بورس

در روز پایانی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه و پس از انتشار گزارش‎های 9ماهه شرکت‎های گروه خودرویی بورس، نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این گروه مثبت شدند، به‎طوری‎که نماد شرکت‎های سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، سایپا آذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، ریخته‎گری تراکتورسازی ایران، گروه بهمن، الکتریک‎خودرو شرق و آهنگری تراکتورسازی ایران مثبت شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در روز پایانی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه و پس از انتشار گزارش‎های 9ماهه شرکت‎های گروه خودرویی بورس، نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این گروه مثبت شدند، به‎طوری‎که نماد شرکت‎های سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، سایپا آذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، ریخته‎گری تراکتورسازی ایران، گروه بهمن، الکتریک‎خودرو شرق و آهنگری تراکتورسازی ایران مثبت شدند و در مقابل نمادهای مهرکام‌پارس، فنرسازی زر، سرمایه‎گذاری رنا، بهمن‎دیزل، موتورسازان تراکتورسازی ایران، لنت ترمز ایران و مهندسی نصیرماشین نیز منفی خوردند. همچنین طی روز چهارشنبه هفته گذشته گروه خودرویی، در 23هزار و 219 نوبت معاملاتی، 209میلیون و 399هزار سهم به ارزش 32میلیارد و 167میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ‌بر 17هزار میلیارد تومان شد.

  حضور فعال نوسان‎گیران و سفته‎بازان
باتوجه به وضعیتی که این روزها بر گروه خودرویی در بورس تهران حاکم است، همچنان نوسان‎گیران و سفته‎بازان حضور فعالی در این صنعت بورسی دارند و این امر می‎تواند حداقل تا پایان سال وضعیت نوسان‎گیری در خودرویی‎ها را ادامه دهد و به این ترتیب می‎توان پیش‎بینی کرد طی دوماه آینده این نمادها همچنان در یک محدوده خاص بالا و پایین شوند. ازسوی‌دیگر، با گزارش‎هایی که خودروسازان منتشر کردند، نمایان شد از لحاظ ساختاری و بنیادی با وضعیت بسیار بغرنجی دست‎وپنجه نرم می‎کنند. حال اگر آن‎ها می‎خواهند در سال آینده با زیان سنگینی روبه‎رو نشوند، باید اقدامات اصلاحی را هرچه زودتر در دستور کار خود قرار دهند.

  افت ۲۶ درصد معاملات هفتگی
ارزش‌کل معاملات در پنج روز کاری هفته گذشته، به‌رقم ۳۷هزار و ۳۳۶میلیارد ریال رسید و در یک هفته اخیر ۲۶ درصد افت کرد. هم‌چنین حجم معاملات نیز درمجموع عدد ۱۳هزار و ۷۶۴ سهم و اوراق مالی را تجربه کرد که در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۵درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که ۲۶ دی‌ماه، نماگر اصلی بورس تهران در تراز ۱۶۵هزار و ۵۹۵ واحدی قرار داشت اما با گذشت پنج روز کاری در هفته گذشته این شاخص به ۱۶۲هزار و ۹۴۰ واحد رسید و به این ترتیب کاهش ۲درصدی را تجربه کرد. از سویی نماگر اصلی بورس در ابتدای سال جاری در کانال ۹۶هزار و ۲۹۰ واحدی بود و تاکنون رشد ۶۶هزار و ۶۵۱ واحدی را تجربه می‌کند که علت عمده این رشد فزاینده افزایش قیمت ارزهای خارجی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

آخرین اخبار