کد خبر: 224034
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

طرح پیشنهادی ارتش ایالات‌متحده آمریکا بدین‌صورت بود که حداکثر وزن خودرو باید 970 کیلوگرم بوده و با حداقل گشتاور تولیدی 80 پوند بر فیت، قابلیت حمل 600 پوند وزن را داشته باشد و فاصله شاسی خودرو از سطح زمین نیز حداقل 25.6 اینچ باشد.

درواقع ایده ساخت خودروی جیپ پیشینه‌ای قدیمی و مقصودی نظامی دارد که به دوران جنگ جهانی اول در سال‌های 1914 بازمی‌گردد، هنگامی‌که مسیرهای دشوار و گل و باتلاق موجود در آن‌ها مانع عبور و حرکت سربازان و اسب‌ها می‌شد و بعضاً مرگ آن‌ها را به دنبال داشت. فرماندهان نظامی که از این قضیه دل‌خوشی نداشتند تصمیم به ساخت خودرویی 2 دیفرانسیل قدرتمند، محکم و چندمنظوره گرفتند. تا به‌وسیله این خودروها نه‌تنها بتوانند جان سربازان خود را حفظ کنند، بلکه قادر باشند مهمات نظامی را نیز بر روی آن‌ها نصب‌کرده و یا بااتصال تریلر، از خودرویی باقابلیت امدادرسانی و یا جابجایی اجسام بهره‌مند شوند. جیپ‌هایی که درنهایت ساخته شدند بانام جیپ میول یا همان M151 در بازار خودرو شناخته شدند. پس از جنگ جهانی به دلیل قدرت و تحمل بسیار بالای این خودروها و پیمودن مسیرهای سخت و ناممکن خریدوفروش جیپ میول به‌شدت افزایش پیدا کرد.

نام‌گذاری جیپ درواقع گرفته‌شده از کلمه انگلیسی General Purpose یا همان چندمنظوره می‌باشد که به‌صورت مختصر شده G.P درآمد و با گذر زمان و بر اساس تلفظ سریع‌تر، به جیپ یا Jeep تبدیل شد. جو فریزر که در اصل رئیس هیئت‌مدیره شرکت ویلیزه بود، از اوایل سال 1939 در فکر خود رویای ساخت خودرویی نظامی و درعین‌حال سبک، محکم و قدرتمند را داشت که در میادین جنگی قابل‌استفاده باشد. در ماه سپتامبر سال 1939 و شروع جنگ جهانی دوم، با احتمال درگیری ایالات‌متحده آمریکا در بحران به وجود آمده، نیاز به پیگیری این ایده توسط جو فریزر شدت بیشتری گرفت و منجر به مذاکره وی با افسران تدارکات ارتش شد. نهایتاً تصمیم گرفته شد که کمپانی ویلیز نمونه اولیه جیپ میول را ساخته و بررسی نماید.

این هدف و ایده درخشان، درواقع گامی بلند به‌سوی موفقیت‌های فراوان بود و تأثیر بسزایی در نتایج حاصل‌شده جنگ داشت. به همین دلیل باعث شد افراد و شرکت‌های زیادی برای به دست گرفتن ساخت این خودرو دندان‌تیز کنند. در این میان، چند ماه پس از تصمیم به ساخت این خودرو، اخبار حاکی از ساخت نمونه متفاوتی از این خودرو توسط شرکت بنتام بود که درواقع خودرویی سریع و سبک باقابلیت حمل 3 سرنشین بود و در اصل نمونه پیشرفته‌تری از یک موتورسیکلت همراه با جعبه بغل بود. ارتش ایالات‌متحده امریکا در سال 1940 طرح اولیه خودروی موردنظر خود را برای 135 شرکت خودروسازی ارسال کرد و از آن‌ها دعوت کرد که بر روی این طرح کار کنند. اما فقط سه شرکت فورد، بنتام و ویلیز تصمیم به ساخت این خودرو گرفتند.

طرح پیشنهادی ارتش ایالات‌متحده آمریکا بدین‌صورت بود که حداکثر وزن خودرو باید 970 کیلوگرم بوده و با حداقل گشتاور تولیدی 80 پوند بر فیت، قابلیت حمل 600 پوند وزن را داشته باشد و فاصله شاسی خودرو از سطح زمین نیز حداقل 25.6 اینچ باشد. کمپانی کانتیننتال به سفارش شرکت بتنام نمونه اولیه موتور چهار سیلندر جیپ را در سال 1940 تولید کرد. اما بنا به دلایلی از ادامه مسیر ساخت کناره گرفت. در ادامه این ماجراجویی شرکت بنتام از خودروسازی‌های دیگر تقاضای همکاری کرد و شرکت ویلیز هم ترجیح داد به‌تنهایی این پروژه را تکمیل نماید. سختی این کار زمانی شدت گرفت که اعلام شد برای ساخت نمونه اولیه جیپ تنها 49 روز به شرکت‌های خودروسازی فرصت داده خواهد شد.

کارل پرابست، طراح موفق و معروف، مسئولیت طراحی اولین جیپ نظامی دنیا یعنی Willys MB را بر عهده داشت و این پروژه را تنها در مدت 2 روز و بدون دریافت هیچ دستمزدی (بنا به اهداف میهن پرستانِه) تکمیل کرد. اما موفق به رعایت وزن خودرو نشده بود و ویلیز شکست خورد. سرانجام با اتمام مهلت داده شده توسط ارتش به شرکت‌های خودروسازی، نمونه اولیه بنتام در طی 49 روز موعد تکمیل گردید و برای تست به ارتش تحویل داده شد که دی طی آزمایش‌های طاقت‌فرسا و بسیار سنگین، این خودرو موفق شد تا تمامی نیازهای موردنیاز را برآورده کند.

در پایان نیز هرکدام از شرکت‌های فورد و ویلیز، بهبودهایی به قسمت‌های مختلف این نمونه اولیه اضافه کردند و گشتاور تولیدشده نهایی برابر با رقم 105 پوند بر فیت شد که از نمونه مورد تقاضای ارتش بسیار قدرتمندتر بود. در دوران جنگ جهانی دوم، بیش از 700 هزار سفارش تولید را برای این سه شرکت به دنبال داشت.

 امروزه نیز فروش جیپ میول باهدف جمع‌آوری کلکسیون در دنیا صورت می‌گیرد.            

منبع : ویرلن

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسنعلی ابراهیمی سعید IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    جالب بود اگر در مورد خودروهای بلوک غرب و شرق مقایسه ای بگذارید عالی تر خواهد بود
  • علیرضا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    1 0
    با سلام ممکن هست نویسنده بفرمایند ویلیز چه ربطی به میول داره .میول مدتها بعد از ولیز ساخته شده در ضمن در مزایده ای که ارتش امریکا می گذارد ویلیز باوجود وزن بالاتر بخاطر قابلیت بهتر برگزیده میشود.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 0
    درباره جیپ سفیر هم بنویسید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =