کاورهای بدنه خودرو

دنیای ماشین‌بازها آن‌قدر وسیع و گسترده است که شاید بتوان برای هر خودرو فضای متفاوتی  را متصور شد. ازآن‌جاکه خلاقیت در این دنیا حرف نخست را می‌زند، به‌همین خاطر نمی‌توان حد و مرزی برای آن تعیین کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، دنیای ماشین‌بازها آن‌قدر وسیع و گسترده است که شاید بتوان برای هر خودرو فضای متفاوتی  را متصور شد. ازآن‌جاکه خلاقیت در این دنیا حرف نخست را می‌زند، به‌همین خاطر نمی‌توان حد و مرزی برای آن تعیین کرد. ازسوی‌دیگر با توسعه صنعت خودرو، شاهد پیشرفت چشمگیر شرکت‌های افترمارکت و تامین‌کننده قطعات جانبی و تزئینی خودرو نیز هستیم. یکی از مسائلی که این روزها بسیار موردتوجه علاقه‌مندان به تغییرات ظاهری خودرو قرار گرفته، نصب کاور بدنه است.

این موضوع چندسالی است که در ایران نیز بسیار رایج شده و مجموعه‌های خدماتی گوناگونی اقدام به این کار کرده‌اند. اما شاید اصلی‌ترین سوالی که در این‌باره مطرح می‌شود، این باشد که آیا نصب کاور روی بدنه، به‌رنگ خودرو آسیب می‌زند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در صورت استفاده از کاورهای تقلبی و نامرغوب امکان آسیب رسیدن به رنگ بدنه خودرو بسیار زیاد است. ازهمین‌رو علاقه‌مندان به انجام آن نباید فریب قیمت‌های ارزان و توصیه‌های افراد سودجو را بخورند. در همین زمینه خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» در گفت‌وگو با ایمان ذاکریان از فعالان این حوزه، سوالاتی را درخصوص کاورهای بدنه و مراحل اعمال تغییر در خودرو مطرح کرد.
آیا کاورهای بدنه‌ای که در بازار انجام می‌شوند، عمری بین 6 ماه تا یکسال دارند؟
بله. در بازار افرادی هستند که از متریال چینی برای این کار استفاده می‌کنند تا بتوانند قیمت‌ها را کاهش دهند و مشتری بیشتری جذب کنند. در این حالت عمدتا از اجناس و متریال بی‌کیفیت استفاده می‌شود. حتی گاهی ممکن است در صورت جداکردن کاور از بدنه به‌رنگ خودرو آسیب وارد شود. 

آیا روشی برای تشخیص کیفیت کاور بدنه اورجینال وجود دارد؟
پیش‌ازهرچیز باید گفت برای انجام هرنوع کاور و پوشش به مجموعه‌ای مراجعه کنند که دارای تجربه و نام‌ونشان باشد. دوم‌آنکه مالکان فریب قیمت‌های ارزان را نخورند. شاید مالک خودرو بتواند با اختلاف 2 یا 3 میلیون‌تومانی کاور بهتری نصب کند. بنابراین قبل از مراجعه به یک مجموعه‌ با یک جست‌وجو ساده در اینترنت اطلاعاتی در مورد کاورها به‌دست‌آورید، با این کار قطعا فریب اجناس و کارهای بی‌کیفیت را نخواهید خورد.

راه‌های تشخیص کاورهای نامرغوب در بازار چیست؟
زمانی که کاور روی بدنه نصب می‌شود، اگر از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، متخلخل شده و دارای پستی‌وبلندی می‌شود. همچنین ممکن است سطح کاور دچار ترک‌های ریز شود و هوا زیر آن نفوذ کند که اصطلاحا در این حالت کاور باد کرده و دارای حباب می‌شود. این‌ها از عوامل و نشانه‌های نامرغوب بودن متریال کاور است. 
نظرتان در مورد کیت‌های بدنه تقلبی چیست؟
دربازار انواع کیت اسپرت بدنه و اگزوز تقلبی وجود دارد. کیت‌های اگزوزی که در برخی مجموعه‌ها نصب می‌شوند اغلب اصولی نیستند و مشکلات فراوانی را برای خودرو به‌وجود می‌آورند. در قسمت زیرین خودرو مسیرهای خروجی دود پر از پیچ‌وخم بوده و براساس محاسبات نصب  شده است. گاهی بریدن یا تغییر در آن و سایر متعلقات سیستم اگزوز، منجربه آسیب رسیدن به موتور می‌شود. این تغییرات سبب ایجاد پس‌زنی دود در مسیر شده که می‌تواند عامل اصلی از کارافتادن یا خرابی پروانه‌های توربو (درخودروهای مجهز به آن) شود. شاید مالک خودرو با یک هزینه 3 یا 4میلیونی کیت‌اگزوزی نصب کرده است که صدای دلخواهش را تولید کند اما به مرور زمان سبب خرابی سنسور اکسیژن و سیستم توربوشارژر و سایر متعلقات موتور می‌شود. پیشنهاد می‌کنم با هزینه مناسب از کیت‌های اگزوز اورجینال استفاده کنند. 

در بازار بیشتر مالکان خودروها علاقه به نصب کیت اگزوز دارند یا کاور بدنه؟
کیت ‌اگزوز در بازار سابقه بیشتری دارد و بسیاری از علاقه‌مندان با آن آشنا هستند. اما اغلب مالکان با کاور کردن و تغییر رنگ دادن بدنه خودرو آشنایی چندانی ندارند. هرچند این موضوع به تدریج درحال جا افتادن است. اغلب مواد اولیه و اجناس بی‌کیفیتی که درخصوص کاورکردن مورد استفاده قرار می‌گیرند، از چین تامین می‌شود. تمام خدماتی که مجموعه ما انجام می‌دهد شامل 3 تا 5 سال گارانتی می‌شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =