طرح زوج‌ و‌ فرد

طرح دریافت عوارض از محدوده زوج‌وفرد و تغییر این محدوده به موضوعی برای اختلاف چند نهاد تبدیل شده است؛ از شورای شهر گرفته تا نیروی انتظامی. شهرداری و بیشتر اعضای شورا در جبهه موافق و فرمانداری و نیروی انتظامی در جبهه مخالف این تصمیم هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در هفته‌های اخیر تغییر طرح زوج‌و‌فرد در پایتخت به یک مناقشه جدی در مدیریت شهری تبدیل شده و البته رنگ‌وبوی سیاسی هم به خود گرفته است. جرقه این بحث در اوایل آذرماه خورد که برخی مدیران شهرداری از احتمال تغییر در محدوده زوج‌و‌فرد در سال آینده خبر دادند. 

در جریان جلسه شورای شهر تهران یکشنبه این هفته اعضای این شورا به یک فوریت طرح اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد رأی مثبت دادند و  یک فوریت طرح مذکور دیروز با ۱۰ رأی موافق در مقابل ۶ رأی مخالف به تصویب رسید.

در مقابل این طرح شورای شهر تهران که شهرداری بانی آن است؛ رئیس پلیس، معاون فرمانداری و البته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در جبهه مخالف قرار گرفتند و کار به جایی رسید که این طرح آن را غیرقانونی خواندند.

موافقان و مخالفان

محسن پور‌سیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران در این‌باره اعتقاد دارد اخذ عوارض قانونی است، ‌می‌گوید: «در ماده8 مصوبه شورا ذکر شده است شهرداری باید نسبت‌به وصول عوارض خود اقدام و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند.»

 در‌مقابل محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر با تاکید بر اینکه بر‌اساس مصوبه شورای شهر تهران، اخذ عوارض صرفا از محدوده طرح‌ترافیک قانونی است، گفت: «‌شاید در سال آینده بر‌اساس پیشنهاد ارائه‌شده از سوی شهرداری تهران در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد اما تا این لحظه هیچ برنامه‌ای برای اخذ عوارض از محدوده طرح زوج‌و‌فرد نداریم.»

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص اخذ عوارض در محدوده زوج‌و‌فرد، به ملاحظات اجتماعی پلیس برای رضایت‌مندی مردم اشاره کرد و افزود: «اخذ عوارض در محدوده زوج‌و‌فرد غیرقانونی است و نهادهای مختلف در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند. از‌جمله بازرسی‌کل کشور، نیروی انتظامی و دیگر نهادها چراکه حق مردم در این خصوص مطرح است.»

زوج‌و‌فرد در دنیا

فارغ از اینکه کدام‌یک از طرفین ماجرا محق هستند اما واقعیت این است که شهر تهران به لحاظ ترافیک و آلودگی هوا یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است و هر طرحی در جهت بهبود وضع موجود را باید به فال نیک گرفت.

تجربیات جهانی در زمینه طرح زوج‌و‌فرد نشان می‌دهند این طرح در بیشتر کشورها منسوخ شده است و کارایی لازم درزمینه کاهش آلودگی هوا را ندارد. در شهرهایی ازجمله پاریس در فرانسه، مکزیکوسیتی در مکزیک، سانتیاگو در شیلی و سائوپائولو در برزیل طرح‌ زوج‌و‌فرد را حذف و طرح عوارض و قیمت‌گذاری ازدحام را جایگزین آن کرده‌اند.

جالب اینکه تجربه بیشتر این کشورها برای حذف این طرح مشترک است و به‌دلیل اینکه با اجرای این طرح سرانه مالکیت خودرو شخصی افزایش و  استفاده از  حمل‌و‌نقل نیز کاهش یافته بود، در نتیجه این طرح برای کاهش آلودگی هوا بی‌نتیجه و منسوخ شده است.

حال باید منتظر بمانیم تا مدیریت شهری و نهادهای دیگر بهترین تصمیمی را که به نفع مردم است، بگیرند تا بلکه آسمان تهران نفس بکشد و تا حدودی آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =