بورس

به باور کارشناسان، امسال نیز همچون سال‌های قبل، بازار سرمایه طی پایان سال با کمبود نقدینگی مواجه است و سهامداران حقوقی شرکت‌های بزرگ، سهام‌شان را می‌فروشند یا حداقل خرید نمی‌کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در آخرین روز از دادوستدهای بازار سرمایه در هفته جاری  و پس از توقفی که نمادهای ایران‎خودرو و سایپا در روز سه‎شنبه داشتند، این دو نماد بزرگ خودرویی دوباره به تابلو معاملاتی برگشتند. این در حالی است که سایپا 1.1درصد کاهش یافت اما در مقابل ایران‌خودرو 4.1درصد مثبت خورد.

در مورد دلایل رشد سهام ایران‎خودرو، اول باید به تداوم شایعات در مورد افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها اشاره کرد که همچنان موردتوجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته است، دوم‌آنکه باید اعلام خبر کمک 4هزارمیلیادتومانی دولت به خودروسازان (به هریک از دو شرکت 2هزار میلیاد تومان) تا پایان هفته را نیز در نظر داشت. اما باتوجه به آن‎که این روزها سهام ایران‎خودرو به‎عنوان لیدر خودرویی‎ها دادوستد می‎شود، تمام توجهات را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل از 7بهمن‌ماه تاکنون رشد 13درصدی را تجربه کرده است.

بیشتر خودرویی‎ها مثبت خوردند

دیروز نمادهای پارس‎خودرو، زامیاد، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن، سرمایه‎گذاری رنا، فنرسازی زر، ایرکاپارت‌صنعت و الکتریک‎خودرو شرق مثبت شدند و در مقابل نمادهای مهرکام پارس، سایپا آذین، مهندسی نصیرماشین و کمک‎فنر ایندامین منفی خوردند.

همچنین روز گذشته طی 28هزار و 831 نوبت معاملاتی، 367میلیون و 153هزار سهم به ارزش 61میلیارد و 653میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 17هزارو102میلیاردتومان شد.

براساس این گزارش، شاخص‌کل قیمت و بازده نقدی در پایان معاملات با افزایش 141واحدی به رقم 160هزار و 294 واحد رسید. همچنین ارزش‌کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش‌از 482میلیاردتومان نمایش داده شد که ناشی‌از دست‌به‌دست شدن یک‎میلیارد و 763میلیون سهم و اوراق مالی قابل‌معامله طی 151هزار و 324 نوبت دادوستد بود.

کمبود نقدینگی در ماه‎های پایانی سال

به باور کارشناسان، امسال نیز همچون سال‌های قبل، بازار سرمایه طی پایان سال با کمبود نقدینگی مواجه است و سهامداران حقوقی شرکت‌های بزرگ، سهام‌شان را می‌فروشند یا حداقل خرید نمی‌کنند این موضوع باعث شده است تحرک در بازار سهام کم شود و سهامداران نیز باتوجه به نگرانی از آینده اقتصادی، ریسک‌گریزتر شده‎اند.

به‌بیان‌دیگر، آن‎چه بازار را تحت‌تاثیر قرار داده، نبود نقدینگی کافی در کنار ترس سرمایه‌گذاران از آینده اقتصادی کشور است،  این دو در کنار هم باعث شده‌اند بازار با روند نزولی روبه‌رو شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =