چین

دونالد ترامپ تهدید کرده درصورتی که دوکشور تا دوم ماه مارس (11 اسفند) به یک توافق نرسند، تعرفه‌های واردات را روی 200میلیارددلار از کالاهای چینی از 10درصد به 25درصد افزایش دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته بازار خودرو چین برای نخستین بار در سه‌دهه اخیر شاهد روندی نزولی بود و هفته گذشته دولت چین به همین دلیل اقداماتی را معرفی کرد که به منظور افزایش فروش خودرو در این کشور برنامه‌ریزی شده‌اند. اما کارشناسان از این سیاست‌ها انتقاد کرده و گفته‌اند که انتظار دارند تاثیر آن‌ها روی فروش بازار خودرو «محدود» و ناچیز باشد.

اقدامات بی‌تاثیر؟

کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین و 9وزارتخانه دیگر اعلام کرده‌اند که دولت‌های محلی در چین می‌توانند درصورتی‌که شرایط اجازه دهد یارانه‌هایی را به شهروندان بومی خود برای خرید انواع وانت، کامیون و ماشین ارائه دهند. این اقدام همچنین شامل تعویض خودروهای قدیمی، بهینه‌سازی خودروهای با انرژی جایگزین و مجازشدن تردد پیکاپ‌ها در مناطق بیشتری از چین می‌شود.

به باور تحلیل‌گرانی همچون رابین ژو، کارشناسان موسسه سنفورد سی. برنستین، این اقدامات که تاحدی مبهم و گنگ هستند و باید توسط دولت‌های محلی پذیرفته و تایید شوند، موجب ناامیدی و سرخوردگی سرمایه‌گذاران خواهند شد.

ژو در یادداشتی در این خصوص نوشت: «آیا این بدان معناست که دولت مرکزی قصد ندارد سر کیسه را کمی شل کند؟ به این ترتیب ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین اقداماتی تاثیر بسیار محدودی روی فروش خودروها داشته باشد.»

سالی پرچالش

از هرگونه اقدام برای بازگرداندن مشتریان به نمایندگی‌های فروش توسط خودروسازانی همچون فولکس‌واگن و جنرال موتورز که باتوجه‌به اشباع بازار آمریکا و اروپا، برای رشد خود به میزان فزاینده به این کشور آسیایی وابسته هستند، استقبال می‌شود. پس‌از آن که در میانه جنگ تجاری با آمریکا، افت ارزش پولی و رکود در بازار بورس، خرید خودرو در دومین اقتصاد بزرگ جهان کاهش پیدا کرد، سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر اقدامات دولتی برای برانگیختن و تشویق بازار خودرو بودند.

هربرت دایس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌واگن هفته گذشته در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ در داووس سوئیس گفت: «شکی نیست که چین با تهدیدهایی روبه‌رو است و سال جاری، سالی پرچالش خواهد بود.»

خودروسازی که 7.4درصد از کل بازده صنعتی و 2.5درصد از تولید ناخالص ملی چین را تشکیل می‌دهد، به گفته لی یوژونگ، وزیر پیشین صنعت و فناوری اطلاعات این کشور طی سه دهه گذشته موتور رشد چین بوده است.   

پیک‌نیک در میدان جنگ

ایالات‌متحده و چین با هدف برطرف‌کردن اختلاف‌نظرها درمورد مساله مالکیت حقوقی و انتقال فناوری و همچنین کاهش فشارهای مربوط‌به جنگ تعرفه‌ها که در چند ماه اخیر در جریان بوده است، در روزهای اخیر مذاکراتی اساسی را در سطوح بالا برگزار کرده‌اند.

مقامات رسمی از اعضای کابینه دولت هر دو کشور تحت نظارت لیو هی، معاون نخست وزیر چین و رابرت لایتیزر، وزیر بازرگانی ایالات متحده یک ماه مانده به فرجه زمانی مشخص شده توسط آمریکا برای عملی کردن افزایش تعرفه‌های واردات کالاهای چینی در واشنگتن با هم دیدار داشته‌اند. اما جزئیات مربوط‌به این نشست که روز چهارشنبه به وقت محلی برگزار شد، هنوز منتشر نشده و به نظر می‌رسد مقامات دوطرف هنوز تمایلی به انتشار موارد مطرح شده و نتایج بحث‌ها در این نشست ندارند. 

این نشست با سکوتی قابل‌تامل و غریب از دوطرف در حضور عکاسان آغاز شد تا این‌که بالاخره لایتیزر با یک شوخی درخصوص عکس‌هایی که در جلسه قبل گرفته شده بود، موفق شد کمی جو را صمیمی کند.

در جلسه قبلی سران دو کشور که در حاشیه نشست گروه 20 در بونئوس آیرس آرژانتین برگزار شد، دونالد ترامپ و شی جین‌پیگ بر سر یک آتش بس 90روزه به توافق رسیدند و قرار شد در این مدت با برگزاری مذاکراتی اختلافات موجود را برطرف کنند.

دونالد ترامپ تهدید کرده درصورتی که دوکشور تا دوم ماه مارس (11 اسفند) به یک توافق نرسند، تعرفه‌های واردات را روی 200میلیارددلار از کالاهای چینی از 10درصد به 25درصد افزایش دهد.

او همچنین تهدید کرده که تعرفه‌های جدیدی را روی کالاهای دیگری که از چین به آمریکا وارد می‌شوند نیز اعمال کند. چین نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه واردات کالاهای آمریکایی را افزایش داد اما فعلا برخی کالاها را معاف کرده و در مدت 90روزه خرید دانه سویا از آمریکا را از سر گرفته است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =