محدوده طرح ترافیک

طرح زوج‌ و فرد به تاریخ پیوست و تهرانی‌ها تابستان سال آینده با این طرح خداحافظی می‌کنند.

به‌گفته مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در چند سال گذشته این طرح کارایی خود را از دست‌داده بود و از طرفی باعث انباشت خودروهای بی‌کیفیت در تهران شده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، شهر تهران برای همیشه با طرح زوج‌وفرد  خداحافظی کرد. دبیرخانه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرده است اجرای طرح جایگزین زوج یا فرد از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ آغاز خواهد شد و براساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده «کنترل آلودگی هوا» شناخته می‌شود.

شهردار تهران واکنش مثبتی به تغییر این طرح داشته و تاکید کرده است طرح زوج‌وفرد در کوتاه‌مدت تاثیرگذار نیست.

دیروز  پیروز حناچی گفت: «همه اعضای شورای شهر بر این نظر تاکید دارند اما در مورد این‌که چه طرحی جایگزین شود، ساعت‌ها بحث شد تا به جمع‌بندی رسیدیم. اما دقت داشته باشید تا ابتدای تابستان فرصت برای بحث و تبادل‌نظر و حتی جدل باقی مانده است و می‌توانیم در مورد اجرای طرح به جمع‌بندی دیگری نیز برسیم.»

طرح زوج‌ و فرد کارایی نداشت

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» از حذف طرح زوج‌وفرد  در پایتخت استقبال کرد و گفت: «با اجرای طرح جدید و حذف طرح زوج‌وفرد  به‌طور قطع روزهای بهتری در انتظار شهروندان تهرانی خواهد بود و تا حدی آلودگی هوا کاهش می‌یابد.»

به‌گفته حسینی‌منش در چند سال گذشته طرح زوج‌وفرد کارایی خود را از دست‌داده و لازم بود این طرح به نفع طرح‌های کارآمدتر کنار گذاشته شود.

وی با انتقاد از طرح زوج‌وفرد توضیح داد: «این طرح سبب شده بود شهروندان برای استفاده از خودرو در روزهای زوج‌وفرد  هرکدام دو وسیله‌نقیله داشته باشند، درنتیجه در تهران حدود 4میلیون‌خودرو جمع شد و کیفیت حمل‌ونقل را هم در کنار آلودگی هوا به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد. ضمن اینکه شهر تهران 2میلیون خانوار دارد و سرانه خودرو برای هر خانواده 2خودرو است و در محدوده زوج‌وفرد بیشتر خانوارها دو خودرویی هستند.»

حسینی‌منش توضیح داد: «زوج‌وفرد یکی از دلایل گرایش مردم تهران به خودروهای کم‌کیفیت بود و بسیاری از شهروندان برای استفاده از مزایای این طرح به خریدن یک خودرو بی‌کیفیت اما با قیمت پایین روی آورده بودند. همچنین در طرح جدید، شهرداری مشوق‌هایی را برای خودروهای کم‌آلاینده و دارای معاینه‌فنی‌برتر در نظر گرفته است.»

این مقام مسئول درعین‌حال ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح جدید و حضور خودروهای کمتر اما کیفی‌تر در شهر تهران از حجم آلودگی هوای تهران کاسته شود و روزهای پاک‌تری در انتظار شهروندان تهرانی باشد.

جزییات طرح جدید

در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است شرایط برای عموم شهروندان عادلانه‌تر شود و تاثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد. همچنین شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود تا به‌این‌ترتیب رضایت‌مندی شهروندان افزایش یابد.

بر اساس طرح جدید از تابستان سال آینده، تعداد روزهای مجاز هر خودرو پلاک تهران 80 روز در سال (در هر فصل 20 روز) خواهد بود و درمقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرو در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق‌تردد خود استفاده کند و دیگر چیزی به‌نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد.

هر شخص در طول فصل، 20 روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش‌از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. همچنین تعداد روزهای مجاز برای خودروهایی با پلاک غیرتهران 15‌روز در هر فصل خواهد بود. 

باهدف تسهیل شرایط برای ترددهای ضروری شهروندان در محدوده دوم، شهرداری تهران در لایحه خود به شورای شهر پیشنهاد کرده نرخ عوارض برای روزهای مازاد بر ۲۰‌روز استحقاقی، به نصف نرخ عوارض طرح‌ترافیک کاهش یابد.

عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا نیز مانند محدوده طرح‌ترافیک برحسب تردد در ساعات اوج یا غیراوج و داشتن یا نداشتن معاینه‌فنی برتر محاسبه می‌شود. این طرح در روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 تا ۱۳ اجرا خواهد شد.

در این طرح پیشنهاد شده است میزان تخفیف خودروهای دارای معاینه‌فنی برتر نیز از ۲۰ به ۲۵‌درصد افزایش یابد، همچنین برای اولین‌بار، برای ساکنان محدوده‌ها نیز تخفیف ۵۰‌درصدی پیشنهادشده است که این تخفیف به ازای هر واحد مسکونی فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد.

علاوه‌براین مقررشده است برای پرداخت عوارض پرداخت‌نشده محدوده‌های طرح‌ترافیک و کنترل آلودگی هوا برای شهروندان مهلت تعیین شده و قبل از اعمال جریمه بابت تردد غیرمجاز به شهروندان اطلاع‌رسانی شود تا در صورت شارژ به‌موقع حساب و پرداخت عوارض تردد، از جریمه خودداری شود.

براساس این مصوبات، شهروندانی که در سال ۹۷ برای طرح‌ترافیک در سایت «تهران من» ثبت‌نام کرده‌اند، نیاز به ثبت‌نام جدید ندارند و فقط اگر ساکن محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند، برای بهره‌مندی از امتیازات سکونت باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند.

طرح زوج‌ و فرد چه بود؟

طرح تردد نوبتی خودروها یا طرح زوج‌وفرد  که شهر تهران برای همیشه با آن خداحافظی کرد، از اواسط آذرماه سال ۱۳۸۴، به‌دلیل افزایش آلودگی هوا اجرا شد.

در ابتدای اجرای این طرح، زمان اعمال محدودیت در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 صبح تا ۱۹ بود و و روزهای پنجشنبه هم اجرا نمی‌شد اما باتوجه به افزایش حجم ترافیک شهری در پایان هفته، این محدودیت در روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 صبح تا ۱۳ اعمال شد و از ابتدای مهرماه سال ۹۵، ساعت پایانی طرح زوج‌وفرد، به مدت ۲ ساعت کاهش یافت یعنی 6:30  تا ۱۷.

طبق قانون طرح زوج‌ و فرد، خودروهای دارای پلاک زوج (نخستین‌ رقم از سمت راست در نظر گرفته می‌شود) می‌توانند در روزهای زوج یعنی شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و خودروهای با پلاک فرد (یعنی اولین رقم از سمت راست در نظر گرفته می‌شود) تنها  در روزهای فرد یعنی یکشنبه، سه‌شنبه در محدوده طرح زوج‌وفرد  تردد می‌کردند.

دو سال قبل با اجرای طرح کاهش، خودروهای فاقد معاینه‌فنی که در محدوده طرح زوج‌وفرد تردد کنند، مبلغ ۵۰هزار تومان جریمه می‌شوند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی میرسهیلی DE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 0
    آلودگی ازماشین سواران شمال وشمال غرب شهر تهران وارد محدوده زوج وفرد میشود. چرا خوشگذرانی ثروتمندان را همیشه فقط فقرای داخل محدوده پرداخت می‌کنند.مسوولان که همه در شمال شهر زندگی می‌کنند چرا این واقیت را می‌پوشانند.
  • سیدمحمد IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    هرطرحی که اجراشودفقط ثروتمندان لذت می برند چون بادادن پول لذتش رامیبرند وخیابانهابرای اونهاخلوت میشود
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    جوری حرف میزنید که ظاهرا محدوده زوج و فرد یا طرح ترافیک خارج از تهران قرار دارد!!! عزیزم اگه شما واقعا کارشناس ترافیک و محیط زیست هستی این طرح ها هیچ ربطی به آلودگی هوا نداره چون 4 میلون خودرو داخل کل تهران تردد میکنن بنابراین آلودگی هوا برای کل تهران هست نه محدوده زوج و فرد یا طرح ترافیک... طرح ترافیک فقط برای کاهش تردد در محدوده مرکزی شهر بود و زوج و فرد هم یک طرح بیخودی و ناکار آمد و صرفا برای کسب درآمد.. طرح جدید هم هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداره و کسی که قراره تو محدوده زوج و فرد قبلی تردد داشته باشه با پرداخت پول هم وارد میشه و شهرداری فقط دنبال کسب درآمد هست... تنها راه کاهش آلودگی هوای تهران کاهش جمعیت و خودروها با روش های تشویقی برای خروج مردم از تهران، نظارت بر ورود خودروهایی که از خارج تهران و برای کسب درآمد وارد شهر میشوند، نابودی دو فرغون ساز وطنی، عدم واردات خودروهای چینی از رده خارج وووووووو می باشد نه پولی کردن تردد و طرح هایی مثل طرح ترافیک
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    1 0
    خیلی جالبه برا گرفتن پول از مردم چه داستان هایی درست میکنن. فکر میکنن مردم نمی فهمن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =