قطعه‌سازان

سخنگوی انجمن قطعه‎سازان: استانداردهای جدید در بخش‌هایی که هنوز در آن‌ها خودکفا نشده‌ایم و تحریم‌ها بر تامین قطعات آن‎ها تاثیرگذارند، قابل‌اجرا نیست

به گزارش «اخبار خودرو»، تلاش و اصرار سازمان استاندارد در زمینه رعایت استانداردهای 85گانه خودرو در تولید تا قبل از سررسید آخرین مهلت مقرر، موکدانه و جدی به نظر می‌رسید. رئیس سازمان استاندارد بارها در اظهارنظرهای مختلف خود اعلام کرد این سازمان به هیچ عنوان از مواضع خود عقب نخواهد نشست. با این حال رفتار سازمان استاندارد از یکم دی‌ماه سال‌جاری تا امروز نشان می‌دهد مناسبات به نحوی دیگر تغییر کرده است.

چه‎بسا نیره پیروزبخت در آخرین نشست خبری خود درمورد اجرای استانداردهای 85گانه خودرو رسما اعلام کرد که پس‌از تحریم‌ها با مشکل عدم همکاری مراکز تست اروپایی با سازمان استاندارد مواجه‎ هستیم، ضمن این‎که در زمینه واردات برخی قطعات نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی بر این اساس با تاکید بر این‎که سلامت و ایمنی مردم خط قرمز سازمان استاندارد است، گفت: «امیدواریم تحریم‌ها به بدقولی سازمان استاندارد منجر نشود.»

این اظهارنظر در کنار تاکید پیروزبخت بر حضور سازمان استاندارد به‎عنوان مشاور در کنار تولیدکنندگان، رسما از عقب‌نشینی این سازمان از مواضع سرسختانه خود در زمینه اجرای استانداردهای 85گانه خودرو نشان دارد. با وجود این برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند با داخلی‌سازی برخی از قطعاتی که تا امروز امکان تولید کل پکیج آن‎ها در کشور وجود نداشت، می‌توان تا حد قابل‌توجهی استانداردهای اعلام شده را رعایت کرد.

داخلی‌سازی برخی قطعات های‌تک به کمک ارتش

در شرایطی که مهم‎ترین دغدغه خودروسازان، تولید و تحویل تعهدات معوق است، به نظر می‌رسد جایی برای برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر به منظور رعایت کامل استانداردهای جدید خودرویی باقی نمانده است. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور با بیان اینکه مشکل تامین ارز و مواداولیه و... مهم‌ترین مانع صنعت خودرو در زمینه رعایت استانداردها به شمار می‌رود، گفت: «خودروسازان برای قطعاتی مانند ای‌بی‌اس، ایربگ و... نیز مشکل دارند. شرایط امروز حاد است و به نظر می‌رسد سازمان استاندارد راهی جز تعامل و مماشات با خودروسازان پیش رو ندارد. در وضعیت فعلی، تولید ناخالص ملی دچار بحران است و همه باید برای افزایش تولید ناخالص ملی تلاش کنند.»

فرهاد بهنیا در رابطه با خبرهایی که مبنی بر اعلام آمادگی ارتش برای کمک به قطعه‌سازان منتشر شده است، اظهار کرد: «این خبر درست است؛ در این راستا مذاکراتی نیز با آن‎ها انجام شده است. چراکه ارتش تکنولوژی و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار دارد که امکان تولید داخل برخی از قطعاتی را که تا امروز از خارج تامین می‌شد، به‎راحتی فراهم می‌کند. به این ترتیب ما با ارتش وارد مذاکره شده‌ایم و به‎زودی از نمایندگان ارتش برای مشخص شدن جزئیات و ابعاد این همکاری دعوت خواهیم کرد. قطعه‌سازان دیگر نیز می‌توانند در این زمینه مذاکراتی داشته باشند.»

وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط سازمان ملی استاندارد در زمینه اجرای کدام‌یک از استانداردها باید کوتاه بیاید، پاسخ داد: «ما معتقدیم سازمان استاندارد نباید کوتاه بیاید. اما واقعیت این است که اگر اجرای برخی از استانداردها، ریشه خارجی داشته باشد، درحال‎حاضر نمی‌توان برای آن کار کرد. درواقع آن بخش‌هایی که هنوز در تولید آن‌ها خودکفا نشده‌ایم و تحریم‌ها بر تامین آن‌ها تاثیرگذار بوده است، مواردی هستند که سازمان استاندارد نمی‌تواند بر اجرایشان پافشاری کند.»

  راهی جز افزایش سطح خودکفایی نداریم
این فعال قطعه‌سازی در بخشی از اظهارات خود، در رابطه با موانع موجود در زمینه تبادلات بین‌المللی مالی و پولی توسط قطعه‌سازان، گفت: «بخش خصوصی به خوبی هنر این کار را دارد. در واقع اگر ارز در اختیار این بخش قرار بگیرد، به‎راحتی توان انتقال آن وجود دارد. اگرچه نمی‌توان منابع و بانک‌های جدید را نام برد تا مشکل تازه‌ای در این زمینه ایجاد نشود. اما می‌توان گفت بانک‌های دو، سه کشور که تعدادی از آنها در ترکیه هستند، در این زمینه با ما همکاری دارند.»

بهنیا در ادامه در رابطه با امکان تولید قطعه استراتژیکی مانند ای‌سی‌یوی خودرو در داخل کشور، بیان کرد: «در شرایط تحریم فعلی، خودکفایی در تولید این قطعه باید انجام شود و این موضوع با همکاری سه بخش امکان‌پذیر خواهد بود.»

وی در ادامه با اشاره به مراکز دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از محورهای اصلی این همکاری، افزود: «این مراکز از تخصص و توانمندی بسیار بالایی برخوردارند و بعضی از آن‎ها توان صادرات تکنولوژی حتی به کشورهایی مانند سوئد و سوییس هم دارند.»

به گفته بهنیا، استفاده از تجهیزات قابل استفاده نیروهای مسلح مانند ارتش یکی دیگر از ارکان این همکاری به شمار می‌رود و سومین محور، تجربه خوب قطعه‌سازان و خودروسازان در زمینه  تولید این نوع قطعات است.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه اسحاق جهانگیری معاون اول و سورنا ستاری معاونت علمی رئیس‌جمهور پیگیر این موضوع هستند، خاطرنشان کرد: «به این ترتیب با شکل‌گیری همکاری میان سه بخشی که اشاره شد، امکان خودکفایی در تولید محصولاتی که تا امروز منشأ خارجی داشتند، فراهم می‌شود. در واقع تولید 301 نیز با این محوریت پیگیری می‌شود.»

وی در خصوص تولید قطعه‌ای مانند ای‌بی‌اس، گفت: «به‎رغم داخلی‎سازی بسیاری از قطعات ABS و همچنین مخزن ایربگ که مهم‎ترین بخش آن است، امکان داخلی‌سازی پکیج کامل این قطعات وجود ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =