بورس

براساس این گزارش، دیروز از ابتدای ساعت معاملاتی بورس، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با شیب تقریبا خطی کاهش پیدا کرد و درنهایت با ۲۵۰۰ واحد افت به رقم ۱۵۷هزار و ۳۵۵ واحدی رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته بورس تهران تحت تاثیر عوامل مختلف با کاهش 2500‌واحدی روبه‎رو شد و تمام صنایع بورسی قرمزپوش شدند. در این بین، صنعت خودرو نیز روند نزولی را طی کرد، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، سایپا آذین، زامیاد، مهرکام‌پارس، پارس‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن، فنرسازی زر، الکتریک‎خودرو شرق، ایرکا پارت صنعت، آهنگری تراکتورسازی ایران وکمک‎فنر ایندامین منفی شدند و در‌مقابل صنایع ریخته‎گری ایران، مهندسی نصیر ماشین و فنرسازی خاور مثبت خوردند.

همچنین روز گذشته طی20هزار و 598 نوبت معاملاتی، 247میلیون و 643هزار سهم به ارزش 37میلیارد و 945میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 16هزارو236 میلیارد تومان شد.

چشم‎انداز مبهم گروه خودرو در دو هفته پیش رو

باتوجه به جوی که دیروز در بازار شکل گرفت، باید گفت خودرویی‎ها که از لحاظ بنیادی نیز به هیچ عنوان قوی نیستند، بیشتر از سایر صنایع بورسی می‎توانند در معرضه آسیب قرار بگیرند، بر‌همین‌اساس،  احتمال این‎که فشار فروش در برخی نمادهای این گروه ازجمله سایپا و زیرمجموعه‎هایش بیشتر شود نیز وجود دارد.

از طرف دیگر، با توجه به شایعه افزایش سرمایه ایران‎خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها، این نماد بورسی می‎تواند در روزهای آینده ورق معاملات برگرداند و شاهد ادامه روند صعودی گروه خودرویی باشیم. اما کلیت گروه خودرو و قطعات حداقل تا پایان بهمن‎ماه به هیچ عنوان نمی‎تواند روشن باشد.

بر‌اساس این گزارش، دیروز از ابتدای ساعت معاملاتی بورس، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با شیب تقریبا خطی کاهش پیدا کرد و درنهایت با ۲۵۰۰ واحد افت به رقم ۱۵۷هزار و ۳۵۵ واحدی رسید.

از سوی دیگر، ارزش دیروز معاملات بورس تهران به رقم ۴۴۲میلیارد‌تومان رسید که این رقم ناشی از‌دست‌به‌دست شدن بیش‌از ۱.۷میلیارد سهم و اوراق بهادر شد. همچنین تعداد معاملات به رقم ۱۶۶هزار و ۹۷۵ رسید.

عرضه‌های سنگین و ریسک‌های سیستماتیک

به‌گفته کارشناسان، علت کاهش قیمت‎ها، عرضه‌های سنگین در گروه‌های مختلف در کنار نبودن نقدینگی برای جمع‎کردن سهم‌های عرضه‎شده است. در عین حال عده دیگری از فعالان بازار سرمایه به افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار اشاره می‌کنند و معتقدند سهام‌داران نگران آینده اقتصادی و بازار سرمایه هستند و همین انتظارات از آینده، بخشی از بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است. 

در حالی که با نزدیک‎شدن به روزهای پایانی سال و نیاز به نقدینگی، بسیاری از سهام‌داران حقوقی نه‎تنها انگیزه‌ای برای جمع‎کردن سهم‌ها ندارند بلکه برخی از آن‎ها کفه عرضه را سنگین می‌کنند، به‎طوری‎که دیروز در بسیاری از گروه‌ها شاهد عرضه‌های شدید بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =