نشست خبری رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با حضور تعدادی از معاونان و جمعی از اصحاب رسانه

نشست خبری رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با حضور تعدادی از معاونان و جمعی از اصحاب رسانه به‌منظور تبیین برنامه‌ها و مروری‌بر مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان در چهل سال گذشته برگزار شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در این مراسم در پاسخ به خبرنگار «دنیای خودرو» درخصوص دلیل منتشر نشدن نام خودروهایی که استانداردهای 85گانه در تولید آنها رعایت نشده بود در آخرین مهلت اعلام شده یعنی یکم دی‌ماه97، توسط این سازمان گفت: «این 85 مورد، استانداردهای پیش‌پاافتاده و کوچکی نیستند و باید حتما واحدهای خودروساز بتوانند به صورت همه‌جانبه روی خودروها کار کنند.»

نیره پیروزبخت همچنین با اشاره به مشکلاتی که در زمینه آزمون و تست خودرو پس از تحریم ایجاد شده است، بر تاثیر موانعی که در مسیر رعایت استانداردهای اجباری وجود دارد، تاکید کرد.

توضیحات و پاسخ رئیس سازمان استاندارد درباره اجرای استانداردهای خودرویی و نحوه مواجهه سازمان استاندارد با خودروسازان در این زمینه در آمده است.

عدم همکاری مراکز تست اروپایی

اینکه پس از پایان دو مهلت قبلی، به سرعت نام خودروهای غیراستاندارد ازسوی سازمان منتشر می‌شد به این دلیل بود که در مهلت‌های تعیین‌شده گذشته، تغییرات به آن شکل زیاد نبودند. 

این در حالی بود که خودروسازان نیز برنامه‌های خود را به سازمان اعلام می‌کردند و  براساس آن امکان تصمیم‌گیری سازمان استاندارد و انتشار سریع نام خودروهای غیراستاندارد فراهم می‌شد. 

درواقع ۵۵ استاندارد در حوزه خودرو وجود داشت که با مطرح شدن موضوع استانداردهای سوخت، مقرر شد استانداردهای ۸۵گانه تدوین و اجرایی شوند. در دو مهلت گذشته خودروسازان موظف به اجرای 66مورد از استانداردها بودند. اما مهلت آخر یعنی دی‌ماه 97 برای رعایت تمام 85استاندارد تعیین‌شده بود. رعایت این تعداد استاندارد کار کوچک و پیش‌پاافتاده‌ای نیست. بر این اساس خودروسازان باید همه‌جانبه روی محصولات خود کار کنند. به این ترتیب ما از یکم دی‌ماه شروع به بررسی رعایت این تعداد استاندارد در خودروسازی کردیم.

باید توجه داشته باشیم تعدادی از آزمون‌ها و تست‌های خودرو در خارج کشور انجام می‌شوند و به این منظور نیاز است محصولات به کشورهای خارجی فرستاده شوند. اما این روند با شرایط تحریم همراه شد. به‌همین‌دلیل ما درحال مذاکره و چانه‌زنی هستیم تا مشخص شود برخی از این آزمایش‌ها باید در کدام کشور انجام شود. در حالی که بیشتر شرکت‌ها و مراکز تست اروپایی هنوز پاسخ روشنی در مورد همکاری با کشور ما نداده‌اند. این روند باعث می‌شود زمان زیادی را از دست بدهیم.

موانع رعایت برخی استانداردها 

بعضی از قطعاتی که در چارچوب استانداردهای 85گانه باید در محصولات خودروسازان به کار بروند، استفاده چندگانه دارند و در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مورد، عاملی است که خودروسازان را در زمینه تامین این قطعات با مشکل روبه‌رو می‌کند.

اینکه گفته می‌شود در چنین شرایطی، ممکن است از اجرای برخی موارد این استانداردها چشم‌پوشی شود، مساله‌ای است که امروز نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. قطعا مواردی پیش خواهد آمد که ما باتوجه به دو موضوع چالش در زمینه واردات و تست یا آزمون برخی قطعات با مشکل مواجه می‌شویم. بنابراین تا زمانی که ارزیابی و نتایج رایزنی و مکاتبات ما با مراکز تست خارجی صددرصد مشخص نشود، نمی‌توان به‌طور قطع در این زمینه اظهارنظر کرد.

اما به محض اینکه این مساله مشخص شود، موارد را به دولت اعلام می‌کنیم و در این راستا برنامه‌ریزی خواهیم کرد و برنامه جدید را به خودروسازان و مردم اعلام می‌کنیم. اما امیدواریم روند به نحوی ادامه یابد تا قولی را که در راستای ارتقای حداکثری کیفیت و ایمنی خودروها به مردم داده‌ایم، تا حد زیادی عملیاتی شود و تحریم نتواند مانع فعالیت‌های مرتبط با ارتقای ایمنی و کیفیت شود.

درعین‌حال با وجود شرایط حاکم در کشور، سازمان استاندارد به خودروسازان برنامه قطعی خود را اعلام کرده است و آنها نیز به‌قدر بضاعت خود در تلاش هستند. اگرچه نارضایتی‌هایی در میان مصرف‌کنندگان خودرو مشاهده می‌شود ولی ما تلاش می‌کنیم فارغ‌از چنین موضوعاتی و به دور از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رعایت استانداردها را پیگیری کنیم.

بر این اساس در مورد خروج هیچ‌یک از خودروها از چرخه تولید هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و موضوع در مرحله بررسی قرار دارد. درواقع سلامت و ایمنی مردم ازجمله خطوط قرمز سازمان استاندارد به‌شمار می‌روند. فارغ از شرایطی که وجود دارد، تمام محصولات و کالاهایی که مورد استفاده مصرف‌کننده هستند باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

بنابراین تحریم‌ها نباید بهانه‌ای برای کوتاهی تولیدکنندگان در این زمینه باشد. ضمن اینکه سازمان استاندارد در این موقعیت شرایط سهل‌تری را برای همکاری با شرکت‌ها در نظر گرفته است. چه‌بسا در سال حمایت از تولید ایرانی، سازمان استاندارد به‌عنوان مشاور در کنار تولیدکنندگان و خودروسازان قرار دارد، نه به‌عنوان دستگاهی با برخوردهای پلیسی و مانع‌تراشی.

مصرف سوخت خودروهای تاییدشده استاندارد است

درباره کیفیت بنزین مصرفی و طبق نتایج نمونه‌برداری‌های انجام‌شده در دوره سرد، می‌توان گفت اکنون کیفیت بنزین در ایران خوب بوده و مشکلی مشاهده نمی‌شود. ضمن اینکه سازمان استاندارد نمونه‌برداری دوره سرد را در دی‌ماه انجام داده است اما هنوز نتایج این نمونه‌برداری مشخص نیست و به محض مشخص شدن نتیجه، آن را اعلام می کنیم.  

بر اساس قانون هوای پاک، رسیدگی به کیفیت سوخت در حیطه اختیارات سازمان محیط‌زیست بوده و برنامه‌ریزی در این زمینه از وظایف این سازمان است که البته سازمان استاندارد آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد. 

اما میزان مصرف خودروها که قبلا در حیطه اختیارات وزارت نفت بود، مدتی است به چارچوب وظایف سازمان استاندارد اضافه شده است. به این ترتیب کنترل میزان مصرف سوخت توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود و باید گفت مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

درعین‌حال به محض اینکه مشخص شود مصرف سوخت خودرویی از حد استاندارد بیشتر است، تولید آن متوقف خواهد شد. چه‌بسا در سال‌های اخیر موارد مشابهی در مورد خودروهای وارداتی وجود داشته که برای آنها گواهی تایید نوع صادر نشده است. اما مصرف سوخت خودروهایی که از سازمان تاییدیه دریافت کرده‌اند، در حد استاندارد است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =