محصول احتمالی ایران‌خودرو

در این ویدیو علی شمخانی در کنار هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در حال یادداشت و امضا روی بدنه یک خودرو جدید است که همین موضوع سبب شده حدس‌وگمان‌هایی درخصوص تولید خودرو ملی جدیدی ایجاد شود.

  به گزارش «اخبار خودرو»،چند روزی است انتشار ویدئویی از بازدید علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از گروه صنعتی ایران‌خودرو، حواشی متعددی را درپی داشته است. این ویدئو که مربوط به شهریورماه سال جاری است، در حالی منتشر شده که بخش‌هایی که از این بازدید پشت درهای بسته انجام شد و تا پیش‌از این اطلاعاتی از آن منتشر نشده است. در این ویدیو علی شمخانی در کنار هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در حال یادداشت و امضا روی بدنه یک خودرو جدید است که همین موضوع سبب شده حدس‌وگمان‌هایی درخصوص تولید خودرو ملی جدیدی ایجاد شود.
آن‌چه از انتشار این ویدئو مسلم است، قدرت‌نمایی و به نمایش درآوردن توان مهندسان ایرانی در مقابل تحریم‌های بین‌المللی است که به‌واسطه آن ضربه سنگینی به پیکره صنعت خودرو کشور وارد شده، زیرا پیام اصلی این ویدئو، ادامه حیات صنعت خودرو بدون حضور شرکای خارجی و عدم وابستگی به حمایت آن‌هاست. اما موضوعی که موجب کنجکاوی بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به صنعت خودرو کشور شده، خودرو موردنظر در این ویدئو بوده که تنها نمای کوچکی از کاپوت و چراغ جلوی آن مشخص است. 
از آن‌جاکه پیش از این مدیرعامل ایران‌خودرو در نشست مشترک سازندگان پلت‌فرم ملی، از طراحی و ساخت پلت‌فرمی جدید خبر داده بود، برخی منابع اعلام کرده‌اند خودرو موردنظر سدانی برمبنای پلت‌فرم جدید است که به‌زودی توسط ایران‌خودرو معرفی و رونمایی خواهد شد. همچنین در آن زمان اعلام شد پروژه ساخت اولین خودرو کراس‌اوور ملی نیز کلید خورده است که به‌دلیل ارتفاع کم خودرو موردنظر و خم شدن دبیر شورای عالی امنیت ملی برای امضا کردن روی در موتور، باید فرضیه تولید کراس‌اوور بودن این خودرو را در تصویر رد کرد. 
ازهمین‌رو باید گفت این خودرو مجهول‌الهویه یک سدان جدید بوده که توسط مهندسان ایران‌خودرو طراحی و تولید شده است. اما با پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» و گفت‌وگو با یک منبع آگاه در ایران‌خودرو، دو فرضیه برای این خودرو مطرح شده است. نخستین فرضیه مربوط به پروژه تولید خودرو جدید برمبنای پلت‌فرم پژو 301 است که با نام پروژه P322 شناخته می‌شود.  البته برخی شنیده‌ها حاکی از آن است درحال‌حاضر اجرایی شدن این پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.  فرض دوم به پروژه فیس‌لیفت پژو 301 توسط مهندسان و طراحان ایران‌خودرو اشاره دارد که از مدت‌ها پیش پروژه داخلی‌سازی آن آغاز شده است.
همچنین به‌گفته این منبع آگاه، درحال حاضر پروژه طراحی و ساخت پلت‌فرم جدید توسط شرکای خارجی ازجمله شرکت معتبر و نام‌آشنای پینین‌فارینا، به‌دلیل هزینه‌بر بودن آن به تعویق درآمده است. این موضوع می‌تواند ثابت کند خودرو موردنظر از پلت‌فرم جدید بهره نبرده و برمبنای پلت‌فرم پژو 301 شکل گرفته است.
با این حال جای امید است در شرایط کنونی و وجود مشکلات متعدد بر سر راه تولید خودرو، یکی از قطب‌های صنعت خودرو کشور خبرهای خوشی را برای علاقه‌مندان منتشر کرده است. همچنین از آن‌جاکه در هفته‌های گذشته محفلی کاملا خصوصی و شبانه با حضور مدیران ارشد ایران‌خودرو، صاحب‌نظران و کارشناسان صاحب‌سبک برگزار شده و در آن برای اولین‌بار نمونه پروتوتایپ کراس‌اوور ملی به نمایش درآمده است، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک اتفاقات خوشایندی در صنعت خودرو کشور رخ دهد. زیرا ممکن است گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌زودی چند محصول مختلف در سگمنت‌های گوناگون شامل سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور را به بازار معرفی کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسلم IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    1 0
    #خودرو. سلام دوستان.مگر ما در جنگ اقتصادی نیستیم.مگر در جنگ نبایدهزینه خوراک و مهمات و لجستیک و .... توسط دولت پرداخت شود؟پس چطور دولت و مجلس به خودروسازان بزرگ داخلی فشار میارن که خودرو را به قیمت پارسال باید بفروشید؛ولی تمام تورم و افزایش قیمت ها را باید از جیب بدهید. آیا این روش جزئ ایجاد ناراحتی و لطمه به صنعت خودرو که مورد نظر دشمن است ( بازی در زمین و به نفع دشمن ) آورده ای دیگر خواهد داشت .چطور بقیه خودروسازا مثل مدیران یا کرمان یا ....تا ۱۵۰ درصد برخی محصولاتشان افزایش قیمت داشته ولی این دو خودروساز باید به قیمت پارسال محصولاتشان را بفروشند!!!؟؟؟؟ قبول؛؛ جنگ اقتصادی است و صنعت خودرو یکی از اهداف دشمن. دشمن قصدش ضربه زدن به این صنعت است و بیکاری و تورم و نارضایتی در صنعت خودرو... پس نقش شما بعنوان دولت و مجلس چیست؟؟!!شما چه هزینه ای پرداخت میکنید. شما در ۴ ماه ابتدای سال جاری(۹۷) به بستگانتان مجوز ثبت سفارش ورود کالاهایی مثل موبایل ؛ کاغذ و ... رو با ارز ۴۲۰۰ تومانی دادید و میلیاردها از کیسه ملت رفت و الان دنبال ان کالاها و ارزها میگردید و پرتقال فروش نیست ! تولید و فروش خودرو؛ کاملاقابل رصد و کنترل است.دولت راست میگوید؛؛ و بفکر صنعت خودرو و ملت مشغول در این صنعت است و متوجه شده دشمن ان را هدف قرار داده ؟ مردانه روز یکشنبه در هیت دولت وزیر صمت پیشنهاد کند ؛ دولت بابت تولید هر دستگاه خودرو متعلق به اقشار معمولی جامعه ؛؛مثل تیبا پراید پژو وسمند... ؛؛ هزار دلار ۴۲۰۰ تومانی به این دو خودرو ساز پرداخت میکند و اگر موفق به صادرات شد۵۰۰ دلار بلاعوض بصورت تشویقی (بمدت یکسال ) پرداخت میکند.این یعنی مبارزه و اقدام پدافندی علیه آفند دشمن در صنعت خودرو . آنوقت آثار ان را در افزایش تولید ؛رضایت کارگران و تولیدکنندگان قطعه ی خودرو؛ رضایت مصرف کننده (اقشار متوسط یا همان سرمایه اصلی کشور ) کنترل قیمت ها؛؛ جلوگیری از سقوط سهام خودرویی و باطبع کل بورس؛ تقویت چرخه محرک اقتصاد و ..... را بدنبال خواهد داشت.لطفا در سایر گرهها بفرستید. شاید به دست ریس محترم جمهور و اعضا دولت به خصوص صمت رسید و متوجه شدن که رفتارشان دقیقا کمک به دشمن؛؛؛؛ در زمین زدن یکی از صنایع مهم کشور است . شما در کشور بخاطر گوشت مصرفی ؛ هواپیما از دست دادید؛برای خودرو ارز۴۲۰۰ بدهید و این بخش را نجات دهید
  • حسین IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    4 0
    مسلما کپی جدیدیست ولی باکیفیت 405 و ...افتضاح
  • حسین FR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    0 1
    دوستانی که نظر مخالف میدن دید ،درستی از تولید خودرو ندارن،مونتاژ یه خودروی روز دنیا مثل 2008 کاره کوچیکی نیست خودروسازی کشور رشده خوبی داشته منتها نوع حمایتی که ازش میشه درست نیست و البته جاده هم هموار نیست
    • آرمین IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
      0 0
      چنان میگی مونتاژ 2008 انگار ماشین شاخی هست! واسه کشور ما که بهترین طراحان و مهندسین داره مونتاژ باید ننگ باشه! لعنت به مافیای فرانسوی خودرو در ایران
  • zary IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    0 0
    دوست عزیزی که پیشرفت خوبی برای خودرو سازان متصور میدانی بد نیست نگاهی عاقلانه به تولیدات سالهای قبل و فعلی بندازی فالمثل هنوز شیشه بالابر پراید با کمک دو دست به کندی بسته میشود آیا در تولید سالهای متمادی یه محصول معایب و ضعفها نباید بر طرف بشوند و ادعاهای حمایت از مصرف کننده نباید منجر به تولید محصول بهتر شوند ؟ اساسا تولید خودرو در ایران بدون وجوذ رقیب جدی و نظارت شرکتهای صاحب تکنولوژی حاصلی جز تلف کردن سرمایه های ملی و از بین بردن صنایع دیگر است بجای تولید خودرو های اینچنین لوازم و ماشین الات کشاورزی وتجهیزات بخش صنایع مادر ارجحیت دارند و توسعه حمل ونقل عمومی و امنیت آن اولویت توسعه جامعه است
  • مصطفی IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    0 0
    خخخخخ حالا واستا ببین ایرانخودرو براتون چیکار میکنه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =