اینستکس

استفاده از امکانات این کانال برای صنعت خودرو در کوتاه‎مدت قابلیت اجرایی ندارد، اما در میان‎مدت و بلندمدت می‎توان روی آن حساب کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، امکان‎ سنجی برای استفاده صنعت خودرو کشورمان از کانال مالی اتحادیه اروپا (INSTEX)، یکی از مباحث مهمی است که به دنبال اعلام راه‎اندازی این کانال در میان فعالان و کارشناسان حوزه خودرو مطرح شده است.

به عقیده کارشناسان، همان‎گونه که تحقق وعده راه‌اندازی این کانال حدود ۹ماه زمان برد، طی‎شدن مراحل توسعه فعالیت‎های این کانال و تعمیم آن به خودروسازی نیز حداقل چند ماهی زمان خواهد برد، چراکه خودروسازی با تحریم مستقیم آمریکا مواجه است و اینستکس در نخستین مرحله پس‌از آغاز به کار خود تنها کالاهای بشردوستانه یعنی غذا و دارو را پوشش خواهد داد و در مراحل بعدی با شرط رعایت استانداردهای FATF از سوی ایران، امکان مبادله کالاها و خدماتی فراهم خواهد شد که مشمول تحریم‎های اتحادیه اروپا و سازمان ملل نباشند.

بدین‎ترتیب کالاهایی مانند قطعات منفصله خودرو برای استفاده در خط تولید نیز که بعد خروج یک‎جانبه آمریکا از برجام مشمول تحریم‎های این کشور قرار گرفته‎اند، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

نحوه استفاده از اینستکس

کانال مالی اروپا در مرحله اول، تجارت ایران با سه‌کشور فرانسه، آلمان و انگلیس ‌را پشتیبانی خواهد ‌کرد. اما درصورت تداوم همکاری‌ در مراحل بعدی سایر کشورها همچون چین و هند نیز به این سازوکار مالی خواهند پیوست.

این سازوکار مالی یک مکانیزم تسویه و پرداخت خواهد بود و بر مبنای آن، ایران می‌تواند به یک‌شرکت اروپایی نفت یا کالا بفروشد و اعتبار لازم برای خرید کالا و خدمات از یک شرکت دیگر اروپایی را تامین کند.

پول این مبادلات نیز در خاک اروپا و بین این دوشرکت مبادله خواهد شد. برای استفاده از این سازوکار یک‌شعبه از این کانال مالی در ایران و یک شعبه به میزبانی پاریس در اروپا راه‌اندازی خواهد شد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این باره می‎گوید: «قرار است تا روند مشابهی هم به این منظور در ایران تشکیل شود تا بتوان تبادلات ریالی را برای طرف‌های ایرانی ساماندهی کرد. بر این اساس، شرکت‌هایی که مایل باشند با ایران همکاری تجاری داشته باشند، خواهند توانست تبادلات مالی خود را ازطریق این سیستم انجام دهند.»

وی با بیان این‎که اینستکس وقتی برای ما منفعت کامل را خواهد داشت که برای کشورها و یا شرکت‌های غیراروپایی نیز در دسترس باشد، می‎افزاید: «این موضوع گام بعدی این کانال مالی خواهد بود و درصورت برداشته‌شدن این گام، مجموعه خریدهای بین‌المللی ما می‌تواند زیر نظر این سازوکار انجام شود.»

عراقچی با اعلام این‎که جزئیات این روند در جلسات کارشناسی با طرف‌های اروپایی بررسی و تعیین خواهد شد، اظهار داشت: «حال باید دید شرکت‌های اروپایی تا چه اندازه مایل هستند با این سازوکار وارد عملیات تبادل مالی با ایران شوند. البته اطلاع‌رسانی کامل در این خصوص نیز ضروری است.»

انتظار خودروسازان برای استفاده از کانال ویژه مالی

در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‎وگو با دنیای خودرو اظهار داشت: «در صورت تداوم همکاری و گسترش پوشش‎های این کانال مالی، بسیاری از مشکلات صنعت خودرو در بخش نقل‎وانتقال پول برای تامین مواداولیه و قطعه رفع خواهد شد.»

وی افزود: «باتوجه‌به این‎که اینستکس قدرت نقدشوندگی درآمدهای نفتی و صادراتی ما را به شکلی غیرمستقیم فراهم می‌کند، می‎توان درآمدهای ارزی این منابع را به‎صورت شفاف خرج نیازهایی مانند ملزومات صنایع کشور کرد. همچنین نظر به این‎که تحریم صنعت خودرو، یک تحریم پسابرجامی است و به‎صورت یک‎جانبه از طرف آمریکا اِعمال شده، از قابلیت‎های این کانال می‎توان در صنعت خودرو به‎خوبی استفاده کرد.»

به گفته زاوه، استفاده از امکانات این کانال در صنعت خودرو در کوتاه‎مدت قابلیت اجرایی ندارد، اما در میان‎مدت و بلندمدت می‎توان روی آن حساب کرد.

وی با اشاره به این‎که چینی‎ها نیز منتظر اجرایی‌شدن این سازوکار هستند تا در پرتو آن بتوانند شرایط همکاری‌های خود با ایران را مطابق با منافع ملی و اقتصادی‌شان تطبیق دهند، ادامه داد: «گرچه حجم دادوستدهای چین با ایران به قدری زیاد است که چنین کانالی را می‎توان به‎صورت اختصاصی با این کشور یا مثلا با حضور چین، هند و کره راه‎اندازی کرد، اما به دلیل سخت‎گیری‎های شدید آمریکا در این دور از تحریم‎ها، هیچ‌یک از بانک‌های خارجی حتی بانک‌های کشورهای آسیای شرقی همچون چین و کره نیز حاضر به همکاری با بانک‌های ایران نیستند.»

این کارشناس صنعت خودرو درمورد خودروسازان فرانسوی نیز گفت: «شاید بتوان در بلندمدت با استفاده از این کانال مالی، مشکل تامین قطعه برخی محصولات پیشین پژو و رنو را حل کرد، اما این‎که پژو یا رنو به‎واسطه این سازوکار دوباره مانند دوران برجام به ایران بیایند، بعید است. زیرا این دوخودروساز ازطریق شرکای خود یعنی ولوو و نیسان در پی حضور و سهم‎خواهی در بازار آمریکا بوده و در این زمینه بسیار محتاط هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =