آلودگی صوتی

 آلودگی صوتی، بیماری خاموشی که در کمین تهرانی‏هاست و صدای آن هر روز بیشتر از دیروز می‏شود و گویا زور مصوبه قانونی هم به آن نمی‏رسد.

به‌گفته یک نماینده، مجلس سال گذشته تکلیف برخورد با مسببان آلودگی صوتی را مشخص کرده است. پلیس هم تاکید کرد خودرو‏هایی که صدای ناهنجار تولید می‏کنند، جریمه خواهند شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، صدای آلودگی صوتی هر روز بلندتر از دیروز می‏شود و این صدای بلند مانند یک بیماری بی‏سروصدا به جان تهرانی‏ها افتاده است؛ از بوق و صدای دزدگیر خودروها در خیابان گرفته تا سروصدای موتورسیکلت‏ها، ساخت‌و‌ساز ساختمان‏ها و مشاغل پرسرو‌صدا که اعصاب و روان مردم را هدف گرفته‏ اند.

انگار مردم به این صداهای ناهنجار عادت کرده‏اند و جزئی از زندگی روزمره آنها شده است. تهران در صدر یکی از آلوده‏ترین شهرهای جهان به لحاظ صوتی قرار دارد و روزانه حدود چهار‌میلیون موتورسیکلت و همین تعداد خودرو در این کلان‌شهر رفت‌و‌آمد می‏کنند و هر روز هم هزاران خودرو و موتور جدید هم به قبلی‏ها افزوده می‏شود.  

به‌گفته کارشناسان بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلان‌شهر تهران ناشی‌از سیستم حمل‌و‌نقل است به‌شکلی‌که موتورسیکلت‏ها به میزان 83‌دسی‌بل آلودگی صوتی تولید می‏کنند، در‌حالی‌که میزان حد مجاز آن 77‌دسی‌بل است.

طبق آمارهای به‌دست‌آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت‏ها 49درصد، خودروهای سواری 30درصد، خودروهای سنگین 20درصد و اتوبوس‏های شرکت واحد یک‌درصد اعلام شده است. 

محمد درویش، فعال و کارشناس محیط‌زیست گفته است آستانه تحمل انسان‏ها برای آلودگی صوتی ۶۰دسی‌بل است، در‌حالی‌که در بعضی مناطق تهران ازجمله پل سیدخندان آلودگی صوتی به ۸۶‌دسی‌بل می‏رسد. وی بر این باور است آلودگی صوتی باعث پرخاشگری و بیماری‏های گوناگون می‏شود و به همین دلیل است که تهران مقام سوم نزاع در جهان را دارد.

برخورد پلیس 

پلیس بارها اعلام کرده است با مسببان آلودگی صوتی برخورد می کند. چند هفته قبل، معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: «خودرو‏هایی که صدای ناهنجار تولید می‏کنند، ۴۰‌هزار تومان جریمه می‏شوند.»

سرهنگ عین‌الله جهانی تاکید کرده بود طبق قانون جرائم و مصوبه هیات دولت، خودرو‏هایی که اقدام به ایجاد آلودگی‏های صوتی می‏کنند، از سوی ماموران پلیس راهور جریمه می‏شوند.

بر اساس جدول تخلفات راهنمایی و رانندگی صدا‏های ناهنجار شامل بوق‏های شیپوری، لوله اگزوز و سامانه صوتی بلند، نصب بلندگو است.

سال گذشته نمایندگان مجلس در بررسی قانون هوای پاک، ماده ۲۹ آن را در‌خصوص نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی منابع ثابت و متحرک تصویب کردند تا دارندگان وسایل نقلیه‏ای که آلودگی صوتی تولید می‏کنند، جریمه شوند. البته بعد از مدتی دولت نیز آیین‏نامه‏های اجرایی آن را تصویب کرد.

در این‌باره مهرداد بائوج‏لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس‌ به «دنیای خودرو» ‏گفت: «سال گذشته مجلس در بررسی قانون هوای‌پاک تکلیف برخورد با مسببان آلودگی صوتی را مشخص کرده است. در‌واقع بستر قانونی آن فراهم شده و بر‌همین اساس پلیس موظف است با آنها برخورد کند. ضمن اینکه ضرورت دارد هر‌چه سریع‏تر موتورسیکلت‏های کاربراتوری جمع‏آوری شوند، زیرا علاوه‌بر اینکه باعث آلودگی هوا می‏شوند، نقش موثری نیز در آلودگی صوتی دارند.»

به‌گفته این نماینده مجلس، بیشترین منبع آلودگی صوتی وسایل نقلیه موتوری هستند که و به‌واسطه تردد آن‌ها هر روز میزان آلودگی صوتی افزایش می‏ یابد. 

بر‌اساس قانون هوای پاک، هر نوع آلودگی صوتی غیرطبیعی که توسط موتورسیکلت‏ها و خودروها از‌جمله بوق زدن‏های ممتد و بی‏دلیل و گازدادن‌های پرسروصدا شامل جریمه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =