موتورسوار

آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهد موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین کارها در ایران به‌شمار می‌رود، به آن نشان که در 10 ماه امسال نزدیک به 38درصد متوفیان سوانح رانندگی، راکبان موتورسیکلت بوده‌اند و به احتمال زیاد علاقه‌ای هم به استفاده از کلاه ایمنی نداشته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، دیروز رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران حامل اخبار تلخی درباره موتورسواران بود. سرهنگ احسان مومنی درباره تصادفات منجر به فوت شهر تهران در ۱۰ ماهه سال ۹۷ اعلام کرد: «۳۸ درصد متوفیان حوادث رانندگی مربوط به موتورسیکلت‌سواران است که با بررسی و آنالیز تصادفات به وقوع پیوسته ۳۳ درصد رانندگان موتورسیکلت فوتی دارای سن بین ۱۸ تا ۲۸ سال بودند و در ۶۳ درصد تصادفات مقصر حادثه بوده‌اند.»

این مقام پلیس اخبار تلخ خود را با این‌گونه ادامه داد: «عامل اصلی فوت رانندگان موتورسیکلت ضربه واردشده به سر است.»  

وی درنهایت به پیامدهای عدم استفاده از کلاه ایمنی اشاره کرد و افزود: «باتوجه به اینکه ۸۷درصد موارد فوتی رانندگان موتورسیکلت در اثر ضربه واردشده به سر است، آن‌ها باید از کلاه ایمنی هنگام رانندگی استفاده کنند.»

بزرگراه‌های حادثه‌خیز

مقامات پلیس درباره جغرافیای شهری تصادف موتورسوارها می‌گویند ۵۳درصد این تصادفات در محورهای بزرگراهی شهر تهران به‌وقوع پیوسته است. یعنی همانجایی که میزان سرعت خودروها ازجمله موتورسیکلت‌ها بیش‌از معابر درون‌شهری است و به‌احتمال زیاد تصادف بر اثر همین سرعت و ضربه به سر موتورسواران به‌دلیل اصلی فوت آنها تبدیل شده است.

سال گذشته ستاد دیه کشور اعلام کرد از سال ۸۵ تا ۹۵ ۵۵ هزار نفر به‌دلیل رانندگی با موتورسیکلت جان خود را از دست داده‌اند. 

این آمار یک‌چهارم مجموع تلفات رانندگی در همین بازه زمانی را شامل می‌شود، یعنی هر سال 5500 نفر و روزانه 15‌نفر.  براساس آمار پلیس در سال گذشته ۳۳‌درصد از متوفیان حوادث رانندگی تهران راکبان موتورسیکلت بودند. پلیس بارها اعلام کرده است موتورسواران در رتبه‌دوم حوادث قرار دارند.

به‌گفته معاون اجتماعی پلیس راهور بسیاری‌از کشته‌شدگان موتورسواری، جوانان هستند و بیشتر این افراد از کلاه‌ ایمنی استفاده نمی‌کنند. این آمارها نشان می‌دهند شاید یکی از خطرناک‌ترین و مرگ‌آورترین کارها در ایران نشستن بر ترک موتور است.

نداشتن گواهینامه

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور نیز به «دنیای‌خودرو» اعلام کرد: «اکنون در شهر تهران بیش‌از سه و نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت تردد می‌کند. همه راکبان این موتورها دارای گواهینامه نیستند و نداشتن گواهینامه به یکی از مشکلات آنها تبدیل شده، برهمین اساس بیشتر توقیفی‌های موتورسیکلت علاوه‌بر تخلف و عدم رعایت قوانین، نداشتن گواهینامه است.»

تعداد بالای آمار مرگ‌ومیر موتورسواران به‌حدی است که برخی نمایندگان مجلس را به فکر پیگیری جدی درباره این موضوع انداخته است. عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «در شهر تهران و کلان‌شهرها آمار استانداردی از تعداد موتورسیکلت‌هایی که باید در سطح شهر تردد کنند، تعریف نشده است. باتوجه به قیمت پایین این وسیله‌نقلیه مردم به‌صورت کاملا آزادانه با موتورسیکلت در سطح شهر تردد می‌کنند و روزبه‌روز هم به تعداد موتورسیکلت‌ها مانند خودرو افزوده می‌شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه آمار بالای مرگ موتورسواران دلایل زیادی دارد، توضیح داد: «اطلاع‌رسانی درباره پیامدهای استفاده نادرست از موتورسیکلت بسیار ضعیف است. به‌همین‌دلیل یکی از نکات مهم آگاهی دادن به مردم نسبت‌به عواقب استفاده از موتورسیکلت‌های ناایمن است. علاوه‌بر این، بیشتر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، استاندارد نیستند، خود موتورسواران هم از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و رعایت قوانین برای بیشتر آنها نیز مهم نیست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =