کامیون 2631

کامیون‎های ولوو در فضاهای معدنی ایران نتوانسته‎اند انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. چراکه این کامیون‎ها مخصوص کار در معدن طراحی نشده‎اند و از سوی دیگر، تامین خودروهای معدنی ولوو برای معادن ما که در مقایسه با معادن دنیا «بزرگ‎مقیاس» ارزیابی نمی‎شوند، مقرون به‌صرفه نیست.

اگر سری به استان کرمان که مهد معادن ایران است، بزنیم و بازدیدی از سایت‎های معدنی مستقر در این استان داشته باشیم، یکی از نخستین چیزهایی که توجه ما را در این سایت‎ها به خود جلب خواهد کرد، تعدد خودروهای سنگین آمیکو است که به فعالیت در فضاهای معدنی مشغول هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی این شرکت، از حدود 35هزار خودرو عرضه‎شده از سوی گروه صنعتی آمیکو که هم‎اکنون در خیابان‎ها، جاده‎ها و معادن کشور مشغول به‌کار هستند، 18هزار خودرو به‌طور مشخص در سایت‎های معدنی به‌کار گرفته شده‎اند. اما دلیل اقبال معدنکاران کشور به این خودروها چیست؟

درست است که برند ولوو محبوب‎ترین برند خودروهای تجاری در کشور است و کامیون‎های این کمپانی، بهترین عملکرد را در جاده‎های ایران از خود به نمایش گذاشته‎اند، اما در فضاهای معدنی نتوانسته‎اند انتظارات کاربران خود را فراهم کنند. چراکه اصولا خودروهای ولوو به‌غیر از دامپ‎تراک‎ها و دیگر ماشین‎آلات معدنی این برند، مخصوص کار در معدن طراحی نشده‎اند و از سوی دیگر، تامین خودروهای معدنی ولوو برای معادن ما که در مقایسه با معادن دنیا «بزرگ‎مقیاس» ارزیابی نمی‎شوند، مقرون به‌صرفه نیست.

آمیکو با درک این خلأ‌، از سال‎ها پیش اقدام به ساخت و به‎روزرسانی خودروهایی کرد که توان پیمایش در فضاهای معدنی را داشته باشند. یکی از این خودروها، کامیون 2631 آمیکو بود که طی هفته‎های گذشته خبر از عرضه نسخه جدید آن همراه با به‎روزرسانی‎ها گسترده داده بودیم.

امتیازات کامیون 2631 جدید

این خودرو تنها خودرو تجاری سنگین یورو 5+EEV است که حتی قابلیت ارتقا به یورو6 را نیز دارد. موتور جدید این محصول که 400‌اسب‌بخار قدرت و 1950نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند، دارای حجم محفظه احتراق 12‌لیتری و مجهز به تکنولوژی In retarder است. این موتور با استفاده از کیت پدال گاز جدید ساخت شرکت ویلیامز کانادا دوران می‎کند.  فناوری BEHR آلمان کار خنک‌سازی را برای این محصول شرکت آمیکو انجام می‌دهد. کوپلینگ‎های ادوات این خودرو نیز ساخت Voss  آلمان است.

این شرکت، معتبرترین سازنده مجموعه کیت پدال‎ها در جهان است. گیربکس 14‌دنده این کامیون نیز ساخت   Eaton fast است. امتیاز دیگر کامیون 2631 جدید، ترمزهای آن است که یکی از معتبرترین برندهای سازنده این سیستم در جهان یعنی Wabco آلمان آن را ساخته است. 

در مدل قبلی این کامیون، اکسل جلو می‎توانست تا 6.5‌تن بار را تاب بیاورد و اکسل‎های عقب نیز هر یک تا 11‌تن تحمل داشتند، اما در مدل جدید این ظرفیت تا 8تن در جلو و 16‌تن برای هر اکسل در عقب افزایش یافته که در کل 32GVW تن برای خودرو قابل حمل است.

پیشرانه‎ای قدرتمند

همان‎طور که گفته شد کامیون 2631 از موتور ارتقایافته 12لیتری بهره می‎برد که توانی برابر با 400اسب‌بخار دارد. این موتور 6‌سیلندر که قبلا در محصولات دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته، با دانش فنی AVL اتریش طراحی شده است. این شرکت دانش طراحی موتور بسیاری از خودروهای اروپایی مثل MAN را تامین می‎کند. 

هرچند کمپرسی 2631 قبلی می‎توانست 336اسب‌بخار و 1350‌نیوتون‌متر گشتاور تولید کند که به عقیده کارشناسان موفق‎ترین کمپرسی در ایران بوده است اما آمیکو این‌بار از موتوری استفاده کرده که هم قدرت آن به 400‌اسب‌بخار رسیده و هم گشتاوری برابر با 1950‌نیوتون‎متر آن هم در دور 1500 RPM  تولید می‎کند. این بدان معناست که تولید حداکثر گشتاور در دور پایین،خود سبب کاهش مصرف سوخت در این خودرو نسبت به رقیبان می‎شود.

افزایش امکانات رفاهی

مدل 2631 آمیکو در نسخه‌های قدیمی‌تر هم از امکانات خوبی در کابین برخوردار بود که از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی پنوماتیک قابل تنظیم، اتاق دوجداره و ایزوله شده، تختخواب، کمربند ایمنی، قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی، گرم‌کن آینه، سیستم گرمایش و سرمایش، تاخوگراف و بخاری درجا اشاره کرد. 

این امکانات گرچه در زمان خود و در مقایسه با محصول آن زمان، کافی به‌شمار می‌آمدند اما آمیکو در نسخه جدید امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری را لحاظ کرده است. در مقایسه با محصولات قبلی آمیکو، این کامیون تقریبا بسیاری از امکانات مهم را ارتقا داده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجادیاوری IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    0 0
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید کاش میشد طرح اقساطی گذاشته بشه که افراد کم درآمدم بتونن صاحب کمپرسی بشن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =