واردات خودرو

وزارت صمت در تلاش است روند ترخیص پیش از سال 98 انجام شود تا نابسامانی بازار، سوغات سال 97 برای سال آینده نباشد

به گزارش «اخبار خودرو»، اتفاقات روزها و هفته‌های اخیر در بازار خودروهای داخلی و به‌خصوص خارجی بسیاری را به این فکر فرو برده است که روند تغییرات قیمت خودرو در سال98 چگونه خواهد بود؟ آیا قیمت خودروهای داخلی همانند خارجی‌ها با رشد عجیب مواجه خواهد شد یا موج افزایش قیمت پیش از تحویل محصولات شرکت‌های داخلی‌ شکسته می‌شود؟

هفته گذشته در بازار خودرو، قیمت محصولات خودروسازان ایرانی تاحدی افزایش داشت و به تبع افزایش نرخ ارز، قیمت خودروهای خارجی نیز سیر صعودی خود را ادامه می‌دهد. درحالی‌که کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند اگر دوخودروساز بزرگ به تعهدات خود عمل کرده و به اندازه کافی، خودرو به بازار عرضه می‎کردند، قیمت محصولات داخلی طی ماه بهمن باید روند کاهشی را تجربه می‌کرد. اما متاسفانه به دلیل عرضه محدود و نامناسب، مصرف‌کنندگان همچنان شاهد افزایش زنجیره‌ای قیمت‌های محصولات داخلی و خارجی هستند.

افزایش قیمت خودرو در ایام پایانی سال

در همین زمینه، علی‌رضا قربانی‌نژاد، کارشناس صنعت و بازار خودرو با توجه به افزایش تولید شرکت‌های خودروسازی سایپا، ایران‎خودرو و پارس‌خودرو در ماه گذشته معتقد است: «تولید خودروسازان داخلی در دی‌ماه افزایش داشته اما با توجه به تعطیلات چندروزه بهمن‌ماه و همچنین نزدیک‎شدن به شب عید و تعطیلات نوروز که تقاضای خرید خودرو افزایش می‌یابد، قیمت خودرو افزایش خواهد داشت. درواقع خودروهای ایرانی و خودروهایی که تقاضای بیشتری برای آن‌ها از جانب مردم وجود داشته است، با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.»

وی درخصوص تصمیم وزیر مبنی بر تحویل خودروهای پیش‎فروش‎شده با موعد ابتدای شهریورماه تا پایان دی‎ماه با قیمت قبل گفت: «این مساله دستور وزیر بود که فروش باید برمبنای قرارداد باشد و خودروسازان نیز این موضوع را پذیرفته‌اند ولی این امر هنوز تاثیر خود را بر بازار نگذاشته است. اما روزی که خودروسازان، قیمت‌ها را افزایش دادند، قیمت‌ها در بازار افزایش یافت.»

این کارشناس درخصوص عوامل موثر در افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز گفت: «یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت خودروهای داخلی که در طی سالیان گذشته همواره موجب رشد قیمت آن‌ها شده، میزان تورم عمومی کشور است. این یک قاعده کلی در اقتصاد است که کالاها متناسب با نرخ تورم، افزایش قیمت داشته باشند. خودروسازی نیز در این قاعده مستثنی نیست و طبیعتا سال آینده نیز مانند سالیان گذشته و بر اساس میزان تورم عمومی کشور، هزینه ساخت و تولید خودرو در ایران بالا خواهد رفت و به دنبال آن، خودروهای داخلی باید افزایش قیمت را تجربه کنند.»

آرامش نسبی بازار شبد عید با ترخیص بخشی از خودروها

قربانی‎نژاد درخصوص تاثیر ترخیص خودروهای مانده در گمرک بر بازار ابزار داشت: «تاثیرات مثبت یا منفی ترخیص این خودروها مشخص نیست،‌ زیرا هنوز نمی‎دانیم دولت قصد دارد بر چه مبنایی، مسائل گمرکی آن‌ خودروها را محاسبه کند و چه نرخ دلاری مبنای ترخیص این خودروها قرار خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «دولت و وزیر صنعت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک را تسهیل کنند و واردکنندگان بتوانند از فرصت ایجاد شده بهره‌مند شوند. اگرچه شاید برای این موضوع دیر شده باشد و دپو طولانی این خودروها هزینه‎های بسیاری را به واردکنندگان و خریداران آن‎ها و بازار تحمیل کرده است اما حداقل با واردات این خودروها، شرکت‌های واردکننده از فشار متقاضیان رهایی می‌یابند و می‎توانند به بخشی از تعهدات خود به مردم عمل کنند. درواقع شاید این خودروها بتوانند بازار پیش از عید خودروهای خارجی را آرامش بخشند.»

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه میزان خودرو خارجی تا پیش از نوروز وارد بازار خواهد شد، گفت: «آمار خودروهایی که قرار است از گمرک ترخیص شود هنوز اعلام نشده اما مقرر شده است خودروهای مانده در گمرک با ثبت سفارش جدید ترخیص شوند و در این راستا به نظر می‌رسد وزارت صمت در تلاش است روند ترخیص پیش از سال98 انجام شود تا نابسامانی بازار خودرو، سوغات سال97 برای سال آینده نباشد.»

وی در پایان اذعان داشت: «به‌طور کلی در بازار خودروهای داخلی و خارجی رکود وجود دارد و به عبارتی قیمت‌ها افزایش یافته است اما خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 0
    چرا داتیس خودرو و دولت در قبال واردات و تحویل خودروهای ولوو به مشتریان بی تفاوت است؟؟؟؟ پاسخ ضرر و زیان مردم را چه کسی خواهد پرداخت ؟؟؟!! بالارفتن نرخ ارز و تعرفه واردات ....... متاسفم برای دولتمردان و بخش خصوصی این مملکت ...، پولمان بی ارزش شده و سرمایه زندگیمان بر باد رفت ....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =