واردات تایر

محمودیان معتقد است درصورت پرداخت این میزان ارز دولتی به آرتاویل‌تایر می‌توان از ابتدای سال آینده از تایرهای تولیدی دراین مجموعه تایرسازی استفاده کرد

توسعه کارخانه‌های تایرسازی ممنوع؛‌ با دلارهای دولتی از چین لاستیک واردکنید! پیامی عجیب و البته تاسف‌بار از عملکرد اخیر برخی مسئولان دولتی که منابع ارزی کشور را به‌جای مصرف در بخش توسعه صنایع به واردات تخصیص داده‌اند و ضربه بزرگی به صنایع مادر و استراتژیک کشور وارد کرده‌اند.

وضعیت طرح‌های توسعه‌ای صنعت تایر این روزها چندان مساعد نیست، از عدم همکاری شرکت‌های بزرگ و صاحب تکنولوژی خارجی برای انتقال تکنولوژی ساخت تایر به ایران گرفته تا مشکلات فراوانی که بر سر راه انتقال ارز برای خرید دستگاه، تکنولوژی و  حتی مواد اولیه به ایران وجود دارد.  

شاید باورش سخت باشد که دومین کارخانه تایرسازی کشور در بخش لاستیک‌های رادیال  باری-اتوبوسی تنها با تزریق 7میلیون دلار ارز دولتی قابل‌تکمیل و ورود به فاز تولید است اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر به تخصیص این میزان ارز به بخش تولید نیستند اما در اتفاقی عجیب بیش‌از 520میلیون دلار ارز دولتی را تنها برای واردات این گروه محصول از کشورهای خارجی به‌ویژه چین تخصیص داده‌اند.  

این را خسرو محمودیان، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران می‌گوید و معتقد است عزمی برای توسعه صنعت تایر کشور وجود ندارد و گویا توسعه کارخانه‌های چینی بیش‌از اشتغال، ‌خودکفایی و پیشرفت صنعت ایران برای مسئولان اهمیت دارد.

وی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» به مشکلات ایجادشده بر سر راه توسعه خط‌تولید تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در یکی ازکارخانه‌های تایرسازی اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه کمبود حجم تولید تایرهای باری-اتوبوسی تمام‌سیمی در کشور باعث شد دولت بودجه‌ای نیم‌میلیارد دلاری برای واردات این کالا از خارج کشور تخصیص دهد. البته تایرسازان نیز بیکار ننشستند و با خرید تکنولوژی و تجهیزات و واردات آن به کشور کار را به‌جایی رساندند تا بتوانند سالانه 300هزار حلقه به ظرفیت تولید این گروه محصول در کشور اضافه کنند.

 او با تاکید بر اینکه اکثر  تجهیزات موردنیاز برای تجهیز خط تولید تایرهای باری-اتوبوسی تمام‌سیمی توسط بخش خصوصی خریداری و به کشور وارد شده است، از احتمال متوقف شدن این طرح به‌دلیل مخالفت دولت با پرداخت ارز دولتی برای توسعه صنعت تایرسازی خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه وزارت صمت با پرداخت بیش‌از 500میلیون دلار ارز دولتی برای واردات تایر از چین و هندوستان مشکلی ندارد اما حاضر نیست تنها 7میلیون‌دلار برای خرید پرس‌های پخت خط‌تولید دومین کارخانه بزرگ تولید تایرهای باری-اتوبوسی تمام‌سیمی در کشور هزینه کند.

محمودیان معتقد است درصورت پرداخت این میزان ارز دولتی به آرتاویل‌تایر می‌توان از ابتدای سال آینده از تایرهای تولیدی دراین مجموعه تایرسازی استفاده کرد اما متاسفانه به‌دلیل نبود عزم جدی برای توسعه کارخانه‌های تولیدی، ‌صدها برابر آن به واردات کالای چینی اختصاص می‌یابد ولی با  سرمایه‌گذاری در بخش تولید مخالفت می‌شود. 

وی همچنین آسیب جدی در این بخش را ورود برخی تجار بی‌تجربه در امر واردات تایر و گران حساب کردن تایرهای بی‌کیفیت چینی با کشور اعلام می‌کند و می‌گوید: با نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت‌های متخلف و جلوگیری از خروج بی‌ضابطه ارز از کشور به‌راحتی می‌توان کارخانه‌ای مانند آرتاویل‌تایر را تکمیل کرد تا کشور به  جای واردات تایر از چین دراین بخش نیز به خودکفایی برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =