‎ها در این سال‌ها دور از دسترس خودروسازان و قطعه‌سازان بوده است. این وضعیت، ماهیت این دوره از نمایشگاه خودرو تهران را تغییر داده و احتمالا بیشتر محلی خواهد بود برای تبادل اطلاعات درخصوص قطعات و داخلی‌سازی آن. چراکه خودروسازان جز یکی، دو مورد، خودرو جدیدی برای رونمایی و معرفی در نمایشگاه ندارند و به این صورت می‌توان انتظار یک نمایشگاه معمولی و کم‌رونق را داشت. 

   روشن نگاه داشتن چراغ نمایشگاه
فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه می‌گوید: «سومین نمایشگاه خودرو تهران، فرصت‌های مناسبی را در حوزه معرفی نوآوری‎های جدید در توسعه داخلی‎سازی صنعت خودرو کشور فراهم می‎کند که می‎تواند نتایج بسیار خوبی برای صنایع خودرو و قطعه به همراه داشته باشد. هرچند در سومین نمایشگاه خودرو امسال شاهد حضور برخی از شرکت‎های خارجی نخواهیم بود.» اما عدم حضور برندهای خارجی که از جذابیت این دوره نمایشگاه برای عموم مردم می‎کاهد، باعث شده است وزارت صنعت با تغییر ماهیت نمایشگاه، هر طور که شده آن را برگزار کند و مانع تعطیلی آن در سومین دوره شود.

   عرضه محصولات تکراری، بدون قابلیت تولید!
در همین زمینه یکی از مدیران صنعت خودرو در خصوص علت اصلی عدم حضور شرکت متبوعش در نمایشگاه به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «اصولا مردم باید حس کنند واقعا شرایط خودروسازان خوب نیست. وقتی ما یک محصول تکراری را نمایش دهیم که قابلیت ادامه تولید آن را هم نداریم، کسی باور نمی‌کند وضعیت خودروسازان مناسب نیست.» وی می‌افزاید: «اثربخشی نمایشگاه‌ها در کشور، موضوعی است که باید به صورت تخصصی به آن پرداخت.»
   از تب و تاب افتادن نمایشگاه‌ها 
این مدیر صنعت خودرو با اشاره به شاخص‌های صنعتی در این خصوص می‌گوید: «یکی از شاخصه‌های صنعتی‎بودن، داشتن نمایشگاه‌های فعال و هدفمند است. اما وقتی شاخص‌های صنعتی دچار مشکل هستند، نمایشگاه‌ها هم از تب و تاب می‎افتند.» وی درخصوص این مساله که در نمایشگاه امسال روی بحث قطعه‌سازی تاکید شده و قرار است در آن شرکت‌های قطعه‌ساز و استارت‌آپ در تعامل با خودروسازان به داخلی‌سازی قطعات های‌تک بپردازند، اظهار کرد:‌ «نمایشگاه قطعات با نمایشگاه خودرو متفاوت است؛ در نمایشگاه قطعات این بحث مطرح می‌شود که در شرایط فعلی تنها محصولاتی مانند پژو، پراید، تیبا و سمند را می‌توان تولید کرد و از این چند محصول 50 قطعه خودکفانشده باقی مانده و باید آن را داخلی‌سازی کنیم. این در حالی است که نمایشگاه‎های قطعات ما طی سال‌های پیش که دلار فراوان بود، تبدیل به نمایشگاه محصولات چینی شده بودند و چینی‌ها می‌خواستند بازار افترمارکت ما را هم به دست آورند.»

   عدم هماهنگی نمایشگاه‌ها با سیاست‌های کلان کشور 
به گفته این فعال صنعت خودرو، همه این موارد جای نقد و بررسی دارد اما وقتی نمایشگاه‎ها با سیاست‌های کلان کشور هماهنگی و تطبیق ندارند، به سمت و سوی دیگری می‌روند. وی ادامه داد: «این بار هم در حالی شعار داخلی‌سازی مطرح می‎شود که نمایشگاه خودرو درواقع محلی برای معرفی محصول به مصرف‌کنندگانی است که نیازمند خودرو هستند. اما ما به‌عنوان خودروساز ترجیح می‌دهیم قطعه‌سازان برتر دنیا در نمایشگاهمان حضور داشته باشد و قطعات موردنیازمان را از آن‌ها تامین کنیم.» به نظر می‌رسد دولت در غیاب خودروسازان خارجی و مشکلات مربوط‌به تامین قطعات سعی دارد برنامه‌ دیگری برای این نمایشگاه ترتیب دهد؛ در شرایطی که بهتر بود به طور کلی نمایشگاه دیگری برگزار می‌کرد و در آن شرکت‌ها توانمندی ماشین‌آلات خود را به‌منظور مراجعه خودروسازان برای سفارش قطعه ارائه می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =