کد خبر: 223461
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
بازار خودرو

پس‌از ماه‎ها کش‌وقوس در مباحثی همچون قیمت‎گذاری خودروهای داخلی و ترخیص خودروهای وارداتی مانده در گمرک، این روزها هر دوموضوع تا حدود زیادی تعیین تکلیف شده است.

به گزارش « اخبار خودرو » ، محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه – ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «ساماندهی بازار خودرو » پرداخت.

عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

پس‌از ماه‎ها کش‌وقوس در مباحثی همچون قیمت‎گذاری خودروهای داخلی و ترخیص خودروهای وارداتی مانده در گمرک، این روزها هر دوموضوع تا حدود زیادی تعیین تکلیف شده است. هرچند به‎واسطه این تاخیر طولانی موضوع هر یک از مشتریان خودروسازان و واردکنندگان به‎تنهایی به پرونده‎ای پیچیده تبدیل شده که سازمان‎های حمایت و تعزیرات حکومتی هرکدام به نوعی درگیر حل‎وفصل آن هستند.

از یک‎سو، به‎رغم افزایش قیمت خودرو، تعهدات معوق خودروسازان به مشتریان براساس زمان پیش‎فروش و موعد تحویل خودرو متفاوت است. ازسوی دیگر، با وجود تصویب شرایط ترخیص خودروهای مانده در گمرک، اولویت‎بندی مشتریان برای تحویل این خودروها محل مناقشه است.

بر این اساس، در مورد نخست سازمان حمایت مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شده و با اعلام مصوباتی تعهدات معوق را به سه‌دوره زمانی مختلف تقسیم و هر دوره را به‎طور جداگانه تعیین تکلیف کرده است. در مورد خودروهای وارداتی فروخته‎شده نیز قرار بر این است که تحویل براساس اولویت‎بندی کمیته رسیدگی انجام شود.

این کمیته در سازمان تعزیرات و با حضور نمایندگان شعب این سازمان و نیز شرکت‎های نمایندگی رسمی واردات خودرو تشکیل شده است. بدین ترتیب، در روزهای اخیر شاهد حکم‎فرمایی یک آرامش نسبی در بازار بوده‎ایم.

به‌نظر می‎رسد تغییر قیمت خودروهای داخلی براساس افزایش نرخ مواداولیه و قطعات داخلی و نیز میزان ارزبری مواداولیه و قطعات وارداتی، درخصوص تعدیل قیمت برخی مدل‎ها در بازار موثر واقع شده و روند کاهشی را رقم زده است. البته در برخی مدل‎ها نیز با مقاومت دلالان برای کاهش قیمت‎ها مواجه هستیم، مقاومتی که درصورت افزایش عرضه خودرو ازسوی خودروسازان شکسته و قیمت بازار این خودروها نیز به قیمت کارخانه نزدیک خواهد شد.

در بخش خودروهای وارداتی نیز از التهابات میان مشتریان و شرکت‎های واردکننده کاسته شده است. به‎ویژه آن‎که سازمان تعزیرات حل ترافعی مشکلات خریداران و واردکنندگان را در دستور کار قرار داده تا پرونده‎های شکایات در این بخش به‎شکلی مسالمت‎آمیز و با درک متقابل شرایط مشتریان و شرایطی که واردکنندگان نقشی در به‎وجود آمدن آن نداشته‎اند، به جلب رضایت طرفین ختم شود.

تسریع در تحویل خودروهای داخلی با الزامی‎شدن تخصیص ۸۰درصد از تولیدات خودروسازان به تعهدات معوق از یک‎سو و ترخیص و تحویل ۱۵هزار خودرو وارداتی از سوی دیگر، بازار خودرو را در روزهای پایانی سال در مسیر ساماندهی قرار خواهد داد. هرچند که بنا بر پیش‎بینی مدیران عامل شرکت‎های خودروسازی، ایجاد توازن میان قیمت‎های خودرو در کارخانه و بازار تا پایان اردیبهشت‎ماه سال آینده زمان خواهد برد.

در بخش خودروهای وارداتی نیز باتوجه‌به مصمم‎بودن دولت به تداوم ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده، مدیریت عرضه و تقاضا به تصمیمات ثانویه‎ای همچون اجازه ورود خودروهای مناطق آزاد به اخذ عوارض قانونی و درنظرگرفتن امکان ارائه خدمات پس‌از فروش براساس نوع خودرو بستگی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =