در ژانویه 2012 ب ام و توسط فوربز به عنوان خوش نام ترین برند خودرویی دنیا شناخته شد. بیایید با  این کمپانی بنام بیشتر آشنا شویم.

ب ام و (به آلمانی BMW ) کوتاه شدهء عبارت  بایریشه موتورن ورکه bayerische" motoren werke  "به معنای صنایع موتوری بایرن است که در فارسی ب ام و تلفظ می شود. این کمپانی که یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین خودرو سازان آلمانی است در سال 1916 توسط فرانتس یوزف پوپ تاسیس شد. ب ام و هم اکنون مالک شرکت های رولز- رویس موتور کارز و مینی می باشد و دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ قرار دارد.

این کارخانه، ابتدا کار خود را با تولید موتور هواپیما آغاز کرد. در سال 1918 با پایان جنگ جهانی اول کارخانه به دلیل قطع نامهء ورسای مجبور به توقف تولید هواپیما شد.

 ب ام ودر اوایل جنگ جهانی به ساخت موتور سیکلت مشغول شد. اولین  موتور سیکلت موفقیت آمیزساخت این شرکت R32 می باشد. ساخت موتور سیکلت  تا سال 1923 ادامه داشت اما با برداشته شدن تحریم ها در سال 1928 این شرکت تولید خودرو را آغاز کرد.نخستین خودرو تولیدی شرکت بی ام و Dixi  نام داشت که بر پایه آستین 7 وتحت لیسانس شرکت موتور آستین تولید شد.

از سال 1928 که اولین خودرو کوچک و ساده ب ام و رونمایی شد، تا کنون این کمپانی بیش از 300 مدل خودرو متنوع و لوکس تولید کرده است که هر کدام در جای خود برای خریداران ب ام و جالب توجه بوده اند.

نشان این شرکت دایره ای با رنگ های آبی و سفید می باشد. دلیل به کار بردن رنگ های آبی و سفید در نماد شرکت ب ام و پرچم ایالت باواریا است که در آن رنگ های آبی و سفید استفاده شده است و دلیل دیگر آن نماد کارخانه موتور سازی راپ می باشد که آن هم در باواریا بوده و رنگ های آبی و سفید را در نشان خود دارد.

نام گذاری محصولات ب ام و معمولا دارای قواعدی خاص است:

محصولات  ب ام و با  یک عدد  سه رقمی که در ادامه  آن یک یا دو حرف نیز وجود دارد نام گذاری می شوند. بدین صورت که رقم اول مشخص کننده سری (در فارسی اتاق هم خوانده می شود) خودرو است و دو رقم بعدی نشان دهنده حجم تقریبی موتورآن. از مجموعه حروفی که در ادامه عدد به کار می روند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

i : بنزینی بودن موتور 

D : موتور دیزل

L : کمی طولانی تر بودن فاصله بین دو محور(استفاده از آن در سری 7 معمول تر است)

X : اصطلاحا چهار چرخ متحرک بودن خودرو

C :دارا بودن قابلیت تبدیل به حالت کابریوله(کروکی)

مثلا i520 یک خودرو ب ام و سری 5 با موتوری بنزینی، به حجم تقریبا 2 لیتر است.

البته این نام گذاری استثنا هایی دارد، به عنوان مثال می توان به رده محصولات برقی هیبریدی ب ام و اشاره نمود که با یک حرف i در ابتدا نامشان مشخص می شوند، مانندi8.همچنین محصولات تیونینگ شده ب ام و در قسمت موتور اسپرت آن که از زیر مجموعه های خود شرکت می باشند با حرف M در ابتدای نام متمایز می شوند، مثل M3.

امروزه ب ام و خودروی ملی آلمان محسوب می شود و در کشور های دیگر به عنوان یک خودروی لوکس، خرید و فروش ب ام و ادامه دارد. زیبایی، راحتی و طراحی های جذاب آن باعث شد تا درصد تولید به فروش ب ام و از 98 درصد در سال هم عبور کند و از پر فروش ترین خودرو های جهان باشد.

 اگر به دنبال خرید وفروش ب ام و هستید به سایت دیوار که هم اکنون بزرگ ترین بستر درج آگهی رایگان به شمار می رود، مراجعه کنید.

منبع : ویرلن  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =