مجلس

اوضاع صنعت خودرو این روزها بسیار پرتلاطم است. از یک‎سو با اعلام افزایش قیمت رسمی خودروها بر ابهامات مربوط‌به نحوه تسویه‌حساب تعهدات معوق خودروسازان افزوده شده و معلوم نیست خودروهای پیش‎فروش‎شده قبلی دقیقا با چه نرخی به مشتری تحویل داده خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، اوضاع صنعت خودرو این روزها بسیار پرتلاطم است. از یک‎سو با اعلام افزایش قیمت رسمی خودروها بر ابهامات مربوط‌به نحوه تسویه‌حساب تعهدات معوق خودروسازان افزوده شده و معلوم نیست خودروهای پیش‎فروش‎شده قبلی دقیقا با چه نرخی به مشتری تحویل داده خواهد شد و از سوی دیگر، مجلس نیز از ابتدای سال تاکنون با ارائه طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو درصدد اصلاح روندی بوده که این صنعت در پیش گرفته است. در همین رابطه، روز دوشنبه هفته گذشته جلسه‎ای به میزبانی کمیسیون اصل 90 مجلس با حضور معاونان وزیر صنعت، مدیران عامل ایران‎خودرو و سایپا و برخی اعضای مرکز پژوهش‎های مجلس در محل مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

   خروجی مهم جلسه قبلی
در نوبت پیشین این جلسه که یکشنبه 25دی‎ماه تشکیل شده بود و وزیر صمت و مسئولان سازمان‎های تعزیرات و بازرسی نیز در آن حضور داشتند، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و عضو هیات‎رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس خطاب به مدیران عامل ایران‎خودرو و سایپا خواستار انتشار اسامی اعضای هیات‎مدیره شرکت‎های اقماری آنان شد. در پاسخ به این درخواست، هاشم یکه‎زارع، مدیرعامل ایران خودرو قول انتشار این اسامی را داد و روزنامه «دنیای خودرو» نیز تنها رسانه‎ای بود که این قول مهم را منعکس کرد؛ قولی که یک روز بعد عملی شد اما لیست منتشرشده تنها اسامی را در بر می‎گرفت و مشخص نمی‎کرد هر یک از افراد در هیات‎مدیره کدام‎یک از شرکت‎ها عضویت دارند. درهرحال، این اقدام یکه‎زارع در رسانه‌ها بازتاب بسیار خوبی داشت.

   مخالفت با حضور خبرنگاران در جلسه
در خلال جلسه پیشین همچنین مقرر شد کارگروهی به‌منظور تعیین قیمت خودرو، نحوه واگذاری خودروهای پیش‎فروش شده و... تشکیل شود. بر همین اساس اولین جلسه این کارگروه در هفته گذشته تشکیل شد و قرار بود خبرنگار روزنامه «دنیای خودرو» نیز به همراه خبرنگاران صداوسیما و خانه ملت در این جلسه حضور داشته باشند، اما به دلیل مخالفت خودروسازان با رسانه‎ای‎کردن برخی از محتویات این جلسه مانند جلسه قبل، حضور خبرنگاران به‎رغم دعوت قبلی از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس منتفی شد. بر این اساس، دستاوردهای این جلسه را از برخی اعضای کمیسیون اصل 90 و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس جویا شدیم. بنا بر گفته‎های حاضران در جلسه، این بار نیز امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس خواستار آن شده است که خودروسازان شفاف‎سازی درباره اعضای هیات‎مدیره‎های شرکت‌های اقماری خود را ادامه دهند.
   حضور بلاتوجیه برخی افراد در هیات‎مدیره‎ها
عضو هیات‎رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در این رابطه می‎گوید: «باید مشخص شود که هر یک از افراد در هیات‎مدیره کدام‎یک از زیرمجموعه‎های ایران‎خودرو و سایپا حضور دارند تا اگر کسی در هیات‎مدیره بیش‌از یک شرکت عضویت دارد، معلوم شود.» خجسته می‎افزاید: «همچنین باید حقوق و مزایایی که به‎صورت پنهان و آشکار به این افراد پرداخت می‎شود، مشخص باشد.» وی ادامه می‎دهد: «باید دید به چه حقی برخی افراد از دولت یا مجلس به هیات‎مدیره شرکت‎های زیرمجموعه ایران‎خودرو و سایپا می‌روند و حقوق‎های کلان دریافت می‎کنند.» گفتنی است به‎رغم انتشار اسامی افراد عضو در هیات‎مدیره‎های شرکت‎های اقماری ایران‎خودرو، سایپا به‌عنوان دیگر خودروساز بزرگ کشور هنوز فهرستی را در این خصوص منتشر نکرده است. حال باید دید در روزهای آینده و قبل از برگزاری دومین جلسه کارگروه بررسی صنعت خودرو در کمیسیون اصل 90 مجلس، آیا دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به انتشار اطلاعات خواسته‎شده از سوی نماینگان مجلس خواهند کرد یا این جزئیات همچنان رسانه‎ای نخواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =