تولید‌ کنندگان روغن‌ موتور در بورس

بررسی گزارش‌های بورسی از دیگر شرکت‌های تولید روغن موتور در کشور حکایت از رشد 59درصدی درآمد شرکت نفت ایرانول دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت نفت سپاهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در کشور، ‌سرمایه خود را تا 470درصد در بورس افزایش می‌دهد. هیات مدیره نفت سپاهان در جلسه ششم بهمن‌ماه خود، پیشنهادی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش 470درصدی این شرکت تصمیم‌گیری کند. نفت سپاهان در حال حاضر یک‌هزار و 50میلیاردریال سرمایه دارد که قرار است با توجه به ماده‌3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی،‌ از محل سود انباشته خود اقدام به افزایش سرمایه کند.

در این مصوبه که به تایید هیات‌مدیره این شرکت رسیده است این اتفاق به‌منظور استفاده از مشوق‌های مالیاتی، ‌بهبود ساختارهای مالی، ‌حفظ نقدینگی و جبران سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده صورت می‌گیرد و این شرکت نفتی سرمایه خود را به 6هزارمیلیارد ریال خواهد رساند.  

البته افزایش سرمایه«شسپا» در هیات مدیره‌ این شرکت به تصویب رسیده و در صورت موافقت سازمان بورس  اوراق بهادار و تصویب در مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه انجام خواهد شد.

درآمد ایرانول طی یک‌سال 59درصد رشد کرد

بررسی گزارش‌های بورسی از دیگر شرکت‌های تولید روغن موتور در کشور حکایت از رشد 59درصدی درآمد شرکت نفت ایرانول دارد. این شرکت نیز به‌عنوان یکی از 4شرکت اصلی در زمینه تولید روغن پایه و روغن موتور در کشور در دوره یک‌ماهه منتهی به پایان دی‌ماه سال جاری موفق به کسب یک‌هزار و 772میلیارد ریال درآمد از محل فروش محصولات خود شده است.

ایرانول که از شرکت‌های وابسته به شستا است در 10ماهه امسال 16هزار و 76میلیاردریال درآمد کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 59درصد رشد داشته است.

نفت ایرانول این درآمد خود را از محل فروش پارافین، ضدیخ، انواع روانکار و گریس کسب کرده است که بیشترین مقدار مربوط به فروش روانکارها با مبلغ بیش از 14هزارمیلیارد ریال بوده است.

نکته‌ای که نشان از تمرکز این شرکت بر تولید انواع روانکارها دارد و محصولاتی همچون گریس و ضد یخ سهم چندانی در سبد فروش و سود ناشی از آن برای شرکت نداشته‌اند.

رشد 43درصدی درآمدها برای شرکت نفت بهران

شرکت نفت بهران نیز به‌عنوان رهبر بازار روغن موتور و روانکارها در ایران در دوره یک‌ماهه منتهی به پایان دی‌ماه از محل فروش محصولات خود 2هزارو 105میلیاردتومان درآمد داشته است.

این شرکت بر اساس عملکرد 10ماهه امسال مبلغ 18هزار و 154میلیاردریال درآمد داشته است که در مقایسه با سال قبل، رشد 43درصدی را نشان می‌دهد.

نفت بهران نیز مانند دیگر رقبای خود، پارافین، ‌ ضدیخ و انواع روانکار را در سبد فروش خود دارد و بالاترین درآمد را نیز از محل فروش روانکارهای خود به‌دست آورده است؛ مبلغی در حدود 16هزارو 850میلیاردریال .

فاصله 2هزار میلیارد ریالی درآمدهای نفت ایرانول و بهران حکایت از نزدیک شدن فاصله‌ها بین رقبای سنتی در بازار دارد؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد شرکت نفت ایرانول مسیر رو به رشدی را برای رسیدن به جایگاه رهبری در بازار پیش گرفته و در حوزه تولید روانکارها در آینده‌ای نزدیک به جایگاه شرکت نفت بهران خواهد رسید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =