خودروسازی هند

دولت هند برای غلبه بر مشکل آلایندگی سعی دارد استانداردهای محلی را تا حدی ارتقا دهد که با استانداردهای جهانی متناظر شوند و بدین ترتیب هند بتواند تا سال 2020 خود را از سطح آلایندگی BS-4 به BS-6 (معادل یورو 6) برساند.

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2021 هند به سومین بازار بزرگ خودروهای سواری در جهان بدل خواهد شد. حدودا هفت سال طول کشید تا هند توانست تولید سالانه خود را از سه‌میلیون به چهارمیلیون دستگاه خودرو افزایش دهد. هرچند انتظار می‌رود که نقطه عطف بعدی در تولید خودرو این کشور یعنی رسیدن به تولید سالانه 5‌میلیون دستگاه خودرو در کمتر از 5‌سال حاصل شود.

رسیدن به این رقم تا حد زیادی به ادامه شتاب توسعه اقتصادی کنونی، موفقیت هند در رسیدن به نرخ رشد داخلی 7‌درصد تا سال 2020، استمرار شهرنشینی و توسعه شهرهای بزرگ، افزایش جمعیت طبقه مصرف‌کننده و قوانین و سیاست‌های حمایتی بستگی دارد.

با در نظر داشتن این رشد، می‌توان به چشم‌اندازی از گرایش‌های پیش‌روی بازار هند دست پیدا کرد. بازار خودروهای سواری در هند در سایه‌ گرایش‌های متعددی رشد پیدا خواهد کرد که برخی مختص این کشور بوده و برخی به مسائل جهانی مربوط هستند. 

گرایش‌های اقتصادی و دموگرافیک

در حال حاضر بخش خودرو بیش‌از 7‌درصد تولید ناخالص ملی در هند را تشکیل می‌دهد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای صنعت خودرو هند در 10ساله بین 2016 تا 2026 قرار است این رقم تا 12‌درصد افزایش پیدا کند.

برخی از گرایش‌های اقتصادی می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. رشد سریع شهرسازی به این معناست که تا سال 2030 بیش از 500‌میلیون نفر از مردم هند ساکن شهرها خواهند بود که این رقم 1.5‌برابر بیشتر از جمعیت فعلی ایالات‌متحده است.

افزایش درآمدها نیز همچنین نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2025 حدود 60‌میلیون نفر به طبقه مصرف‌کننده هند (یعنی خانوارهایی که ماهانه بیش‌از ‌هزار دلار درآمد دارند) افزوده خواهد شد.

همزمان افراد بیشتری نیز به نیروی کار فعال در این کشور خواهند پیوست. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 مشارکت افراد در بخش کار به 67‌درصد کل جمعیت برسد و با توجه به ورود بیشتر زنان و همچنین جوانان به بازار کار می‌توان انتظار تقاضای بیشتری را برای حمل و نقل داشت.

بخشی از این جمعیت یک‌سره به سراغ بازار خودروهای چهارچرخه خواهند رفت و بقیه خریدار خودروهای دو تا چهارچرخه خواهند بود. بیش از 44‌درصد خانوارهای طبقه مصرف‌کننده ساکن 49‌خوشه توسعه اصلی خواهند بود. 

به عنوان مثال انتظار می‌رود دهلی در سال 2025 تولید ناخالص ملی برابر با کل کشور روسیه داشته باشد. شهرهایی مانند دهلی مناطق جذابی برای خودروسازان هستند. در آینده این گرایش‌های اقتصادی و جمعیتی می‌تواند رشد بازار خودروهای سواری را متحول کند.

خودروهای مینی و هاچ‌بک از مدت‌ها قبل به عنوان پرفروش‌ترین مدل‌های خودرویی در هند شناخته می‌شوند و تقریبا 50‌درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و بین سال‌های 2014 تا 2017 بین 6 تا 7‌درصد رشد داشته‌اند.

اگرچه این بخش‌ها همچنان دست بالا را خواهند داشت، اما انتظار می‌رود بخش‌های جدید همچون شاسی‌بلندهای جمع و جور، سدان‌ها و خودروهای لوکس نیز در سال‌های آینده رشد قابل‌توجهی پیدا کنند.  

تداوم حمایت دولت هند از خودروسازی

دولت هند از طریق برنامه‌ 10ساله خودروسازی، برنامه حمل و نقل الکتریکی و سایر مشوق‌ها دو هدف عمده را دنبال می‌کند: تسهیل رشد بلندمدت در صنعت خودرو و کاهش آلایندگی و وابستگی به نفت.

در برنامه 10ساله منتهی به سال 2026 دولت و صنعت خودرو هند سه‌برابر شدن درآمد این صنعت را تا حد 300میلیارد دلار و افزایش صادرات خودرویی را تا 80میلیارد دلار دنبال می‌کنند. 

برای تحقق این اهداف چنین تخمین‌زده می‌شود که این بخش از صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به ایجاد 60میلیون موقعیت شغلی کمک کند و نتیجه آن به بهبود تولید رقابتی و کاهش آلایندگی ناشی از خودروها منجر شود.

دولت هند برای غلبه بر مشکل آلایندگی سعی دارد استانداردهای محلی را تا حدی ارتقا دهد که با استانداردهای جهانی متناظر شوند و بدین ترتیب هند بتواند تا سال 2020 خود را از سطح آلایندگی BS-4 به BS-6 (معادل یورو 6) برساند.

علاوه‌بر این هند در تلاش است تا متوسط مصرف سوخت را بین سال‌های 2017 تا 2021 به میزان 10درصدو از سال 2022 به بعد تا 30درصد بهبود ببخشد. 

تبدیل شدن هند به یک قطب خودروسازی 

مجمع اقتصاد جهانی، هند را در شاخص جهانی تولید خودرو به عنوان سی‌امین تولیدکننده خودرو می‌شناسد که قابلیت تولید آن با بیش‌از 100کشور برابری می‌کند. مشوق دولت نیز با نام «ساخت هند» که خریداران را به خرید کالای هندی تشویق می‌کند، تاثیر بسزایی در ارتقای جایگاه تولیدی این کشور داشته است.

در چهار سال اخیر هند موفق شده است 9پارامتر از 10 پارامتر موجود در خودروسازی را بهبود ببخشد. اگرچه هنوز فاصله زیادی وجود دارد تا بتواند در عرصه تولید به کشوری پیشتاز بدل شود، کمپانی‌های فعال در بخش خودرو از این موقعیت برای بدل شدن هند به قطب تولید خودروهای ارزان باکیفیت شدیدا استقبال می‌کنند.

هند پس از ایجاد یک بازار قوی برای خودروهای مینی و هاچ‌بک حالا در تلاش است تا مدل‌های شاسی‌بلند و سدان جمع‌وجور خود را به بازار جهانی معرفی کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =