واردات خودرو

بنا بر بند 7 مصوبه هیات دولت وزارت صمت ظرف یک هفته باید دستورالعمل ترخیص خودروها را ارائه دهد

به گزارش «اخبار خودرو»، خریدوفروش خودروهای خارجی در حالی نسبت‌به سال‌های گذشته راکد شده است که به روزهای پایانی سال نزدیک ‌می‌شویم، روزهایی که در سال‌های گذشته برای نمایشگاه‎داران پررونق‌تر از همیشه بوده، اما امسال نبود خودروهای صفر کیلومتر در بازار و جهش قیمت خودروهای دست‌دوم کسب‎وکار این صنف را به کسادی کشانده است. البته خبرهای خوش از خیابان پاستور و مصوبه هیأت دولت درخصوص خودروهای راکد در گمرک‌های کشور می‌تواند تا حدودی این بازار را برای همین روزهای باقی‎مانده کمی با طراوت‌تر از ماه‌های گذشته کند.

همچنین اجرای مصوبه دولت درمورد ترخیص خودروهای حبس‎شده در گمرک‌های جنوبی کشور می‌تواند نوسانات بازار نوروز را کنترل کند. البته خودروهای حبس‎شده در گمرک‎ها ثبت‌سفارش شده‌اند و صاحبان ‌آن‌ها مشخص هستند و درصورت تمایل مالکان آن‌ها به فروش می‌توان به رونق بازار نوروزی خودروهای خارجی امیدوار بود.

تدوین دستورالعمل اجرایی مصوبه هیأت‌دولت در وزارت صمت

در همین زمینه، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با استقبال از مصوبه اخیر دولت درباره صدور مجوز ترخیص خودروهای وارداتی متوقف‌شده در گمرک‌های کشور، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست دستورالعمل اجرایی این کار را هرچه زودتر تدوین و اجرایی کند. در بند هفتم این مصوبه قید شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ظرف یک هفته دستورالعمل اجرایی لازم برای ترخیص خودروهای حبس‎شده در گمرک را تدوین و اجرا کند.

دادفر در این مورد بیان کرد: «امیدواریم این وزارتخانه در موعد مقرر این اقدام را انجام دهد تا بیش‌از این شاهد بلاتکلیفی واردکنندگان و خریداران این خودروها نباشیم.»

وی همچنین اظهار داشت: «باتوجه‌به آن‌که آزادسازی واردات خودروهای مانده در گمرک 95درصد تعهدات شرکت‌های نمایندگی رسمی را اجرایی می‌کند، می‌توان امیدوار بود این مصوبه بتواند آرامش را به بازارهای خرید و فروش خودرو در پایان سال بازگرداند.»

دادفر ادامه داد: «متاسفانه صدور مصوبه از سوی هیأت دولت برای ترخیص خودروهای وارداتی حبس‎شده در گمرک دیرهنگام انجام شد اما با این‎حال این مصوبه می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.»

وی با بیان این‎که با اجرایی شدن این مصوبه شاهد ترخیص حدود 15هزار دستگاه خودرو متوقف‌شده در گمرک خواهیم بود، تاکید کرد: «ورود این تعداد خودرو به بازارهای مصرف که نیاز نوروز را تامین می‎کند، می‌تواند کاهش حداقل ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی را رقم بزند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: «تمام خودروهایی که درحال‎حاضر در گمرک متوقف است، پیش‌تر از سوی واردکنندگان به مصرف‌کنندگان پیش‎فروش شده و پس از ترخیص به خریداران تحویل داده خواهد شد.»

نخستین تاثیرات اعلام مصوبه شرایط ترخیص

دادفر درخصوص نخستین تاثیرات اعلام تصویب شرایط ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک‌های کشور گفت: «در هفته گذشته خبر تصویب شرایط ترخیص خودروها کمی از التهابات میان متقاضیان و شرکت‌های نمایندگی کاسته است.»

گفتنی است هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانک مرکزی و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، شرایط ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور را تصویب کرد.

طبق این مصوبه ثبت‌سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند، به‎صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی بلامانع است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره بیان کرد: «صادرات و واردات از اصول اقتصاد است؛ اگر در حوزه اقتصاد واردات نداشته باشیم، معنا و مفهوم دقیقی ندارد و نباید واردات را نادیده بگیریم. درعین‌حال همه ما می‌دانیم که باید از محصولات داخلی و دانش‌بنیان حمایت کرد و این محصولات در اولویت قرار دارند. اما درخصوص خودروهای خارجی باید اذعان داشت که تکنولوژی ساخت این محصولات در کشور مهیا نیست. بنابراین برای ایجاد رقابت و حرکت به سوی علم روز دنیا می‌طلبد که تکنولوژی‌های روز دنیا در بازارهای مصرف داخلی حضور داشته باشند.»

وی در پایان اظهار داشت: «هر زمان نوسانات ارزی در بازار رقم می‎خورد، دولت به یاد حمایت از تولید داخل می‌افتد و سعی می‌کند به‌صورت کامل از تولیدات داخلی حمایت کند و تلاش دارد تا واردات به حداقل برسد، اما در مواردی مانند مواداولیه و کالاهای موردنیاز که امکان تولید آن‌ها در داخل نیست، به‌ناچار باید واردات انجام شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • دارکوب IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    کی گفته تعهد ۹۵ درصد مشتریان انجام می شود ؟؟!! برای چه آمار دروغ می دهید ، هنوز خودروی یکسری از مشتریان مثل مشتریان داتیس خودرو اصلا ثبت سفارش و وارد نشده است ، برخی از شرکتها هم اصلا خودروی مشتریان را ثبت و وارد قلمروی کشور نکرده اند ، داتیس خودرو و وزارت صمت و دولت باید پاسخگوی متقاضیان خرید ولوو باشند ، ما پول زوپر به کسی نمی دهیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =