صنعت خودرو

باتوجه به این‎که گراف و نمودار ایران‎خودرو و گروه خودرویی شبیه هم است، می‎توان با تحلیل آبی‎پوشان گروه، وضعیت کل گروه را ارزیابی کرد

این روزها بازار سرمایه از حال و هوای چندان مساعدی برخوردار نیست، از یک طرف نقدینگی از بازار خارج شده است و از طرف دیگر باتوجه به این‎که به ایام پایانی سال نزدیک می‎شویم، فشار فروش در نبود خریدارهای قوی به‎شدت حس می‎شود. این در حالی است که در گروه‎هایی همچون خودرو و بانکی که از تحریم‎ها بسیار آسیب دیده‎اند، حجم معاملات بسیار بالاست اما از رشدهای پایدار خبری نیست. 

در گروه خودرویی باتوجه به افزایش قیمت‎هایی که چندی قبل روی محصولات داخلی اعمال شد، نمادها تحت‌تاثیر این امر مدت کوتاهی رشد دسته‌جمعی را تجربه کردند اما تاثیر این متغیر نیز بسیار زودتر از آن‎چه تصور می شد، از بین رفت. حال باید دید در آینده خودرویی‎ها چه مسیری را در بازار سهام خواهند پیمود.

حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه:

شکستن محدوده قیمتی نمادهای خودرویی بسیار سخت است

 وضعیت گروه خودرویی در بازار سرمایه طی چند وقت گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باتوجه به این‎که گروه خودرویی این روزها نوسان قیمتی دارد و از ثبات برخوردار نیست، نمی‎توان رشد مستمری را برای آن پیش‎بینی کرد. سهم‎های خودرویی برای خود یک کف قیمتی ساخته‎اند و بسیار سخت است که محدوده قیمتی برای نمادهای این صنعت بورسی شکسته شود، به‌طورمثال برای سهام سایپا این سطح 110 تا 112 تومان در هر سهم است.

در این محدوده همه خریدار سهام هستند و بعد از این‎که نماد اندکی رشد کرد، در چنین حالتی همه فروشنده هستند، این امر موجب می‎شود سهام شرکت دوباره به سطح اولیه بازگردد.

 علت رفت‌وبرگشت قیمتی سهام شرکت‎های خودرویی چیست؟

به‌دلیل این‎که از نظر بنیادی شرکت‎ها قوی نیستند، این عامل سبب‎ساز آن می‎شود تا نمادها با نوسان قیمتی روبه‎رو شوند.

 از نظر تکنیکالی گروه خودرویی در چه وضعیتی قرار دارد؟

باتوجه به این‎که گراف و نمودار ایران‎خودرو و گروه خودرویی شبیه هم است، می‎توان با تحلیل آبی‎پوشان گروه، وضعیت کل گروه را ارزیابی کرد، درحال‎حاضر ایران‎خودرو در محدوده حمایتی 270 تومان در هر سهم قرار دارد.

ازسوی‌دیگر برای این نماد بورسی  می‎توان بین 260 تا 340 تومان بازه قیمتی در نظر گرفت. اما این‎که «خودرو» بخواهد به هر کدام از این دو طرف برود، بسیار سخت است، باید اتفاقات تحلیلی روی دهد تا ایران‎خودرو این سطح را بشکند. به‎هرحال در کوتاه‎مدت بعید است ایران‎خودرو این سطح را بشکند.

در نتیجه گروه خودرویی نیز در همین وضعیتی که قرار دارد، باقی خواهد ماند، مگر این‎که اتفاقات جدیدی در گروه خودرویی روی دهد.

 وضعیت کلی بازار چگونه است؟

در کلیت بازار نیز بعید است تا پایان سال تغییری به وجود بیاید، درحال‎حاضر شاخص در محدوده 160هزار واحدی در نوسان است و پیش‎بینی می‌شود تا پایان سال نیز شاخص کل در همین محدوده باقی بماند.

مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه :

بیشتر افزایش قیمت‎ها ناشی‌از سفته‎بازی و نوسان‎گیری است

طی هفته گذشته سهام ایران‎خودرو بیش‌از 13درصد مثبت خورد اما  طی دو روز گذشته این نماد بورسی دیگر صعود هفته گذشته را تجربه نکرد. دلیل این امر چیست؟

ایران‎خودرو بعد از افزایش قیمتی که در محصولات خود اعمال کرد، به‎صورت کوتاه‎مدت در مسیر رشد قرار گرفت اما بعد از آن شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها در مورد ایران‎خودرو به‎صورت گسترده در بازار به گوش رسید.

بااین‎حال، تاکنون این موضوع به‎صورت رسمی در سامانه کدال اعلام نشده است. بنابراین باید دید این امر چه زمانی تحقق خواهد یافت. در رابطه با بانکی‎ها نیز مانند ایران‎خودرو شایعه افزایش سرمایه آن‎ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‎ها وجود داشت.

تا امروز دو بانک صادرات و تجارت به‎صورت رسمی این موضوع را اعلام کردند اما در مورد ایران‎خودرو در هفته جاری اثر افزایش سرمایه رنگ باخت.

 اگر به‎صورت رسمی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‎ها اعلام شود، وضعیت سهام خودرویی‎ها به چه سمت‌وسویی حرکت خواهد کرد؟

یکی از مباحثی که این روزها در بازار وجود دارد، این است که افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‎ها در عمل آورده نقدی و سود عملیاتی جدیدی را به‎وجود نمی‎آورد، بلکه ارزش دفتری دارایی‎های شرکت‎ها به‎روز می‎شود و به بیان دیگر ارزش جدیدی خلق نمی‎شود.

براین‌اساس، باید گفت در عمل شرکت‎ها اتفاق جدیدی را رقم نمی‎زنند و تنها براساس جوی که در بازار بر سر این موضوع در بازار ایجاد می‎شود، قیمت سهام شرکت‎ها در مسیر رشد قرار می‎گیرد.

از نمادهای بزرگ که بگذریم، چند روزی است سهم‌های کوچک مورداقبال قرار گرفتند، علت چیست؟

زمانی‎که سهم‎هایی مانند سایپا و پارس‎خودرو از کانون توجه خارج می‎شوند، سهم‎های کوچک وارد بازی می‎شوند و باتوجه به این‎که این شرکت‎ها راحت می‎توانند سودهای خوبی را بدهند، فعالان بازار نسبت‌به آن‎ها روی خوش نشان می‎دهند اما بازی این سهم‎های کوچک که قطعه‎ساز هستند، سخت است.

بدین‎صورت که حرفه‎ایی‎های بازار ممکن است این نمادها را انتخاب کنند و بعد از این‎که رشد خوبی را کسب کردند از آن خارج شوند. باتوجه به این موضوع، ممکن است سهم‎ها برگردند و به اصلاح شروع به ریختن کنند. در چنین وضعیتی سهامداران خرد و عادی بازار نمی‎توانند به‎راحتی سهام خود را بفروشند و احتمال این‎که آن‎ها دچار ضرر هنگفتی شوند، زیاد است.

وضعیت گروه خودرویی تا پایان سال را چگونه پیش‎بینی می‌کنید؟

به‌نظر نمی‎رسد اتفاق خاصی در این گروه روی دهد و همین وضعیتی که درحال‎حاضر بر خودرویی‎ها حکمفرماست، ادامه پیدا خواهد کرد. البته ذکر این نکته ضروری است که تا وقتی خودروسازان هزینه تولید خود را اقتصادی نکنند، نمی‎توان انتظار رشد مستمر از آن‎ها داشت.

به‌بیان‌دیگر، درحال‎حاضر بیشتر افزایش قیمت‎هایی که در گروه اتفاق می‎افتد، ناشی‌از سفته‎بازی و نوسان‎گیری است و بر همین اساس نمی‎توان چشم‎انداز بلندمدتی را برای این صنعت بورسی متصور بود. از طرف دیگر، باید منتظر اتفاقات جدید در این گروه بورسی طی سال آینده باشیم. به‎هرحال ممکن است تغییراتی رخ دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =