بورس

در چهارمین روز معاملات بورس تهران در هفته جاری شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی ۳۳۴‌واحد رشد کرد و تا رقم ۱۶۰ هزار و ۱۵۳ واحد افزایش یافت.

به گزارش «اخبار خودرو»، دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‎فروش‎شده با موعد تحویل شهریورماه تا دی‎ماه امسال، کسانی را که خودرو ثبت‌نام کرده بودند، خوشحال کرد. اما این امر به زیان خودروسازان در بورس تمام شد، به‎طوری‏که صبح روز گذشته و در آغاز به‌کار بورس تهران، دو نماد سایپا و ایران‎خودرو  به‌همین دلیل متوقف شدند. حال به‌نظر می‎رسد دو نماد بزرگ خودرویی امروز بازگشایی شوند و این بازگشت به معاملات با نزول و ضرر برای خودروسازان همراه باشد، ضرری که باید دید برای سهامداران چنددرصد خواهد بود.

زیان‎دهی نمادهای خودرویی در غیاب ایران‎خودرو و سایپا

روز گذشته در غیاب ایران‎خودرو و سایپا، سایر نمادهای خودرویی زیان‎ده شدند، به‎طوری‎که نمادهای مهرکام‌پارس، پارس‎خودرو، زامیاد، سایپاآذین، سرمایه‎گذاری رنا و الکتریک‎خودروشرق منفی خوردند و درمقابل گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، فنرسازی زر و فنرسازی خاور نیز مثبت شدند.

همچنین روز گذشته باتوجه به ممنوعیت ایران‎خودرو و سایپا، گروه خودرویی از نظر حجمی افت بسیار محسوسی کرد، به‎طوری‎که در روزهای گذشته و با حضور ایران‎خودرو و سایپا این صنعت بورسی بعد از گروه بانکی، دومین صنعت از نظر حجم و ارزش دادوستد بود.

دیروز در گروه خودرویی طی 13هزارو 344 نوبت معاملاتی، 140میلیون و 276هزار سهم به ارزش22میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 16هزارو870 میلیارد تومان شد.

روند کاهشی قیمت‌ها در دیگر گروه‌ها

دیروز برخلاف روزهای یکشنبه و دوشنبه قیمت‌ها در بورس با شیب ملایمی رشد داشت و توانست شاخص‌کل را همراه خود به سمت بالا هدایت کند. این در حالی است که در روزهای ابتدایی هفته جاری دماسنج بازار سرمایه با روند فزاینده کاهشی مواجه بود.

همچنین نزدیکی به روزهای پایانی سال و کاهش نقدینگی در بازار سهام سبب شده است برخی سهامداران حقوقی اقدام به عرضه‌های سنگین کنند یا خریدی انجام ندهند. درنتیجه افزایش عرضه نسبت‌به تقاضا باعث شده است قیمت‌ها در گروه‌های مختلف شاهد روند کاهشی باشد.

بر این اساس، در چهارمین روز معاملات بورس تهران در هفته جاری شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی ۳۳۴‌واحد رشد کرد و تا رقم ۱۶۰ هزار و ۱۵۳ واحد افزایش یافت. ازسویی ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۶۲میلیاردتومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن ۱.۶میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات بازار نیز به عدد ۱۲۸هزار و ۸۳۸ رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    0 0
    وزیر صنعت کار درستی کرده است زیرا این دو شرکت خصوصا سایپا با اینهمه مشکلاتی که خودشان اعلام کرده اند در روند تهیه و خرید قطعات دارند عملا دچار ورشکستگی کامل بودند ولی با اینحال هنوز از مردم بابت پیش فروش جدید پول گرفته در حالی که توانایی انجام تعهدات را دیگر ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =