صنعت خودرو

درهرحال، افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودرو اعمال شده است. اما هیچ‌یک از خودروهایی که موعد تحویل آن‎ها تا ۳۱مردادماه امسال بوده است، مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت خودرو، افزایش قیمت‌ها یا آزادسازی و فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار و معوقات خودروسازان بحث اصلی این روزهای صنعت خودرو است. حال که قیمت‌ها آزاد شده است، خودروسازان با فراغ بال بیشتری به تولید ادامه می‌دهند. در این رابطه بحث افزایش تعداد تعهدات معوق خودروسازان و نامعلوم بودن زمان تحویل خودرو به مشتریان باعث شده است مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور پاسخگوی مشتریان خود باشند. اما این‎که علت افزایش قیمت خودرو از کارخانه تا بازار چیست و چرا خودروسازان نتوانسته‌اند تعهدات خود به مشتریان را طی ماه‌های گذشته انجام دهند، همچنین زمان اجرای تعهدات و این‎که قیمت خودروهایی که در گذشته خریداری شده و باید تحویل داده می‌شده، چگونه تعیین می‎شود، موضوعاتی است که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، محمدرضا سروش مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به آن پاسخ داده‌اند.

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان:

۲خودروساز حدود ۳۰۰هزار خودرو معوق دارند

افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودرو در نظر گرفته شده است.

در مجموع ۲خودروساز حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزارخودرو معوق دارند که بر اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار نسبت آن باید ٨٠ به ۲۰‌درصد باشد. یعنی خودروساز می‎تواند حداکثر ۲۰‌درصد تولید خود را به فروش فوری برساند و حداقل ۸۰درصد تولید را باید به ایفای تعهدات و معوقات خود تخصیص دهد.

برای این کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت ناظران خود را از روز ابلاغ این تصمیمات، در دوخودروسازی مستقر می‌کنند و دقیقا رصد می‌کنیم که ۸۰‌درصد تولید به معوقات اختصاص یابد و به موقع تحویل داده شود.

مجموع فروش‌ها ٩٢٠ تا ٩٣٠ هزاردستگاه تا پایان سال ٩٨ گزارش شده، اما معوقات حدود ٢٩٠ تا ٣٠٠‌هزاردستگاه است. البته هدف‎گذاری ٢٠‌درصدی نیز که برای فروش فوری به منظور تعدیل قیمت در حاشیه بازار است، باید محقق شود. به‌عبارتی این حجم ۲۰‌درصدی از تولید باید با هدف کاهش نرخ بازار عرضه شود و چنانچه این اتفاق نیفتد، ستاد تنظیم بازار ورود خواهد کرد.

سازمان حمایت خود را مکلف به حفظ حق و حقوق مشتریانی که شاهد تغییرات قیمتی دور از انتظار در زمان موعد تحویل نسبت به زمان ثبت‌نام بودند، می‌داند. خودروهایی که در مورد آن‌ها صحبت می‌شود شامل قیمت‌گذاری نمی‌شوند؛ یعنی خودروهای بالای ۴۵‌میلیون‌تومانی که از قبل قیمت‌گذاری شده بودند.

شرکت‌های عرضه‌کننده این خودروها قاعدتا باید قیمت نهایی را برای مصرف‌کننده در سامانه‌١٢۴ سازمان حمایت اعلام کنند. قیمت‌گذاری نیز باید براساس ضوابط هیات تعیین قیمت‌ها باشد. در حال‎ حاضر از دو خودروساز بزرگ و همچنین سایر عرضه‌کنندگان خواسته‌ایم قیمت‌ها را تا ۴٨ ساعت در سامانه ۱۲۴.ir بارگذاری کنند.

با توجه به این‎که طی روزهای گذشته قیمت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‎خودرو اعلام شده است، این شرکت‌ها نیز باید قیمت‎های خود را در سامانه سازمان حمایت به تایید برسانند. قیمت‌های اعلام‎شده نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد و نیازمند ارائه مستندات است. بنابراین از خودروسازان خواسته‎ایم تا پایان هفته مستندات قیمت‌گذاری را در اختیار ما قرار دهند.

برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان، ملاک، حقوق مصرف‌کننده است. شرکت‌ها می‌توانند قیمت‌گذاری انجام دهند اما  تاکید شده است که قیمت‌گذاری‌ها حتما بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری انجام شود. با توجه به این‎که این خودروها شکایت‌محور هستند، اگر افرادی در این خصوص شاکی باشند و شکایت خود را به ما اعلام کنند، ما براساس قانون رسیدگی می‎کنیم.

درهرحال، افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودرو اعمال شده است. اما هیچ‌یک از خودروهایی که موعد تحویل آن‎ها تا ۳۱مردادماه امسال بوده است، مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند و همه خودروهای پیش‌فروش شده ازجمله فروش فوری ۳۰‌روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قراردادها تحویل شود.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو:

پایان اردیبهشت‎ماه؛ زمان به تعادل رسیدن بازار

تا اردیبهشت‎ماه سال جاری، تولید خودروسازان جریان جاری و عادی خود را طی می‌کرد. بنابراین بسیاری از پیش‌فروش‌ها مربوط به قبل از آن بود و شرکت ایران‌خودرو تقریبا هیچ معوقه‌ای تا قبل از خردادماه امسال ندارد. اما بحثی که روی تدارک قطعات از سوی قطعه‌سازان به میان آمد، باعث شد کاهش تولید ایجاد شود. با این‎حال، امیدوارم با رویکردهایی که وزارت صنایع در پیش دارد و مکانیسم‌هایی که خودروسازان اتخاذ کرده‌اند، به سمت و سویی حرکت کنیم که معوقات کمتر و روند تحویل سریع‌تر شود.

درخصوص تحویل خودرو پژو۲۰۷ صندوق‌دار باید بگویم که این خودرو محصول جدیدی بوده است. بنابراین نسبت به مبلغ دریافتی از مشتری، محاسبات ثانویه، انجام و این خودرو با قیمت ۱۰۴میلیون‌تومان به مشتری عرضه شده است. پس خودرویی نبوده که قبلا تولید شده باشد و ما نسبت به آن افزایش قیمتی را لحاظ کرده باشیم.

در مورد پژو۲۰۰۸ نیز ۶۰‌میلیون‌تومان دریافت کردیم اما قیمتی که درحال‎حاضر تحویل می‌دهیم ١٠۴‌میلیون‌تومان است. اکنون بیشتر شکایت مشتریانی که پژو۲۰۰۸ خریداری کردند، به‌دلیل تاخیر است و در مورد قیمت گمان نمی‌کنیم مشکلی وجود داشته باشد.

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، از اول شهریورماه تا آخر دی‌ماه سال جاری، قراردادهای فروش ایران‎خودرو با افزایش ۳۰‌درصد اجرا خواهند شد. تاجایی‌که در قراردادهای فروش، قیمت قطعی ثبت شده باشد، خودروها بدون حتی یک‌ریال افزایش به مصرف‌کنندگان تحویل داده می‌شوند. البته قراردادهای فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود.

اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم‌گیری انجام می‌شد، ما هم زودتر به تعهداتمان عمل می‌کردیم. این شرکت در سال ۹۳،  یک‎هزار و ۶۰۰‌میلیاردتومان اموال مازاد خود را فروخته است. اکنون حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰‌میلیاردتومان ملک در ایران‎خودرو برای فروش وجود دارد. همچنین در پی آن هستیم که شرکت‌های قطعه‌ساز را با شرایط خوب به بخش خصوصی واگذار کنیم.

سعی در کاهش مجموع اعضای هیات‎مدیره شرکت‌های ایران‌خودرو نیز داریم که درحال‎حاضر ۲۳۲‌نفر هستند. ۹۵‌درصد از کمک‌های نقدی به ایران‎خودرو نیز به قطعه‌سازان پرداخت خواهد شد. بر این اساس، تا پایان اردیبهشت‎ماه ۹۸ شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو خواهیم بود.

محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا:

زمان تحویل؛ مبنای قیمت‌ خودروها

محدودیت‌هایی نظیر افزایش قیمت محصولات و دشواری در تامین آن‌ها از مواردی است که باعث وقفه در تولید و عرضه خودروها و در نهایت تاخیر در تحویل محصولات این شرکت شده است.

بر اساس روال جاری تولیدی که شرکت‌ها داشتند، تا اوایل سال جاری روند تولید و تحویل به‎طور منطقی طبق برنامه پیش‌بینی و به آن عمل شد و شرکت‌ها نیز به تعهدات خود عمل کردند. آنچه باعث وقفه در تولید و تحویل شد، محدودیت‌هایی بود که به تولید شوک وارد کرد و منجر شد کاهش تولید و درنهایت تاخیر در تحویل خودروها ایجاد شود.

بر این اساس، تا اوایل سال جاری روند تولید و تحویل طبق برنامه پیش‌ رفته است و ما تعهدات معوق خاصی از سنوات قبل نداریم. شوک واردشده به بازار،  مشکل در تامین ارز و قطعات، باعث شد سازندگان موفق نشوند به‎موقع به تعهدات خود عمل ‌کنند؛ اما مشکل در  تامین قطعات روند تولید شرکت‌ها  را با کاهش و به‌تبع آن تحویل خودرو به بازار  را با وقفه مواجه کرد.

قراردادهایی که شرکت‌های خودروساز با خریداران دارند، بر اساس شرایط مقطع زمانی قرارداد و قیمت نهایی که قیمت روز محصول است، تعیین تکلیف می‌شود. بنابراین چون همواره با تغییراتی در بازار روبه‎رو هستیم، قیمت‌ زمان تحویل مبنای محاسبه خواهد بود.

درواقع ثبت‌نام‌ها  با یک قیمت ارز بوده اما در زمان ترخیص با شرکت، با قیمت دیگری تسویه شده است. بخش عمده تعهدات ما تا پایان امسال و بخش دیگر تا اردیبهشت‎ماه سال آینده تحویل داده خواهد شد.

کاهش سرمایه در گردش باعث بروز مشکلات عدیده در سایپا شده است. همچنین این شرکت بالغ‌بر یک‎هزارمیلیاردتومان املاک مازاد دارد که تا پایان امسال بخشی از آن و بخشی از شرکت‌های مازاد را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =