تایر

هشدار به لوکس‌سوارها؛ ‌«هنگام خرید تایر مراقب لاستیک‌های گران تاریخ گذشته و دست‌دوم خارجی با تاریخ تولیدهای دست‌کاری شده باشید.»

این‌بار متقلب‌ها و قاچاقچی‌های تایر از بازار رینگ‌های 13تا 15ناامید شده و به‌سمت تایرهایی رفته‌اند که هم مشتری‌های  خاص دارد و هم سود خوبی پشت خرید و فروش آنها خوابیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، چندنرخی شدن ارز از یک سو و قطع همکاری برخی تولیدکنندگان بزرگ تایر دنیا با نماینده‌های خود در ایران ازسوی‌دیگر باعث شده است واردات تایرهای رینگ 18به بالا برای خودروهای سواری و suv آن‌هم به صورت قانونی چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

همین فرایند باعث می‌شود متقلب‌های بازار ایران و امارات در یک همکاری مشترک اقدام به واردات تایرهای بی‌کیفیت به کشور کنند که این موضوع می‌تواند درآینده‌ای نزدیک خودروهای لوکس و میلیاردی را به یک ارابه مرگ در جاده‌ها تبدیل کند، خودروهایی که درآینده متاسفانه  باید منتظر شنیدن اخبار تصادف‌هایشان باشیم. میلیاردها تومان سرمایه‌ تاکنون نیز به‌دلیل استفاده از تایرهای بی‌کیفیت به آهن‌پاره تبدیل شده‌اند.

اما داستان از چه قرار است؟ این‌بار تقلب و قاچاق، تایرهای لوکس را هدف گرفته است. همه‌چیز هم از همسایه‌جنوبی ایران آغاز می‌شود، امارات‌متحده‌عربی و افرادی که تایرهای دِفرمه شده زیرصفری و حتی کارکرده را با ایجاد تغییرات روانه بازار ایران می‌کنند البته در این مسیر هم برخی متخلفان ایرانی تایرها را با سود بالا به کشور قاچاق کرده و به مالکان خودروهای لوکس می‌فروشند.

تغییر در  تاریخ تولید روی بدنه تایر

شاید بررسی تاریخ تولید حک‌شده روی بدنه تایر ساده‌ترین و البته اصولی‌ترین راه برای تشخیص سال ساخت یک محصول باشد. اما هنگام خرید تنها با بررسی این تاریخ به اصالت کالا اطمینان نکنید،‌ چراکه این روزها در امارات افرادی هستند که تایرهای تاریخ‌گذشته‌ای را که حداقل 10سال در انبارهای این کشور خاک خورده‌اند،  با ترفندهای جدیدی روانه بازار ایران می‌کنند. فرایند کار آن‌قدرها هم پیچیده نیست و اهل فن می‌توانند به تقلبی بودن تاریخ تولید حک‌شده روی تایر پی ببرند.

این تایرها که اغلب در زیر خودروهای صفر واردشده به امارات بوده‌اند، ‌به‌دلیل توقف 3ماه و بیشتر در گمرک‌ها و انبارهای این کشور دِفرمه شده‌اند، توسط شرکت‌های واردکننده خودرو تعویض می‌شوند، در حالی که به‌دلیل تغییر وضعیت ظاهری و ساختاری قابل‌استفاده نیستند و در امارات نیز مشتری برایشان نیست.

حالا تصور کنید چند سالی از خاک خوردن این تایرها در انبارهای امارات می‌گذرد و عده‌ای متقلب با استفاده از آمیزه‌ای مخصوص در تایرسازی به نام سِمِنت و قالب‌های حکاکی خاص، ‌تاریخ جدید را روی تاریخ قدیمی حک و به‌عنوان مثال تایر تولید سال 2006 را با تاریخ 2018روانه بازار ایران می‌کنند. این تایرهای دِفرمه به‌هیچ‌وجه مناسب استفاده و به‌خصوص در خودروهای لوکس و پرسرعت نیستند و به‌دلیل از بین رفتن ساختار خود در سرعت‌های بالا دچار ترکیدگی می‌شوند.

ازسوی‌دیگر برخی افراد نیز تایرهای استفاده‌شده را با مواد مخصوص شست‌وشو می‌دهند و حتی با حک کردن عاج جدید روی آن،‌ یک کالای کاملا بی‌کیفیت را برای استفاده در ایران آماده می‌کنند. این محصولات مشکل‌دار با قیمت هر جفت 200درهم در امارات خریدوفروش می‌شوند و قاچاقچی‌ها نیز به عنوان بهترین مشتری‌ها در صف خریداری آن برای ارسال به ایران قرار دارند.

تایرهای لوکس خارجی را فقط با گارانتی بخرید

اگرچه واردات تایرهای خارجی به کشور به سختی انجام می‌شود اما تمام برندهای معتبر ازجمله میشلن،‌پیرلی و بریجستون در کشور نمایندگی دارند و بهتر است به جای خرید تایر از مراکز نامعتبر،‌ به سراغ نمایندگی‌های رسمی بروید. این نمایندگی‌ها اگرچه این روزها چندان در عرصه واردات فعال نیستند اما چه بهتر که به جای اعتماد به کالای قاچاق،‌ ابتدا سری به شرکت‌های اصلی بزنید و درصورت نبود کالای معتبر و اصلی در بازار، برندهای دیگر را جایگزین تایرهایی کنید که هیچ اطمینانی به اصالت، ‌کیفیت و تاریخ تولیدشان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =