بورس

روز گذشته، خودرویی‌های بازار سرمایه روند بسیار بدی را پشت سر گذاشتند، به‌طوری‌که ایران‌خودرو که روز گذشته موردبازگشایی قرار گرفت، با کاهش 5.4درصدی روبه‌رو شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، همچنین سایپا نیز با نزول 4درصدی همراه شد. از طرفی نمادهای دیگر این صنعت ازجمله سایپا آذین، پارس‌خودرو، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری رنا و صنایع ریخته‌گری ایران نیز منفی خوردند. در مقابل نیز نمادهای مهر کام پارس، فنرسازی زر، چرخشگر و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران مثبت شدند. این درحالی است که روز گذشته طی 37هزارو953نوبت معاملاتی 468میلیون‌و484هزارسهم به ارزش 84میلیاردو966میلیون‌تومان در گروه خودرویی مورددادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این گروه تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 18هزارو659میلیاردتومان شد. 

  افزایش قیمت محصول هم به داد خودرویی‌ها نرسید
روز گذشته افزایش قیمت خودرو نیز نتوانست جاده‌مخصوصی‌های بازار را سرپا نگه دارد و آن‌ها روز گذشته سهام‌داران خود را با ضرر هنگفتی روبه‌رو کردند. حتی نماد ایران‌خودرو که در روزهای گذشته به‌واسطه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد اقبال قرار گرفته بود، با انتشار جزئیات این مصوبه قرمزپوش شد. زیرا این مصوبه مشروط به دو عامل شده است؛ نخست این‌که بنگاه‌های اقتصادی که از این معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند، باید طی ۵سال اخیر تجدید ارزیابی نشده باشند و دوم این‌که آیین‌نامه اجرایی این ماده که توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود، باید حداکثر ظرف مدت ۳ماه پس‌از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران برسد. این در حالی است که هنوز جزئیات این قانون مشخص نبوده و معلوم نیست در آیین‌نامه اجرایی این ماده که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید چه توضیحات و جزئیاتی ارائه خواهد شد. سه‌ماه پس‌از آن که این ماده قانونی به شورای نگهبان راه پیدا کند و موردتایید واقع شود، لازم‌الاجرا شدن آن توسط رئیس‌جمهور تشخیص داده خواهد شد. حال باید دید آیا در نهایت این مصوبه می‌تواند خودرویی‌های بازار را نیز زیر چتر خود قرار دهد و موجبات رشد آن‌ها را فراهم کند؟ گفتنی است به‌رغم روز بسیار بد خودرویی‌ها در بورس دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۲واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۴هزارو۶۹۶واحدی رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    0 0
    قبلا مردم پولی داشتن و کاری بود و حمایت دولت از خودرو سازان بود تحت عنوان وام خرید خودرو،الان قیمتم نصف کنن مردم توان خرید خودرو ندارن ،به نظرم سهامداران پولشون بدن گوسفند یا مرغ پرورش بدن سودش بیشتره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =