قطعه‌سازان

حجم ارسال قطعات ازسوی قطعه‎سازان برای خودروسازان به کمتر از نصف کاهش یافته است

تولید در قطعه‌سازی باتوجه‌به شرایط دشواری که وجود دارد، بیشتر از این‎که به سود فعالان این بخش از صنعت خودرو تمام شود، به افزایش زیان و ضرر آن‎ها منجر شده است. بر این اساس بسیاری از قطعه‌سازان معتقدند اگر وضعیت فعلی در این صنعت ادامه یابد، تبعات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد.

در این رابطه یک فعال قطعه‌سازی استان اصفهان در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به افزایش دو تا سه برابری قیمت مواداولیه موردنیاز تولید، گفت: «باتوجه‌به این‎که قیمت قطعات خارجی نیز تابع نرخ ارز است، طی ماه‌های گذشته تا امروز با افزایش مواجه بوده است. این در حالی است که واردات قطعات با نرخ آزاد بسیار گران تمام می‌شود و گران‌تر از قطعات داخلی خواهد بود. بر این اساس، بازرگانان و واردکنندگان دست نگه داشته‌اند تا موجودی و دپو انبارها تمام شود. به این ترتیب موج تغییر قطعات، مواداولیه و لوازم یدکی، در آینده پیش‌رو است.»

عرضه قطعات به تناسب نیاز بازار

«واردات قطعات باتوجه‌به نیاز موجود در بازار و باتوجه‌به نرخ روز ارز انجام می‌شود.» اکبر عشوریون با تاکید بر این موضوع، افزود: «در شرایط فعلی، هزینه خرید دیسک و صفحه خودرویی مانند ال90 حدود دومیلیون‌تومان تمام می‌شود.»

وی همچنین ادامه داد: «نبود ثبات در صنعت و بازار خودرو و قطعات و تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های سلیقه‌ای ناشی‌از سوءمدیریت‌ها، به صنعت ضربه جدی وارد می‌کند و باید توجه داشت که بسیاری از این آسیب‌ها جبران‌ناپذیر خواهد بود.»

عشوریون با اشاره به شرایط بسیار سختی که قطعه‌سازان با آن مواجه‌ هستند، اظهار کرد: «وضعیت تولید به گونه‌ای شده است که اگر قطعه‌سازان کارخانه‌ها و واحدهای تولید خود را اجاره دهند، به‌صرفه‌تر خواهد بود. درواقع باتوجه‌به ضرری که به این بخش تحمیل می‌شود، اگر قطعه‌سازان تولید را متوقف کنند هم به نفعشان است.»

پرداخت دستمزد کارگران، حقوق نیروی انسانی، هزینه بیمه و تامین اجتماعی، مالیات و... بخشی از هزینه‌های روزمره قطعه‌سازان است که اکبر عشوریون به آن اشاره دارد.

به گفته وی، درحال‎حاضر تنها دلخوشی قطعه‌سازان این است که هنوز دغدغه تولید دارند. اگرچه هرمیزان کار می‌کنند، خروجی و سودی عایدشان نمی‌شود.

این تولیدکننده قطعات خودرو با بیان این‎که تولید خودروسازان نیز در این شرایط کاهش یافته است، گفت: «همین موضوع باعث می‌شود حجم سفارش آن‎ها به قطعه‌سازان نیز نسبت‌به گذشته بسیار کمتر شود. برای مثال اگر خود ما پیش‌از این در هفته یک تا دو کامیون بار برای یک خودروساز ارسال می‌کردیم، درحال‎حاضر این حجم به کمتر از نصف کاهش یافته است.»

فشرده شدن سود قطعه‌سازان

عشوریون با بیان این‎که با گران‎شدن مواداولیه، قیمت تمام‎شده تولید قطعات افزایش می‌یابد، گفت: «برای مثال اگر تا پیش از این سود یک قطعه‌ساز از تولید یک قطعه 100هزارتومانی، 15هزارتومان بود، الان این سود فشرده می‌شود. یعنی اگر درحال‎حاضر قیمت تمام‌شده تولید یک قطعه به 200هزارتومان می‌رسد، سود قطعه‌ساز از این رقم همان 10 تا 15درصد است و کاهش می‌یابد.»

 وی با اشاره به تاثیر افزایش تورم بر تولید قطعه‌سازان، اظهار کرد: «این عوامل باعث از بین‌رفتن سرمایه در گردش تولیدکنندگان شده است. بنابراین در چنین شرایطی تولیدکننده دیگر نمی‌تواند ثبات تصمیم‌گیری داشته باشد و نمی‌داند برنامه‌ریزی تولید را باید بر چه اساس انجام دهد.»

به گفته این فعال قطعه‌سازی، این شرایط منجربه کاهش قدرت خرید مشتریان شده است. بر این اساس وقتی مشتریان توان کافی برای خرید نداشته باشند، تقاضا در بازار کم می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند بر حجم تولید خودرو تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =