خط تولید مزدا3

اگر قطعات مربوط به خودروهای تولیدی جدید در همان تابستان وارد خط‌تولید شده باشند، علت افزایش قیمت بیش‌از 120میلیون‌تومانی این خودرو چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز دور جدید تحریم‌ها، شاهد تعلیق فعالیت بسیاری از برندهای خارجی در ایران بودیم که مزدا نیز یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود. برهمین اساس تولید این خودرو تحت‌الشعاع قرار گرفت و فروش آن به‌شکل چشمگیری کاهش یافت. مزدا 3 یکی از خودروهای مونتاژی محبوب در بازار بوده اما در چندماه اخیر حواشی زیادی را به خود دیده است.

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل ایجاد حاشیه پیرامون این خودرو، وضعیت نامناسب سامانه ثبت‌نام در آخرین دور پیش‌فروش آن است که در سوم مردادماه سال جاری برگزار شد. بر این اساس در آخرین دور پیش‌فروش این سدان ژاپنی شاهد بسته شدن زودهنگام سامانه فروش و عدم امکان ثبت‌نام ازسوی متقاضیان بودیم که به‌گفته مسئولان این شرکت ظاهرا ظرفیت فروش بسیار محدود بوده است.

بر این اساس می‌توان گفت این میزان ظرفیت در برابر حجم زیاد متقاضیان جوابگو نبوده و به ناچار سایت فروش سریعا بسته شده است. اما نکته قابل‌توجه درخصوص فروش مزدا 3 این است که به‌تازگی برخی نمایندگی‌های فروش منتخب این شرکت، شرایط فروش فوری مزدا 3 جدید مدل 98 را  اعلام کرده‌اند که البته این موضوع حواشی زیادی را به‌دنبال داشته است. زیرا باتوجه به قطع همکاری مزدا با شریک تجاری خود در ایران، آخرین محموله قطعات منفصله این خودرو اواخر تابستان وارد خط‌تولید این شرکت شده و پس از آن مزدا فعالیت خود را به تعلیق درآورده است.

حال با آغاز پیش‌فروش دوباره این خودرو سوالاتی در ذهن مخاطبان ایجاد شده که آیا مزدا مجددا فعالیت خود را در ایران از سر گرفته و قطعات منفصله مزدا 3 را جهت تولید و مونتاژ به ایران رسانده است؟ از سوی دیگر اگر قطعات مربوط به خودروهای تولیدی جدید در همان تابستان وارد خط‌تولید شده باشند، علت افزایش قیمت بیش‌از 120میلیون‌تومانی این خودرو چیست؟ زیرا نمایندگان فروش این شرکت اعلام کرده‌اند مزدا 3 جدید مدل 98 قیمتی معادل 273میلیون‌تومان دارد و با موعد تحویل 15روزه به دست مشتریان خواهد رسید.

بهمن‌موتور در آخرین دور پیش‌فروش این خودرو قیمت 149میلیون‌و700هزارتومانی را درنظر گرفته بود که حواشی زیادی را به دنبال داشت. مشتریان برای خرید مزدا 3 مدل 98 حق انتخاب رنگ‌های مشکی، سفید و سربی را نیز دارند.

نکته قابل‌توجه دیگر درخصوص پیش‌فروش مزدا 3 این است که با مراجعه به نمایندگی‌های فروش متوجه می‌شویم تنها برخی نمایندگان می‌توانند تعداد بسیار محدودی مزدا 3 را به فروش برسانند، زیرا اکثر نمایندگان این شرکت در پاسخ به سوال مشتریان درخصوص فروش مزدا 3 عنوان می‌کنند درحال‌حاضر شرکت برنامه‌ای برای فروش این محصول ندارد.

این موضوع نشان می‌دهد بهمن‌موتور تعداد محدودی از این خودرو را در مردادماه به فروش نرسانده است و حالا قصد دارد با افزایش چشمگیر قیمت، این محصول پرتقاضا را روانه بازار کند. زیرا اگر خودروهای موردنظر برای فروش به‌تازگی تولید و قطعات آن‌ها وارد خط تولید شده باشد، باید فراخوان فروش ازسوی این شرکت اعلام می‌شد. اما همان‌طور که شاهد هستیم، پیش‌فروش این خودرو کاملا در سکوت خبری انجام شده است.

پیش‌از این نیز فروش هاوال H9 نیز حواشی زیادی را ایجاد کرد. این   شاسی‌بلند چینی در ابتدا قرار بود به صورت وارداتی توسط این شرکت عرضه شود اما با بسته شدن سایت ثبتارش و ممنوعیت واردات خودرو، فرآیند ترخیص و شماره‌گذاری آن با مشکل مواجه شد. اما به‌تازگی تعداد محدودی از این خودرو موفق به ترخیص از گمرکات کشور شده و بهمن‌موتور فروش آن را به برخی نمایندگان منتخب خود سپرده است. از همین رو تعداد محدودی از این خودرو با دریافت پلاک ملی روانه جاده‌های کشور شده‌اند.

حال باید دید همزمان با تحویل سری جدید مزدا 3 به خریداران، چه تحولاتی در بازار آزاد در انتظار این سدان ژاپنی پرحاشیه خواهد بود. اکنون که مزدا 3 جهش قابل توجه قیمتی را به خود دیده است، رقابت سدان‌های نیمه‌لوکس در بازار بیش‌از پیش داغ‌تر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =