برگزیت

تحلیل‌های منتشر شده توسط بانک انگلستان نیز حاکی از آن هستند که برگزیت به لحاظ اقتصادی موجب بدتر شدن وضع اقتصادی انگلستان خواهند شد.

تحلیل‌های منتشر شده توسط بانک انگلستان حاکی از آن هستند که برگزیت به لحاظ اقتصادی موجب بدتر شدن وضع اقتصادی انگلستان خواهند شد. اما طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چنین نتایج معمول و متداولی را نادیده می‌گیرند و به سراغ تحلیل‌ها اقتصاددانانی می‌روند که با آن‌ها در خصوص برگزیت هم‌سو و هم‌نظر هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در جلسه‌ای که در روزهای اخیر در مجمع اقتصادی جهان در داووس صورت گرفت، جان نیل مدیرعامل کمپانی یونی‌پارت که درزمینه تامین قطعات خودرو فعالیت می‌کند گفت اگر قرار باشد بریتانیا بدون هرگونه پیمان تجاری از اتحادیه اروپا خارج شود، نتیجه کار می‌تواند به «موجی از ناکامی‌ها» در زنجیره تامین منجر شود. در حالی‌که احتمال خروج بدون توافق تجاری بریتانیا از اتحادیه اروپا قوی‌ و قوی‌تر می‌شود، دیگر مدیران خودرویی بریتانیا نیز اظهارات مشابهی را مطرح می‌کنند که البته اغلب با واکنش تند حامیان برگزیت مواجه می‌شود.

ادعاهای طرفداران برگزیت

 بوریس جانسون وزیر خارجه سابق بریتانیا و رهبر حامیان برگزیت در مصاحبه اخیرش با نیک فراری در رادیو LBC حتا مدعی شد که خیلی بیشتر از رالف اسپث رئیس جگوار و لندرور از تولید خودرو سر در می‌آورد. نیک فراری مجری برنامه در پاسخ به او گفت: «البته نظر من این است که رالف اسپث بیشتر از شما درباره خودروسازی می‌داند» و بوریس جانسون جواب داد: «مطمئن نیستم که این‌طور باشد».

در صنعت خودروسازی بریتانیا 856 هزار نفر مشغول به کار هستند و این صنعت 12 درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. بخش عمده‌ای از این اطمینان بی‌دلیل به این که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نه به نابودی بلکه شکوفایی صنعت خودروسازی این کشور خواهد انجامید به تفکرات اقتصاددان به نام پاتریک مینفورد مربوط می‌شود.

اگرچه در سال 2012  او به یک کمیته پارلمانی گفته بود که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به متحمل شدن ضررهای مالی بزرگ در دوران گذار منجر خواهد شد، اما مدعی شده بود که فواید این جدایی بیشتر از ضررهای آن خواهد بود، زیرا [در غیر این‌صورت] سیل خودروهای ارزان‌قیمت‌ وارداتی بریتانیا را در برخواهد گرفت که در نهایت به نابودی صنعت خودروسازی انگلستان خواهد انجامید. مینفورد استاد رشته اقصاد در دانشگاه بازرگانی کاردیف است.

او یکی از مشاوران سابق مارگارت تاچر و حامی مالیات سرانه معرفی شده در سال 1989 بود که به اعتراضات سال 1990 در انگلستان منجر شد. او رهبر گروه پشتیبان  برگزیت با نام اقتصاددانان حامی اقتصاد آزاد (EFT) است که پیش‌تر با نام اقتصاددانان طرفدار برگزیت شناخته می‌شد.

این گروه منکر تغییرات اقلیمی است که رفع محدودیت‌های محیط زیستی به شیوه نئولیبرال را ترجیح می‌دهد و حامی خروج «بدون پیمان تجاری» بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

مینفورد در یک جلسه کمیته وزارت امور خارجه در سال 2012 این نکته را پذیرفت که در صورت خروج بریتانیا صنعت خودروسازی این کشور نابود خواهد شد. او  با بی‌اعتنایی گفت: «مجبور خواهید بود که این صنعت را تعطیل کنید. به نفع‌تان خواهد بود که چنین کاری کنید، درست به همان شیوه‌ که ما صنایع زغالسنگ و فولاد را تعطیل کردیم».

آراء متضاد اقتصاددانان

جیکوب ریس-ماگ یکی از حامیان اصلی برگزیت از ستایشگران پرفسور مینفورد است و ادعا می‌کند که او با خاطر نظریات ارزشمندش شایستگی توجه را دارد. بخش عمده‌ای از اقتصاددانان با نظریات مینفورد مخالف هستند.

تحلیل‌های منتشر شده توسط بانک انگلستان نیز حاکی از آن هستند که برگزیت به لحاظ اقتصادی موجب بدتر شدن وضع اقتصادی انگلستان خواهند شد. اما طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چنین نتایج معمول و متداولی را نادیده می‌گیرند و به سراغ تحلیل‌ها اقتصاددانانی می‌روند که عضو EFT هستند.

هرچند اکثر سیاستمداران طرفدار برگزیت همچنان آینده بریتانیای خارج شده از اتحادیه را خوش و آفتابی معرفی می‌کنند.  هرچند در گفته‌های این سیاستمداران به این مساله اشاره نمی‌شود که اقتصاددانان طرفدار برگزیت معتقدند تقریبا تمام صنایع در بریتانیا تعطیل خواهند شد.

مینفورد در مقاله‌ای که سال 2016 در نشریه سان منتشر کرد نوشت: «اگر ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم، این احتمال وجود خواهد داشت که تولید تا حد زیادی حذف شود و صنایعی همچون طراحی، بازاریابی و فناوری‌‌های پیشرفته به کلی کنار گذاشته شوند. اما این مساله باعث نگرانی و ترس ما نیست».

این امر یقینا موجب نگرانی و ترس شاغلان در بخش تولید می‌شود که البته اکثر آن‌ها به برگزیت رای منفی دادند.

پیش به سوی خدمات و کالاهای ارزان‌قیمت

هرچند به باور مینفورد ضرر این «بازندگان» جبران خواهد شد و قیمت‌های عمومی برای تمام مصرف‌کنندگان کاهش پیدا خواهد کرد: «قیمت یک خودروی ب‌ام‌و یا یک یخچال وارداتی ناگهان و به میزان قابل توجهی خواهد یافت و منابع از تولید به بخش خدمات تغییر جهت خواهند داد که موجب بالاتر رفتن استانداردهای زندگی همه شهروندان خواهد شد. اگر ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم، فورا در صنعت خودرو به بازار جهانی خواهیم پیوست».

البته معلوم نیست که پرفسور مینفورد برچه مبنایی چنین ادعایی را در گفته‌های خود مطرح کرده، چون به باور کارشناسان صنعت خودروسازی و البته مرور گفته‌های خودش برگزیت در نهایت به تعطیلی صنعت خودروسازی این کشور خواهد انجامید.

از سوی دیگر ورود خودروهای ارزان‌قیمت‌تر به بازار انگلستان به این معناست که افراد بیشتری اقدام به خرید خودروها خواهند کرد و این مساله به افزایش ترافیک (و در نتیجه آلودگی هوا) و کاهش رقابت‌پذیری خودروسازان بریتانیایی خواهد انجامید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =