ائتلاف رنو ، نیسان و میتسوبیشی

روز پنجشنبه مدیران رده بالای نیسان و رنو بر اهمیت دوام ائتلاف میان این دوکمپانی که از زمان بازداشت کارلوس گون متزلزل شده تاکید کردند، اما هر دو طرف از سخن گفتن درباره بحث مناقشه‌برانگیز ریاست بعدی نیسان خودداری کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، ژان دومینیک سنار، ریاست جدید گروه خودروسازی رنو فرانسه روز پنجشنبه برای ملاقاتی دو روزه با مدیران نیسان به ژاپن رفت. در روزهای اخیر شایعات بسیاری بر سر آینده ائتلاف و احتمال این‌که سنار ریاست نیسان را نیز عهده‌دار شود، بر سر زبان‌ها بوده است. برخی در ژاپن بر این باورند که این ائتلاف نامتوازن است. اما تحلیل‌گران معتقدند این پیوند سه‌جانبه که شامل یک خودروساز کوچکتر یعنی میتسوبیشی نیز می‌شود، برای رقابت بهتر با همتایانی همچون فولکس‌واگن و تویوتا موتور ضروری است. 

تلاش برای کاهش تنش‌ها

پس از بازداشت گون در توکیو در ماه نوامبر به اتهام تخلفات مالی، این نخستین بار است که یک مقام عالی‌رتبه در رنو به ژاپن سفر می‌کند. افول یکی از سرشناس‌ترین مدیران خودرویی، خودروسازی جهان را تکان داد و باعث افزایش تنش میان رنو و نیسان شد.

براساس گزارش‌ها دیدار ژان دومینیک سنار با هیروتو سایکاوا، مدیرعامل نیسان و اوسامو ماسوکو، مدیرعامل میتسوبیشی در روز پنجشنبه حدود 2ساعت طول کشید. آقای ماسوکو پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که هرسه‌طرف در این جلسه بر اهمیت این ائتلاف تاکید کردند.

سایکاوا نیز به طور جداگانه به خبرنگاران گفت که آن‌ها در این دیدار در خصوص ریاست نیسان یا ادغام گسترده‌تر میان نیسان و رنو صحبتی نکرده‌اند و به این نکته تاکید کرد که طرح چنین مباحثی پیش‌پا افتاده و بی‌اهمیت است.

سایکاوا به خبرنگاران گفت: «چندین موضوع عملیاتی بود که ما باید در خصوص آن‌ها گفت‌وگو می‌کردیم و در نتیجه تمرکز نشست ما نیز بر همان موضوعات بود.»

برخی از مدیران نیسان از مدت‌ها قبل در این خصوص که تاثیرگذاری رنو بر نیسان بسیار بیشتر است، ناراضی بوده‌اند. رنو مالک 43درصد از سهام نیسان است در حالی‌که این خودروساز ژاپنی تنها 15درصد از سهام رنو (بدون حق رأی)‌ را در اختیار دارد. 

معمای حل نشده ریاست نیسان

سنار به محض ورود خود در ژاپن سعی کرد از وارد کردن فشار بیشتر بر وضعیت کنونی ائتلاف خودداری کند و در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت الان وقت مناسبی برای بحث در این باره نیست که آیا او ریاست نیسان را نیز برعهده خواهد گرفت یا نه.

سنار سه هفته پیش به‌عنوان مدیرعامل رنو انتخاب شد و با توجه به خبرهای منتشرشده قرار است به عضویت هیات مدیره نیسان نیز درآید. همچنین قرار است او با اعضای هیات مدیره و تیم‌های مدیریتی نیسان نیز ملاقات داشته باشد.

براساس اظهارات منابع آگاه این دیدار قرار است دوستانه و برای معرفی باشد. اما از زمان بازداشت کارلوس گون و حمایت اولیه رنو از او تا مجبور کردن او به استعفا، رابطه این دو کمپانی دچار تنش‌هایی شد که شاید برطرف شدن آن‌ها به مدتی زمان احتیاج داشته باشد.

مساله ریاست نیسان حالا به طور خاص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا این شرکت ژاپنی گفته یکی از دلایلی که گون قادر به انجام تخلفات مالی بوده تمرکز اختیارات در دست یک مدیر بوده است. هرچند گون منکر هرگونه تخلفی است. 

گون به شخصه نیروی پیش‌برنده این ائتلاف بود که از سال 1999 آغاز به کار کرد و باعث شد هر دو کمپانی از وضعیتی بحرانی نجات پیدا کنند. (میتسوبیشی از سال 2016 به این ائتلاف پیوست). گون در تلاش بود که پیوند رنو و نیسان عمیق‌تر شود و حتی احتمال ادغام کامل دو شرکت را نیز مطرح کرده بود؛ چیزی که مقامات نیسان در برابر آن مقاومت می‌کردند. 

خون جدید در ائتلاف

انتصاب سنار در اواخر ماه ژانویه به فروکش کردن بحث‌ها درخصوص رهبری ائتلاف پس از بازداشت گون و اخراجش از هیات مدیره نیسان کمک کرد. 

سنار که از تایرسازی میشیلین به رنو آمده، از نظر نیسان عضوی بی‌طرف است که می‌تواند تا حد بیشتری توازن را به این ائتلاف بازگرداند؛ چیزی که با توجه به اختیارات فراوان گون در هر سه کمپانی از گون ساخته نبود.

این دومین بار است که در یک ماه گذشته سنار با سایکاوا دیدار می‌کند. این در حالی است که گـــــــون همچنان پس‌از گذشت سه‌ماه همچنان در توکیو در بازداشت موقـــت به سر می‌برد. 

روز چهارشنبه وکیل مدافع پیشین او با یکی از جنجالی‌ترین وکلای مدافع ژاپن عوض شد تا برای دفاع او راهبردی تهاجمی‌تر دنبال شود. رنو روز پنجشنبه اعلام کرد که میزان درآمد و سودآوری آن در سال 2018 به خاطر افت فروش خودروهای دیزل، نوسانات نرخ عرض و خروج از بازار ایران دچار کاهش شده است.

نیسان نیز هفته پیش از کاهش سودسالانه خود و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح در شش سال گذشته خبر داد که به دلیل کاهش فروش جهانی و رکود بازار ایالات متحده رخ داده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =