بازار خودرو

افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود مصرف‌کننده واقعی توان خرید خودرو را از دست بدهد

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت خودرو در نهایت با چندین ماه تاخیر آزاد شد و قیمت حاشیه بازار و افزایش 30درصدی برای خودروهای مختلف درنظر گرفته شد. خودروسازان نیز یک به یک قیمت‌های جدید را اعلام کردند و مصرف‌کنندگان با قیمت‌های جدید که البته تا مدت‌ها برایشان عجیب خواهد بود، آشنا شدند. به‎هرحال به دلیل شرایط سخت اقتصادی، افزایش چندبرابری نرخ ارز و مواداولیه و البته فشار ناشی‌از تحریم‌ها، تولید خودرو برای خودروسازان سخت و تولید خودرو نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر با افزایش هزینه مواجه شده بود.

در این بین اگر سودجویی‌های عده‌ای دلال وجود نداشت و البته اگر سازوکار اقتصادی در کشور به شکل صحیح‌تر و شفاف‌تری بود، خیلی راحت‌تر امکان مدیریت بازار مهمی مانند خودرو وجود داشت و لزومی نداشت قیمت‌ها این چنین جهش داشته باشند. اما به هرحال قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و به احتمال زیاد بازار با رکود عمیقی در ماه‌های آینده مواجه خواهد شد.

نکته مثبت اصلی افزایش قیمت‌ها در شرایط فعلی تولیدِ بدون زیان خودروسازان خواهد بود، خودروسازانی که در ماه‌های گذشته تولید با زیان را تجربه کرده‌اند، می‌توانند امیدوار باشند که از این به بعد با حاشیه سود تولید کنند. البته باتوجه‌به نوع قرارداد خودروساز و مصرف‌کننده، قیمت خودرو در زمان تحویل به‌روز خواهد بود و خودروسازان از این بابت نیز می‌توانند به پیش‌فروش‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام داده‌اند، امیدوار باشند. چرا که نقدینگی مناسبی در ماه‌های آینده دست خودروسازان را می‌گیرد و به‌احتمال فراوان تولید برای سال آینده روند صعودی خواهد داشت.

چه بر سر بازار خودرو می‌آید؟

با افزایش قیمت‌ها و به دلیل سرد شدن بازار، به احتمال فراوان قیمت‌ها کمی‌ پایین خواهد آمد. رکود و افت بازار یکی از انتظارات اصلی از افزایش قیمت‌ها خواهد بود، موردی که تا چندماه آینده نیز به طول می‌انجامد. در ماه‌های پایانی سال تولید خودروسازان به همین شکل سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد و افزایش تولیدی در کار نخواهد بود. همین باعث می‌شود، قیمت‌ها در بازار سطح ثابتی پیدا کند و شیب کمی به‌سمت سقوط و کاهش داشته باشد.

فیلتر افزایش قیمت‌ و جداسازی مصرف‌کننده واقعی از دلال

انتظار کارشناسان از وضعیت ماه‌های آینده، رکود شدید در بازار خودرو باتوجه‌به قیمت‌های جدید است. تا پیش از افزایش قیمت‌ها به دلیل بالا بودن حاشیه سود، خریدار و فروشنده نیز وجود داشت اما با تغییر قیمت‌ خودروها این حاشیه سود از بین رفته است. در این شرایط تمایل افراد (چه دلال حرفه‌ای و چه افرادی که به قصد سود، یک یا دو خودرو پیش‌خرید می‌کنند) به خرید خودرو از بین می‌رود و مصرف‌کننده واقعی به‌دنبال خرید خودرو خواهد بود. به‎نوعی افزایش قیمت‌ها مانند فیلتر عمل کرده و افراد دلال و خریدار واقعی را از هم جدا می‌کند.

ناتوانی مصرف‌کننده واقعی برای خرید خودرو

افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود تا مصرف‌کننده واقعی توان خرید خودرو را از دست بدهد. مشابه این اتفاق در سال‌های ابتدایی دهه 90 رخ داده و برای هماهنگ‌شدن مصرف‌کننده با بازار خودرو زمان زیادی طی شد. به‎گونه‌ای که در سال 92 کمبود تولید به‌وجود آمد و سال 93 این کمبود تولید جبران شد، اما در سال 94 کمپین نخریدن خودرو به وجود آمد، بحرانی که با ایجاد خط اعتباری از سوی دولت و تحریک بازار به پایان رسید و خودروسازان باردیگر توانستند در مسیر افزایش تولید و سرمایه‌گذاری برای توسعه خودروها اقدام کنند.

تحریک بازار خودرو برای سال آینده

تفاوت اصلی مشکلات مربوط‌به صنعت خودرو در ابتدا و انتهای دهه 90 به تغییر نوع تحریک بازار بازمی‌گردد. به دلیل بزرگ‎شدن بازار، این بار به پول بسیار زیادی برای تحریک بازار با فرمول تسهیلات خرید نیاز است. از این‌رو  برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در 4ماه آینده رکود سنگینی در صنعت خودرو به وجود خواهد آمد. البته به این مورد عنصر غیرقابل‌پیش‌بینی بودن مصرف‌کنندگان ایرانی را نیز باید افزود که ممکن است با تحلیل‌های مختلفی که در رسانه‌ها می‌بینند برای خرید خودرو اقدام کنند.

راهکارهایی برای برون رفت از رکود

افزایش میزان تولید یکی از مهم‌ترین نیازهای فعلی صنعت خودرو است؛ درصورتی که خودروسازان نتوانند برای سه‌ماه‌ ابتدایی و اوایل تابستان سال آینده تولید خودرو را افزایش دهند، معضل بزرگ‌تری نسبت به بحث افزایش قیمت خودرو پیش‌ روی خواهند داشت.

افزایش تولید و تحریک بازار با تسهیلات ارزان‎ برای سال آینده بهترین راه برای خروج دو صنعت بزرگ خودرو و قطعه از رکود است. به هرحال در صورتی که دولت بخواهد بازار خودرو را تحریک کند، از همین امروز تا ابتدای تابستان آینده وقت برای برنامه‌ریزی و عرضه تسهیلات دارد. درغیراین‌صورت افزایش یا آزادسازی قیمت و فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار هم نمی‌تواند کمکی به صنعت خودرو کند.

در مجموع به‌نظر می‌رسد تا پایان بهار نمی‌توان انتظار ایجاد تعادل در بازار خودرو را داشت. پس‌از آن و با شروع فصل تابستان به دلیل افزایش حداقل 1.5برابری قیمت خودرو، دولت باید هزینه سنگینی برای تحریک بازار و ارائه تسهیلات درنظر بگیرد. باید منتظر ماند و دید که دولت و مجلس چه طرحی برای سال آینده خودروسازان در نظر می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =