بورس

ارزش سهام ایران‎خودرو روز گذشته به‎رغم گزارش 9ماهه منفی این نماد، امروز با رشد 3.4درصدی روبه‌رو و سایپا نیز تنها با یک‌درصد نزول مواجه شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، ارزش سهام ایران‎خودرو روز گذشته به‎رغم گزارش 9ماهه منفی این نماد، امروز با رشد 3.4درصدی روبه‌رو و سایپا نیز تنها با یک‌درصد نزول مواجه شد. این در حالی است که روند مثبت ایران‎خودرو و نزول اندک سایپا این سوال را ایجاد می‎کند که علت این امر باتوجه به گزارش همراه با زیان هنگفت خودروسازان چیست؟ در همین رابطه مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه در گفت‎وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «حمایت حقوقی‎ها از این دو سهم بزرگ خودرویی مانع نزول آن‎ها شد. ازسوی‌دیگر قیمت سهم‎ها نیز در کف خود قرار دارد و همین امر در ثبات نسبی آن‎ها تاثیرگذار بوده است.» وی افزود: «ازسوی‌دیگر، شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها برای ایران‎خودرو مزید بر علت شد تا این سهم روند روبه‌رشدی را تجربه کند.»

   چشم‎انداز مثبتی پیش روی خودرویی‎ها نیست
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «اما باتوجه به گزارش نزولی این دو خودروساز باید گفت در ادامه کار نمی‎توان چشم‎انداز مثبتی را برای این صنعت بورسی متصور بود و آن‎ها باید برای کاهش هزینه‎های تولید خود اقدام عاجلی انجام دهند.» وی همچنین افزود: «کاهش تولیدی که خودروسازان تا پایان سال تجربه خواهند کرد، می‌تواند نزول هرچه بیشتر آن‌ها را رقم زند.» براساس این گزارش، در دادوستدهای روزگذشته نمادهای ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، زامیاد، فنرسازی زر، گروه بهمن، رینگ‎سازی مشهد و الکتریک‎خودرو شرق مثبت خوردند و درمقابل نمادهای سایپا، مهرکام پارس، سایپا آذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو و لنت ترمز ایران منفی شدند. همچنین روز گذشته طی 32هزار و 779 نوبت معاملاتی، 448میلیون و 537هزار سهم به ارزش 67میلیارد و 923میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 16هزارو855 میلیارد تومان شد.

   افت شدید شاخص‎های بازار سهام
روز دوشنبه شاخص‎های بازار سهام با افت شدیدی روبه‌رو شد، به‎طوری‎که نماگر اصلی بازار در یک روند کم‌سابقه در ۹‌ماه اخیر حدود ۳۵۰۰واحد سقوط کرد و به تراز ۱۶۱هزار واحدی بازگشت. اما دیروز این شاخص اندکی جان گرفت و ۸۸۳ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۲هزار و ۸۵۰ واحدی رسید. همچنین ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۵۴۴میلیارد سهم و اوراق مالی رسید که ناشی‌از دست‌به‌دست شدن ۲.۱میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۱۳۹هزار و ۸۴۷ نوبت دادوستد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =