وستا

نکته قابل‌توجهی که در این خصوص باید به آن اشاره کرد، همکاری مشترک لادا و رنو است و این خودروساز روسی به‌نوعی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این برند فرانسوی شناخته می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، به‌تازگی خبرهایی مبنی‌بر مذاکرات انجام‌شده میان خودروسازان داخلی و خودروسازان روسیه در رسانه‌ها منتشر شده است که احتمال شروع همکاری و مونتاژ محصولات روسی در کشور را در آینده افزایش می‌دهد. البته روابط دیپلماتیک میان ایران و روسیه در شرایط کنونی می‌تواند به‌عنوان برگ برنده‌ای برای شروع همکاری مشترک در زمینه تولید و مونتاژ خودرو در کشور به‌شمار رود. زیرا باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی و قطع همکاری شرکای خارجی، پتانسیل و کشش بازار ایران بیش‌از پیش شده است و همین موضوع می‌تواند به تعمیق روابط مشترک کمک شایانی کند. 

درواقع با آغاز همکاری مشترک میان ایران و روسیه، می‌توان گفت یک تجارت دوسر سود شکل خواهد گرفت. زیرا پتانسیل و زیرساخت بازار ایران در زمینه تولید و صادرات محصول به کشورهای همسایه می‌تواند بسیار حائزاهمیت باشد. 

ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فن‌آوری‌های پیشرفته روسیه (روستک) اعلام کرد شرکت خودروسازی آوتوواز که با تولید محصولات برند لادا به شهرتی جهانی دست یافته، با ایران برای عرضه و ساخت خودرو در این کشور در حال مذاکره است.

وی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودرو در هند به خبرنگاران گفت: «آوتوواز در مصر خط مونتاژ خودرو دارد و با برخی کشورهای دیگر ازجمله ایران برای همکاری مذاکره می‌کند.»

اما نکته قابل‌توجهی که در این خصوص باید به آن اشاره کرد، همکاری مشترک لادا و رنو است و این خودروساز روسی به‌نوعی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این برند فرانسوی شناخته می‌شود.

ازهمین‌رو می‌توان گفت ورود لادا به ایران برنامه جدید رنو برای بازگشت به ایران تلقی شود و مشکل تامین قطعات محصولات رنو نیز با امضای این قرارداد تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

کمپانی فرانسوی رنو در مارس سال ۲۰۰۸ با پرداخت حدودا یک‌میلیارددلار، ۲۵درصد از سهام شرکت آوتوواز را خریداری کرد. مابقی سهام این شرکت در اختیار شرکت روسی روستک بوده که همین موضوع سبب می‌شود امضای قرارداد مشترک میان روسیه و ایران، بسیار موردتوجه قرار بگیرد.

سال گذشته به دلیل صادرات خودرو لادا تولید این شرکت خودروسازی 57درصد افزایش داشت و به 38 هزار و 50 دستگاه رسید. به‌گفته جان پتاکک، معاون فروش و بازاریابی شرکت آوتوواز، این خودروها به 34کشور ازجمله ترکیه، تونس، شیلی و کوبا صادر شده‌اند. 

بیشترین فروش خودرو لادا در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بوده است، به‌گونه‌ای که در سال 2018، 26 هزار و 305 خودرو در قزاقستان، بلاروس و ازبکستان به فروش رفت.

از خودروهای پرفروش لادا می‌توان به لاداوستا اشاره کرد. این خودرو بیش از 30درصد فروش لادا را به خود اختصاص داده است. لاداوستا بر پایه پلت‌فرم b/C شکل گرفته که با همکاری رنو و آوتوواز توســـــــعه یافته است. 

روند تولید این خودرو در بازه زمانی یک‌ساله از سال 2015 انجام شده، همچنین لادا X-Ray نیز نخستین خودرو کراس‌اوور آوتوواز است که از فوریه 2016 به بازار راه پیدا کرد. این خودروساز روسی درمجموع 5مدل خودرو را در 20 نوع تیپ‌بندی گوناگون به بازار عرضه می‌کند که باتوجه به نیازسنجی بازار، می‌توان انتظار داشت با ورود محصولات این برند روسی به بازار ایران، تحولی در وضعیت کنونی رخ داده و بازار خودرو از رکود خارج شود. حال باید دید در آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد و سرنوشت این مذاکرات چه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =