کد خبر: 223380
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
تایر

کمبود تایرهای باری-اتوبوسی در کشور و لزوم تامین هرچه سریع‌تر نیاز بازار به این گروه از محصولات باعث شد وزارت صمت شرط دارا بودن نمایندگی شرکت‌های خارجی را برای واردکنندگان لاستیک بردارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس ابلاغ وزارت صمت در تاریخ هفدهم دی‌ماه، ثبت‌سفارش و واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی و راهسازی توسط اشخاص حقیقی و  حقوقی که دارای کارت بازرگانی مجاز باشند، بلامانع اعلام شده است.  البته در این ابلاغ تاکید شده است افراد متفرقه اجازه واردات تایر از شرکت‌های دارای نمایندگی در ایران را ندارند. این اتفاق اگرچه روند واردات انواع تایرهای باری-اتوبوسی و راهسازی و معدنی را به کشور تسهیل می‌کند، اما ارائه خدمات پس‌از فروش توسط افراد و شرکت‌های واردکننده این دسته از تایرها را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد. 
زیرا براساس قانون تنها تایرهایی مشمول دریافت خدمات پس از فروش خواهند شد که توسط نمایندگی معتبر به کشور وارد شده باشند و شرکت واردکننده نیز زیرساخت‌های لازم را برای ارائه خدمات پس‌از فروش و کارشناسی خسارت را ایجاد کرده باشد. با این تفاسیر و باتوجه به اینکه تقریبا تمام برندهای صاحب‌نام دنیا از کشورهای ژاپن،کره و اروپا گرفته تا چین، همگی در ایران دارای نمایندگی انحصاری هستند،‌ چنین دستور و تصمیمی تنها به نفع واردات تایرهایی خواهد بود که از کارخانه‌های درجه سه و چهار چین خریداری می‌شوند و به برندهای متفرقه چینی 
معروف هستند. 
البته هنوز برای اظهارنظر درباره سرانجام چنین تایرهایی زود است و باید منتظر ماه‌های پایانی نیمه‌اول سال آینده بود تا مشخص شود تایرهای کمتر شناخته‌شده چینی، در فصل گرما و جاده‌های جنوب می‌توانند از پس آزمون جاده‌ای برآیند یا موج خسارت‌ها به تاوانی سنگین برای مسئولانی تبدیل خواهد شد که به‌رغم هشدارهای مکرر رسانه‌ها باز هم مجوز واردات و تخصیص ارز به چنین کالاهایی را صادر می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =