بیمه

امسال افزایش چندبرابری قیمت در همه حوزه‌ها ازجمله خودرو را شاهد بوده و هستیم و این اتفاق دامن صنعت بیمه را هم می‌گیرد.

سال 98 سال بسیار سختی برای صنعت بیمه کشور ازجمله بیمه خودرو است زیرا افزایش چندبرابری قیمت‌ها دامن بیمه را هم خواهد گرفت. به ‌گفته یک کارشناس بیمه باتوجه به افزایش قیمت شتر، به احتمال زیاد در سال آینده نرخ بیمه شخص‌ثالث تا میزان دو برابر افزایش خواهد یافت و ازآنجاکه توانایی پرداخت آن برای شرکت‌های بیمه سخت و دشوار است، آن‌ها با خطر ورشکستی روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، هرسال با افزایش نرخ دیه متناسب با ملاک‌های اقتصادی و شرعی نرخ‌های جدیدی پیش‌رو صنعت بیمه است اما امسال پیش‌بینی می‌شود از یک‌سو هم نرخ ریالی بیمه افزایش پیدا کند و هم ازسوی‌دیگر باتوجه به شرایط نامساعد اقتصادی، صنعت بیمه کشور به‌ویژه بیمه خودرو پیش‌از سال‌های‌گذشته تحت فشار قرار بگیرد و روزهای سختی را سپری کند.  

در سال جاری بخش اعظم شرایط نامساعد اقتصادی کشور ناشی‌از تحریم‌هایی بوده که آمریکا از پاییز امسال بر کشور تحمیل کرده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال 98 از ناحیه تحریم‌های بین‌المللی و کاهش درآمد نفت، کشور دچار کسری‌بودجه شود.

ازسوی‌دیگر هنگامی که رکود وجود دارد، بحث تحقق درآمدهای مالیاتی نیز دچار تردید می‌شود و همه این‌ها بر اقتصاد کشور تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت. به‌هرحال دولت در شرایط سختی قرار دارد و به‌گفته کارشناسان انتظار می‌رود دولت بتواند از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کند. البته بنگاه‌های اقتصادی مانند بیمه‌ها نیز چشم امیدشان به دولت است تا بتوانند با استفاده از برخی تمهیدات مانند تسهیلات دولت، خود را از ورشکستگی برهانند.

به‌گفته رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس «باتوجه به افزایش قیمت شتر، گاو و گوسفند، نرخ دیه 98 پس‌از بررسی‌های کارشناسی در فروردین‌ماه اعلام می‌شود و رئیس قوه قضاییه پس از اظهارنظر کارشناسان در فروردین‌ماه این نرخ را اعلام خواهد کرد.»

افزایش دوبرابری نرخ بیمه

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با اشاره به اینکه هرسال اسفندماه میزان درصد رشد نرخ بیمه شخص‌ثالث برای سال آینده مشخص می‌شود، به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «امسال افزایش چندبرابری قیمت در همه حوزه‌ها ازجمله خودرو را شاهد بوده و هستیم و این اتفاق دامن صنعت بیمه را هم می‌گیرد. بر همین اساس و باتوجه به افزایش قیمت شتر، نرخ بیمه شخص‌ثالث هم تغییر چشمگیری خواهد کرد و به احتمال زیاد در سال آینده نرخ بیمه شخص‌ثالث تا دو برابر افزایش خواهد یافت.»

این کارشناس بیمه با اشاره به اینکه در سال جاری نرخ بیمه شخص‌ثالث 10‌درصد افزایش پیدا کرد، توضیح می‌دهد: «امسال نرخ دیه مصوب برای ماه‌های عادی 231 و برای ماه‌های حرام ۳۰۸‌میلیون‌تومان است و  هر سال نرخ دیه متناسب با قیمت شتر تعیین می‌شود. طبق‌پیش‌بینی‌ها ممکن است قیمت شتر به 5میلیون‌تومان هم برسد و با این حساب نرخ دیه برای سال آینده دو برابر شود و از 500 تا حدود 700میلیون‌تومان خواهد شد.»

حسینی با اشاره به پیامدهای افزایش دوبرابری نرخ بیمه شخص‌ثالث می‌گوید: «بیمه شخص‌ثالث برای شرکت‌های بیمه زیان‌ده است و با این اتفاق شرکت‌های بیمه نمی‌توانند تعهدات خود را انجام دهند و در معرض خطر ورشکستگی قرار خواهند گرفت. از طرف دیگر مردم نیز توانایی پرداخت بیمه شخص‌ثالث را نخواهند داشت و برخی بدون تمدید بیمه خود رانندگی می‌کنند و با احتساب این مورد، مار جمعیت کیفری هم افزایش می‌یابد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =