طرح زوج‌ و‌ فرد

مدیریت شهری دو تصمیم تاثیرگذار درباره حمل‌ونقل تهران در سال آتی گرفته است؛ یکی اجرای طرح‌ترافیک جدید از 15‌فروردین و دیگری حذف طرح زوج‌ و فرد فعلی و اجرای سناریوهای جایگزین.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران شاهد تصویب طرح‌های مهمی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک داخل تهران بود که مهم‌ترین آن تصویب اجرای طرح‌ترافیک جدید پایتخت از 15‌فروردین ماه سال آینده بود.

پیش‌تر محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران از ارائه لایحه طرح ترافیک 98 به کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر خبر داده بود. از قرار معلوم  مفاد لایحه طرح‌ترافیک ۹۸ نسبت‌به سال 97 تغییری نخواهد کرد اما پیشنهاد شده است مبلغ طرح نهایی ترافیک  ۲۰درصد افزایش پیدا کند.

به‌نظر می‌رسد بیشتر اعضای شورای شهر تهران با کلیات این طرح موافق هستند و اجرایی شدن آن از 15‌فروردین ماه سال جاری شاهدی بر این ادعاست. به‌گفته سخنگوی شورای شهر احتمال دارد عوارض ورود به طرح‌ترافیک برای سال 98 افزایش یابد بنابراین در جلسه بعدی شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حذف زوج‌وفرد از سال آینده

 خبر حمل‌ونقل دیگری که در محافل خبری بازتاب گسترده‌ای داشته، مربوط به حذف طرح زوج و فرد است. چندی پیش ازسوی مسئولان شهرداری بحث حذف محدوده  زوج‌وفرد مطرح  شده است و رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های گوناگونی را درباره آن مطرح می‌کنند. اما محسن پورسیدآقایی روزگذشته به گمانه‌زنی‌ها پایان داد و از حذف طرح زوج‌وفرد در سال آینده با هدف کنترل ترافیک، آلودگی و ترافیک تهران خبر داد.

درصورتی‌که محدوده زوج‌وفرد حذف شود، محدوده طرح‌ترافیک افزایش می‌یابد و شهروندان باید برای ورود به محدوده زوج‌وفرد هزینه پرداخت کنند. اگرچه هنوز درباره میزان هزینه پرداختی تصمیم‌گیری نشده است. البته به‌نظر می‌رسد این طرح چالشگرانی هم در شورا داشته باشد که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اصلی‌ترین آنهاست. وی می‌گوید: «اتصال طرح زوج‌وفرد به طرح‌ترافیک باید کارشناسی شود. شورای ترافیک در این باره تصمیم‌گیری می‌کند و ما فقط نرخ‌گذار هستیم.»

آن‌گونه که دیروز شورای ترافیک اعلام کرده تغییر در محدوده زوج‌وفرد قطعی بوده و قرار است تصمیم نهایی در هفته جاری اعلام شود. حدود دو هفته قبل این شورا با تایید عدم کارآیی شیوه فعلی کنترل محدوده زوج‌وفرد به کمیته کارشناسی این شورا ماموریت داد سناریوهای جایگزین این طرح را بررسی کنند.

یکی از گزینه‌ها این است که محدودیت تردد خودروها بر حسب پلاک زوج یا فرد برداشته شود و به جای آن هر خودرو 50‌روز در سال می‌تواند به‌صورت رایگان وارد محدوده زوج‌وفرد سابق شود اما برای تردد بیش‌از این زمان عوارض پرداخت کند. گزینه دیگر این که سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم ادامه یابد. با این تفاوت که خودروها براساس پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم شوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود محدوده دوم باشند.

در این روش خودروها با رقم سمت راست یک تا سه در روزهای شنبه و سه‌شنبه پلاک 4 تا 6 در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و پلاک 7 و 9 در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و اگر کسی در سایر روزها تردد داشته باشد، باید مجوز دریافت کند. 

شهرداری تهران بر این باور است تغییر در محدوده زوج‌وفرد نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد و طرح فعلی باعث شده است تعداد خودروها در شهر تهران افزایش یابند، از سوی‌دیگر مردم  به جای این که یک خودرو باکیفیت بخرند، دو خودرو بی‌کیفیت خریداری می‌کنند که این امر نیز در معضل آلودگی هوا تاثیرگذار است.

در این‌باره سیدنواب‌حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهر تهران به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «طرح زوج‌وفرد ابزار لازم و مناسب برای کنترل آلودگی هوای شهر نیست و حتی می‌توان گفت این طرح اشتباه بوده و در بلندمدت آلودگی هوا را کاهش نداده است. 

ضمن این که طرح ارائه شده کاملا کارشناسی شده است و پشتوانه علمی و زیست‌محیطی دارد.»حال باید منتظر ماند و دید درنهایت کدام‌یک از این سناریوها به جای طرح زوج‌وفرد فعلی توسط شهرداری و پلیس اجرایی خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =