بورس

دیروز البته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران هم ۴۶۱واحد افت کرد و به رقم ۱۶۲هزار و ۴۷۸ رسید.

   به گزارش «اخبار خودرو»، طی نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته جاری، خودرویی‎ها روند بسیار بدی را پشت سر گذاشتند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا 4.15- درصد، ایران‎خودرو 3.87- درصد، مهرکام پارس 4.36- درصد، پارس خودرو 4.26- درصد، زامیاد 4.37- درصد، سایپاآذین 4.69- درصد، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو 4.48- درصد، کمک‌فنرایندامین 3.64- درصد، مهندسی نصیرماشین 3.62- درصد و لنت ترمز ایران 3.09- درصد با کاهش روبه‌رو شدند، در مقابل نمادهای صنایع ریخته‎گری ایران 4.97 درصد، ایرکا پارت صنعت 4.37 درصد و ریخته‎گری تراکتورسازی ایران 4.49 درصد رشد کردند.

همچنین روز گذشته طی 27هزار و 103 نوبت معاملاتی، 323میلیون و 885هزار سهم به ارزش 43میلیارد و410میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ‌بر 16هزارو499 میلیاردتومان شد.

تسریع روند پلکانی افزایش قیمت خودرو

روز گذشته اعلام شد مدیران‌عامل شرکت‎های ایران‎خودرو و ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) با افزایش 70درصدی قیمت قطعاتی که از قطعه‎سازان می‎خرند، موافقت کرده‎اند.

هرچند این اعلام چشم‎انداز مثبتی را برای قطعه‎سازان بورسی ترسیم می‎کند اما به‌نظر نمی‎رسد این موضوع به‎سرعت در بورس تاثیرگذار باشد، چراکه هیچ‎کدام از سه شرکت قطعه‎ساز بزرگ کشور (عظام، کروز و آذین) که عمده‎ترین تامین‎کنندگان قطعه خودروسازان هستند، در بورس حضور ندارند و اکثر قطعه‎سازانی که در بورس حاضر هستند، وابسته به خودروسازان بوده و مشخص نیست آیا ایران‎خودرو و سایپا از زیرمجموعه‎های خود نیز با این افزایش 70درصدی قیمت قطعه خواهند خرید یا خیر.

درهرحال این افزایش نرخ قطعه دیروز چندان بر عملکرد شرکت‎ها تاثیرگذار نبود و باید دید در روز جاری تاثیری نشان خواهد داد یا نه. اما بدیهی است افزایش قیمت قطعات، هزینه تولید خودروسازان را افزایش خواهد داد و ممکن است روند پلکانی افزایش قیمت خودرو را تسریع کند و تاثیر مثبتی بر ارزش سهام‌کل گروه خودرویی در بورس بگذارد.

افت شاخص کل بورس

دیروز البته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران هم ۴۶۱واحد افت کرد و به رقم ۱۶۲هزار و ۴۷۸ رسید. شاخص کل هم‎وزن نیز با ۱۷۲‌واحد رشد رقم ۲۹هزار و ۴۸۳ واحدی را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات بورس تهران روز گذشته به رقم ۴۱۴میلیارد‌تومان رسید و حجم معاملات این بازار رقم ۱.۶‌میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. همچنین تعداد معاملات بورس تهران دیروز عدد ۱۴۷هزار و ۶۲۹ را تجربه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =