کد خبر: 223992
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
آلودگی هوا

تا زمانی که بودجه لازم برای گسترش و بهبود وضعیت مترو و اتوبوس تخصیص نیابد، هزاران نقشه راه هم به سرانجام نخواهد رسید.

مهناز رمضانی - گسترش حمل‎ونقل عمومی یکی از راه‌های نجات هوای کلان‎شهرها از آلودگی است. تحقق این امر در گرو تامین اعتباراتی است که بخشی از آن بر عهده دولت قرار دارد، اما بدهی میلیاردی دولت به این بخش آن را به امیدی نافرجام تبدیل کرده است.

معضل آلودگی هوا مشکل دیروز و امروز کلان‎شهرهای کشور نیست؛ سال‌هاست بیشتر شهر‌نشین‌‌ها با این مشکل دست‎وپنجه نرم می‌کنند و نسخه‌هایی که طی سالیان گذشته برای حل این چالش جدی پیچیده‌اند، نتوانسته سایه آلودگی هوا را از سر این شهرها و شهروندانشان کم کند، اما در میان ده‌ها راهکار برای کاهش آلودگی هوا - از ایجاد طرح‌های ترافیک و زوج و فرد گرفته تا بارورسازی ابرها و تغییر کیفیت سوخت - تنها یک گزینه وجود دارد که همه صاحب‎نظران و مسئولان امر بر آن اتفاق نظر دارند و آن «گسترش و ارتقای حمل‎ونقل عمومی» است. 

حمل‎ونقل عمومی در شهرهای بزرگ از جمله مترو و اتوبوس تندرو که در بسیاری از شهرهای دنیا شامل موارد دیگری مانند تراموا و مونوریل نیز می‌شود، طی یک دهه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته اما هنوز به نقطه مطلوب دست نیافته است.

مطلوبیت حمل‎ونقل عمومی باید به‎گونه‌ای باشد که مردم در بررسی نفع خود به این نتیجه برسند که استفاده از حمل‎ونقل عمومی به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای شخصی است و حداکثر بعد از 350متر پیاده‌روی بتوانند به یکی از وسایل حمل‎ونقل عمومی برسند.

بدون شک برای دستیابی به چنین سطح و استانداردی در حوزه حمل‎ونقل عمومی علاوه‌بر عزم و اراده مسئولان مربوطه به یک نیروی محرک به نام بودجه و تخصیص اعتبارات مناسب هم نیاز است.

تا زمانی که بودجه لازم برای گسترش و بهبود وضعیت مترو و اتوبوس تخصیص نیابد، هزاران نقشه راه هم به سرانجام نخواهد رسید. درحال‎حاضر نیاز به نوسازی و توسعه ناوگان حمل‎ونقل عمومی به‎ویژه با اولویت‎دهی اتوبوس‎های هیبرید و برقی بیش‌از پیش احساس می‎شود.

هرچند در شرایط حاضر و باتوجه‌به سایه سنگین تحریم‎ها، نوسازی و توسعه اتوبوس‎ها با همان اتوبوس‎های دارای استاندارد سوخت بالاتر و مجهز به فیلتر نیز قابل اتکا خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =