بورس

بازار سهام در هفته گذشته به‎نسبت عملکرد خوبی از خود برجای گذاشت و توانست رشد بیش‌از 5هزار واحدی را به ثبت برساند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در این بین صنعت خودرو که یکی از صنایع تاثیرگذار بورسی محسوب می‌شود نیز در مجموع با رشد همراه بود. اما در کل باید گفت این صنعت در چند وقت گذشته روند نوسانی را پشت سر گذاشته و از ثبات لازم برخوردار نبوده است. 
وضعیت حال و آینده خودرویی‌های بورس چه در کوتاه‎مدت و تا پایان سال و چه در سال آینده از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد. بدیهی است خودروسازان برای این‎که بتوانند در بورس رشد پایداری را تجربه کنند، باید اقدامات اصلاحی را در دستور کار خود قرار بدهند. حال باید دید خودروسازان و قطعه‎سازان حاضر در بورس چه عملکردی را از خود برجای خواهند گذاشت.

سعید مومنی، کارشناس معاملات کارگزاری نهایت‎نگر:وضعیت خودرویی‎ها از نظر عملیاتی مناسب نیست

چه اتفاقاتی در هفته گذشته رشد و سپس افت بازار سهام را رقم زدند؟
بازار سرمایه متاثر از چند اتفاق قابل پیش‎بینی و مهم نظیر رشد قیمت‌های جهانی، ارسال گزارش‎های مثبت ماهانه و همچنین رشد ارز در بازار آزاد بود و با اتکا به شرکت‌های دلارمحور و صادراتی رشد نسبتا رکوردشکنی را تجربه کرد. بدین‎ترتیب شاخص‌کل تحت‌تاثیر نمادهای خودرویی، فلزی، معدنی و پتروشیمی در یک رالی 10هزار واحدی، کانال ۱۶۶هزار را فتح کرد و در انتهای هفته تحت‌تاثیر شوک استعفای ظریف، وزیر امور خارجه که مورد موافقت قرار نگرفت، عقب نشست.

 با ‌توجه به جهش شاخص در هفته گذشته، چه رکوردهایی در بازار جابه‎جا شدند؟
در ابتدای هفته شاهد ثبت چند رکورد بودیم. بدین‌ترتیب رشد روزانه شاخص‌کل که از اواخر مهرماه جهش‎های کمتر از یک‌درصدی را تجربه کرده بود، طی اولین روز هفته، افزایش سه‌درصدی را پشت سر گذاشت. ازسوی‌دیگر، ارزش معاملات که در دو ماه اخیر کمتر از 500میلیارد تومان بود، در همین روز نزدیک به یک‎هزارمیلیاردتومان رسید.

 در هفته‎های اخیر شاهد رشد سهم‎های کوچک قطعه‎ساز در گروه خودرویی هستیم. این موضوع را چگونه می‎توان تبیین کرد؟
شاخص‌کل هم‎وزن که معیار دقیق‎تری برای رشد شرکت‌های کوچک را ارائه می‎دهد، همچنان به روند صعودی و آرام خود تداوم بخشید و تک‎سهم‎های کوچک و شرکت‌های قطعه‎ساز، ساختمانی، قندی و غذایی عامل رشد شاخص هم‎وزن در هفته جاری بودند.

 وضعیت خریدوفروش حقیقی‎ها و حقوقی‎ها در بازار طی هفته گذشته چگونه بوده است؟
اولین‎بار پس از دو ماه اخیر، خالص خرید حقیقی‎ها نسبت‌به حقوقی‎ها بیشتر شد و سهامداران حقوقی به‎خصوص در برخی نمادها عرضه‎کننده بودند. هرچند این موضوع در دو روز آخر هفته که بازار از صعود باز ایستاد، برعکس شد و حقوقی‎ها در نقش حمایتی ظاهر شدند و اقدام به خرید از حقیقی‎ها کردند.

 این روزها موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای بعضی نمادهای خودرویی همچون ایران‎خودرو بسیار به‌گوش می‎رسد و این امر در برخی مواقع رشد سهم را به همراه داشته، دلیل این استقبال باتوجه به این‎که هنوز افزایش سرمایه تصویب نشده است، چیست؟
شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها برای ایران‎خودرو طبق اخباری که به‌گوش می‎رسد، احتمالا سال آینده در دستور کار قرار می‌گیرد، بنابراین حرکاتی که در سهم ایران‎خودرو شاهد هستیم، صرفا حرکات هیجانی بازار هستند. البته باتوجه به جو بازار، خرید سهام خودرویی‎ها بیشتر برای افراد ریسک‎پذیر، سفته‎باز و نوسان‎گیر مناسب است، در غیر این صورت از نظر عملیاتی وضعیت شرکت خوب نیست. اما سفته‎بازها اطراف سهم می‌چرخند تا در فرصت مناسب وارد شوند، سود کم و مقطعی کسب کنند و سپس از آن خارج شوند، در این وضعیت کسانی‎که معامله‎گر خرد هستند و صرفا بر اساس هیجان و جو بازار وارد سهم می‌شوند، چیزی جز ضرر عایدشان نخواهد شد. این در حالی‌است که کارشناسان و فعالان تکنیکالیست بازار سهام باتوجه به وضعیت نامناسب بنیادی ایران‎خودرو علاقه‌ای به ورود به این سهم ندارند.

 هفته گذشته شاهد معامله بلوکی 1.09‌درصدی سایپا بودیم. اما این دادوستد به‎اصطلاح درون‎گروهی بود. علت این معامله در قیمت بالاتر از تابلوی اصلی چیست؟
این بلوک یک‌درصدی ازسوی شرکت توسعه سرمایه رادین عرضه و از سوی سرمایه‌گذاری رنا خریداری شد. درواقع این معامله درون‌گروهی بود و بین زیر مجموعه‌های سایپا انجام شد. باآنکه قیمت سهام سایپا در لحظه معامله 115‌تومان بود اما در این معامله بلوکی، هر سهم 375 تومان دادوستد شد که این امر به‌دلیل بهبود صورت‌های مالی صورت گرفت. هرچند این معامله باعث ایجاد صف خرید در نماد سایپا شده بود اما روز بعد این صف برچیده و نماد منفی شد.
 

حمید افشار، کارشناس کارگزاری سهام بارز:وضع تایرها و روانکاوها بهتر است

 با ‌توجه به اتفاقاتی که در صنعت خودرو و همچنین بازار سهام روی داده است، وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
درحال‎حاضر قیمت اکثر سهم‎های خودرویی و قطعه‎ساز به کف قیمتی خود رسیده است و به‌نظر می‎رسد از این میزان پایین‎تر نیاید. این درحالی است که باید برای افزایش قیمت‎ها اتفاقات بنیادی رخ می‎داد. در این راستا، افزایش قیمت خودرو در چند وقت گذشته موجبات رشد 20درصدی سهام خودروسازان را فراهم آورد. اما دوباره این قیمت‎ها روند نزولی در پیش گرفت و حتی از سطح اولیه خود نیز کمتر شد. 

 چرا به‌رغم افزایش قیمتی که خودروسازان برای محصولات خود دریافت کردند، این امر در سهام آن‎ها چندان که انتظار می‎رفت، اثرگذار نبود؟
مشکلات صنعت خودرو اساسی بوده و تا زمانی که حل‎وفصل نشوند، نمی‎توان انتظار رشد مستمر را داشت. ازسوی‌دیگر باتوجه به افزایش نرخ‎هایی که خودروسازان گرفتند، در حالت عادی باید قیمت سهام رشد خوبی را پشت سر می‎گذاشت اما باتوجه به این مشکلات چنین اتفاقی روی نداد.

 وضعیت سهام ایران‎خودرو و سایپا را پس‌از افزایش قیمت خودرو و در این روزها چگونه ارزیابی می‎کنید؟
در مقطع افزایش قیمت خودرو، قیمت سهام ایران‎خودرو به 310 تومان و سایپا به 140 تومان رسید. اما درحال‎حاضر سایپا روی 112‌تومان و ایران‎خودرو نیز روی 270 تومان مورد معامله قرار می‌گیرد و این جو هیجانی که ناشی‌از افزایش نرخ خودروسازان بود، به‌طور کامل از بین رفته است. به بیان دیگر هر محصول کشش قیمت خاصی دارد و این افزایش نرخ را نمی‎توان برای همیشه به کار برد. در نتیجه به‌منظور بهبود عملکرد شرکت‎ها در بورس باید اقدامات ریشه‎ای و بنیادی انجام شود تا بتوان انتظار رشد را در درازمدت داشت.

 شرایط صنایع لاستیک و روانکارها که از صنایع وابسته به صنعت‌خودرو هستند، در بورس چگونه است؟
با این‎که صنایع لاستیک و روانکارها از صنایع وابسته به صنعت خودرو محسوب می‎شوند اما وضع آن‎ها از صنعت اصلی بهتر است. چراکه مشکلات بنیادی آن‎ها بسیار کمتر از خودرویی‎هاست و بازار بهتری هم دارند. هزینه‎های مالی آن‎ها نیز به‎نسبت خودروسازان بسیار کمتر بوده و در کل شرایط بهتری در مقایسه با شرکت‎های گروه خودرویی دارند. این در حالی است که وضعیت این دو صنعت در سال آینده نیز خوب ارزیابی می‎شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =