مسابقات اتومبیلرانی

در روزی که خیلی از افراد پیش‌بینی می‌کردند مسابقه به‌خاطر شرایط جوی نامناسب و عدم تجهیز خودروها به تایرهای مخصوص سطح خیس، لغو شود، شاهد یکی از پرتنش‌ترین، جذاب‌ترین‌ و البته کم‌استقبال‌ترین مسابقات قهرمانی سرعت کشور بودیم.

 به گزارش «اخبار خودرو»،در روزی که خیلی از افراد پیش‌بینی می‌کردند مسابقه به‌خاطر شرایط جوی نامناسب و عدم تجهیز خودروها به تایرهای مخصوص سطح خیس، لغو شود، شاهد یکی از پرتنش‌ترین، جذاب‌ترین‌ و البته کم‌استقبال‌ترین مسابقات قهرمانی سرعت کشور بودیم. مسابقه‌ای که متاسفانه حتی پوستر آن نیز تقلیدشده از نمادهای کپی‌رایت شده فدراسیون بین‌المللی و البته با حذف لوگوهای اختصاصی بود. به هر جهت مسابقه روز جمعه درحالی تمام شد که اکثر شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان راضی از پیست بازگشتند. اما هوای سرد و احتمال عدم برگزاری مسابقه باعث شده بود که تماشاچیان کمتری نسبت به راندهای گذشته امسال از این مسابقه استقبال کنند.

خودرو مارشال حاشیه‌دار راند سوم سرعت
یکی از نکات خاص و جالب این دور از مسابقات حضور یک دستگاه فورد موستانگ نسل گذشته تیون شده توسط هرتز (Hertz) بود. این خودرو را پیش از این به صورت مکرر در مسابقات درگ مشاهده کرده بودیم، اما به همت هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی منطقه آزاد ارس، در سومین راند از مسابقات سرعت در نقش خودرو ایمنی یا مارشال حاضر شده بود تا هدایت خودروها در ابتدای مسابقه تا پیش از خط استارت را برعهده بگیرد. صدای گیرای پیشرانه این خودرو باعث شده بود که حتی در کلاس‌های شهری و استاندارد نیز جذابیت بیشتری در زمان گرم‌کردن خودروها ایجاد شود و حتی در حین گرم کردن خودروهای کلاس ۴۰۰۰ توربو نیز رقابتی از نظر صدا و فاصله بین خودرو مارشال محمد باقرزاده ایجاد شد که فضای جذاب‌تری به پیست آزادی بخشید. البته ناگفته نماند که در هنگام گرم کردن یکی از کلاس‌ها، آژیر مغناطیسی نصب شده روی سقف این اسب‌سرکش از محل خود جدا شد و با سیم اتصالش از روی زمین مارشال را همراهی می‌کرد!

کلاس کم فروغ ۲۰۶ استاندارد

در این دوره از مسابقات نیز همچون راند دوم قانون برگزاری کلاس‌های شهری و غیر قهرمانی در روز ابتدایی نقض و دو کلاس ۲۰۶ استاندارد و پراید اختصاصی به دلیل عدم استقبال از دیگر کلاس‌های شهری در همان روز اصلی برگزار شد. البته در کلاس ۱۶۰۰ استاندارد نیز استقبال آنچنانی نشده بود و حتی از ۸ نفر ثبت‌نام کرده برای حضور در این مسابقه ۶ نفر در نهایت وارد پیست شدند و  مسابقه با سه خودرو به پایان رسید. در نهایت نیز بنیامین حاجیان که از انتها مسابقه را شروع کرده بود، توانست خود را به صدر برساند و پس از پوریا ماجد که مقام نخست خود را از ابتدای مسابقه حفظ کرده بود در مقام دوم قرار بگیرد. جایگاه سوم این مسابقه نیز به علی محمودی مقدم از استان البرز رسید. البته دو نفر ابتدایی این کلاس از استان تهران بودند.
کلاس پراید اختصاصی

دومین کلاس برگزار شده مربوط به خودروهای متعدد پرایدی بود که امکان اعمال تغییرات خاصی روی خودرویشان نداشتند و فقط باید مجهز به تجیهزات ایمنی مورد نیاز همچون رول بار داخل اتاق و کپسول آتش‌نشانی می‌شدند. البته همانطور که گفته شد شرکت‌کننده‌ها استقبال زیادی از این کلاس کرده بودند و تمام ۱۲ نفری که زمان ثبت کرده بودند، داخل پیست شدند. همین مساله موجب شد مسیر کوتاهی که برای برگزاری دو کلاس شهری انتخاب شده بود، در طول مسابقه از خودروها پر شده باشد. بهتر بود به خاطر استقبال زیاد از این کلاس مسیر طولانی‌تر یا همان مسیر کلاس‌های قهرمانی برای این کلاس درنظر گرفته می‌شد. با وجود ترافیک بالای این کلاس تغییرات آنچنانی در سه نفر مسابقه از ابتدا تا پایان برگزاری این کلاس اعمال نشد و کوشان صالحی همانطور که مسابقه را زودتر از بقیه شروع کرد، زودتر از بقیه نیز به اتمام رساند. پس از او شایان خمیسی از استان خوزستان جایگاه دوم را کسب کرد و امید نومیدی از گیلان سوم شد.
کلاس سوپر جی‌تی ۴۰۰۰

باوجود اینکه عمده شرکت‌کنندگان این کلاس را خودروهای ب‌ام‌و تشکیل می‌دادند، رقابت هیجان‌انگیز در این کلاس باعث شد که تماشاچیان در پایان این دور از مسابقات راضی از پیست خارج شوند. 
این کلاس مثل همیشه به عنوان پرقدرت‌ترین کلاس رقابت‌ها ظاهر شد و حتی پیشکسوت این کلاس که در دور دوم موفق به کسب جایگاه شده بود، بازهم مقام سوم را کسب کرد. به طور قطع برنده این رقابت محمد باقرزاده به‌عنوان یکی از پرافتخارترین و حرفه‌ای‌ترین رانندگان پیست بود که علاوه‌بر ثبت رکورد ۵۲دقیقه‌و۹۳ثانیه در زمانگیری‌ها موفق شد با فاصله بسیار زیادی از رقبای خود نفر اول شود و پس از او علی امینی جایگاه دوم را به دست آورد و جواد مهدیه به عنوان پیشکسوت مسابقات نفر سوم این کلاس شد.

کلاس ۱۶۰۰ جی‌تی و شرکت‌کننده خاص آن!

اگر به دنبال دلیل انتخاب تیتر این گزارش می‌گردید، این جا باید آن را دنبال کنید. شرکت‌کننده خاص این کلاس یک دستگاه خودرو چری QQ سدان بود که ابهامات زیادی را در ذهن تماشاچیان ایجاد کرده بود. با وجود اینکه این خودرو توفیق چندانی نداشت، ظاهر خاص و کمتر شناخته آن باعث شده بود که توجه زیادی را به خود جلب کند. باوجود اینکه محسن جعفری مالک این خودرو توانسته بود از لحاظ ایمنی این خودرو را با استانداردهای این کلاس هماهنگ‌سازی کند، ظاهرا از نظر فنی این خودرو را به اندازه دیگر رقبای آن که عمدتا خودروهای ۲۰۶ کلاس پنج بودند، تقویت نکرده بود. البته باید توجه داشت که طبق قوانین هر شاسی خودرو باید پذیرای پیشرانه‌ای مرتبط باشد و باتوجه به محدودیت در انتخاب پیشرانه، شاید امکان استفاده از پیشرانه‌های قوی‌تر برای این میکروکار شهری نبوده است. 
البته به غیر از شرکت‌کننده خاص، این کلاس جذابیت‌های دیگری نیز داشت و همینکه جایگاه نفرات اول تا سوم تغییر پیدا کرد و نفر اول نیز از دور رقابت خارج شد، خود نشان از هیجان این کلاس دارد. نفر اول این کلاس مهرداد صفری از اصفهان شد که از جایگاه چهارم مسابقه را شروع کرده بود. نفر دوم این مسابقه نیز شایان افتخاری شد و در نهایت باید به شروین یگانه اشاره کرد که از جایگاه دوم مسابقه را شروع کرد و پس از عقب ماندن از ابتدای مسابقه و بازگشتن به رقابت نفر سوم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =